کد خبر: ۳۵۸۶۹
زمان انتشار: ۱۵:۳۴     ۲۹ دی ۱۳۹۰
*اسکناس‌هاي كثيف موجب انتقال بيماري کچلي مي‌شوند   

به گزارش گروه خواندنی های مشرق، متخصص قارچ شناسي دانشگاه علوم پزشكي كرمانشاه گفت: اسکناس‌هاي كثيف مي‌توانند موجب انتقال بيماري کچلي شوند.

دکتر علي ميکائيلي ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: عوامل ميکروبي اعم از ويروس‌ها، قارچ‌ها و باکتري‌ها با چسپيدن به جرم‌هاي غيرقابل پاک شدن، بر روي اسکناس قرار مي‌گيرند و با توجه به اينکه طول عمر اين جرم‌هاي ميکروبي متغير است ممکن است عمرشان از چند ساعت تا چند ماه و سال طول بکشد.

وي افزود: قارچ‌ها معمولا داراي طول عمر بيشتري نسبت به ساير عوامل ميکروبي هستند به خصوص اگر اسپور قارچ بر روي وسايل و اجسام قابل رد و بدل کردن و عمومي همچون دسته کليد، دستگيرها، نرده‌ها و ساير اسناد همچون پول قرار گرفته باشد تا سالها بر روي آنها باقي مانده و در مورد قارچ‌هاي پوستي يا درماتوفيت‌ها در صورت تماس با پوست افراد ديگر، ايجاد بيماري پوستي به خصوص بيماري پوستي کچلي مي‌کنند.

اين متخصص قارچ شناسي تصريح كرد: اين دسته از بيماري‌ها مسري بوده و با قرار گرفتن بر سطوح مختلف همچون اسکناس به پوست افراد سالم منتقل مي‌شود که اين مشکل در اماکن عمومي همچون آرايشگاه‌ها، هتل‌ها و استخرها نيز وجود دارد اما پول به دليل رد و بدل شدن زياد احتمال گرفتاري بيشتري را ايجاد مي‌کند.

وي تاکيد کرد: قارچ هاي مسري در خط اول انتقال توسط پول هستند که در اين ميان احتمال انتقال قارچ هاي کچلي که داراي اشکال مختلف است به مراتب بيشتر است که به شکل غيرمستقيم و با انتقال از طريق انواع اجسام به ويژه اسکناس شيوع مي‌يابند.

استاديار دانشگاه علوم پزشکي کرمانشاه گفت: با توجه به اينکه ده‌ها گونه عامل بيماري پوستي وجود دارد علائم بيماري قارچ‌هاي پوستي از اشکال خفيف به شکل شوره مختصر تا قرمزي، تورم و التهابات چرکي و بسته به اينکه کدام قسمت بدن را مبتلا مي‌کند، متغير است.

دکتر ميکائيلي تاکيد کرد: 65 تا 70 درصد عفونت‌هاي قارچي را در کشورهايي غير از کشورهاي توسعه يافته کچلي تشکيل مي‌دهند که علت اصلي آن توجه نکردن به موارد بهداشتي است.

وي با اشاره به نامناسب بودن نگهداري اسکناس‌ها که باعث آلودگي مي‌شود، طريقه صحيح نگهداري اسکناس به صورت تا نخورده و در کيف، قرار ندادن اسکناس‌ها بر روي ميز، عدم تماس دست مرطوب با اسکناس به دليل سهولت بيشتر انتقال را از راه‌هاي جلوگيري از ابتلا به اين بيماري برشمرد.

دکتر ميکاييلي گفت: درصورت شستشوي دست‌ها چند ساعت پس از آلودگي‌هاي قارچي مي‌توان از تشکيل جرم‌هاي قارچي و کلني سازي قارچ‌ها جلوگيري کرد.

*دستورالعمل‌هاي پيشگيري از آنفلوآنزا در طول سفر    

مسافرت با هواپيما يا اتوبوس يكي از ابتدايي‌ترين شرايط در ابتلا به آنفلوآنزا يا شيوع اين بيماري است اما مي‌توان با چند اقدام موثر از بيمار شدن خود و ديگران پيشگيري كنيد.

مركز كنترل و پيشگيري امراض آمريكا در اين مقاله چند دستورالعمل ساده و مفيد را ارائه كرده كه به شما كمك مي‌كند در طول سفر از آنفلوآنزا درامان بمانيد.

اين دستورالعمل‌ها عبارتند از:

- تزريق واكسن آنفلوآنزا پيش از سفر

- به همراه داشتن يك كيت بهداشتي حاوي مايع ضدعفوني كننده، صابون، دستمال و داروهاي مسكن

- خودداري از سفر يا به تعويق انداختن آن در صورت احساس بيماري

- پوشاندن دهان و بيني در هنگام عطسه و سرفه و استفاده از دستمال به جاي دستها براي انجام اين كار

- شستن مكرر دست‌ها با آب و صابون

- پرهيز از تماس نزديك با افراد بيمار و خودداري از لمس كردن دهان و چشم‌ها و بيني با دست‌ها.

*خلاصي از چاقي با داروي ايراني

متخصصان صنعت داروسازي ايران موفق به توليد داروي ضد چاقي شدند که قادر است علاوه بر کاهش احتمال بروز ديابت نوع دو، کلسترول LDL و فشارخون را نيز كاهش دهد.

دکتر شهلا ميرعزيزي، سرپرست گروه علمي سازنده دارو با اعلام اين خبر گفت: داروي ايراني ضد چاقي سبب کاهش جذب چربي مواد غذايي شده و بنابراين بدن را مجبور به استفاده از چربي‌هاي ذ خيره‌اي خود مي‌کند. از آنجا که چربي‌ها عامل اصلي چاقي محسوب مي‌شوند، دارو با کاهش جذب چربي سبب کاهش وزن مي‌شود.

وي با بيان اين که تحقيقات و انواع آزمايش هاي مختلف روي فرمولاسيون وآناليز مواد اوليه اين دارو سرانجام منجر به دريافت تاييديه از وزارت بهداشت کانادا ( HEALTH CANADA) شده است، تصريح کرد: ميزان اثربخشي و عوارض جانبي داروي توليدي ابوريحان، معادل نمونه خارجي ارزيابي شده که حاکي از دقت و صحت فرآيندهاي داروسازي ايران است.

ميرعزيزي تصريح كرد: به منظور کاهش وزن علاوه بر رژيم غذايي مناسب و فعاليت بدني مي‌توان با استفاده از داروي مذکور از عوامل خطرساز بيماري‌هاي قلب و عروق و سکته‌هاي مختلف قلبي و مغزي نيز جلوگيري کرد.

وي با اشاره به اين که داروي ونوستات با مکانيسم مهار آنزيم هضم چربي ( ليپاز ) عمل مي‌کند، گفت: در حال حاضر داروهاي ضد چاقي متعددي از طريق شبکه‌هاي ماهواره‌اي تبليغ مي‌شوند كه هيچ يک مورد تائيد مجامع علمي و دارويي داخلي و خارجي نبوده و درصد زيادي از آنها داراي ترکيبات مخرب و زيانبار هستند.

گفتني است، بر اساس تحقيقات، شيوع حدود 70 درصدي اضافه وزن و چاقي درافراد بالاي 20 سال کشور و ابتلاي بالغ بر يک ميليارد نفر از مردم جهان به اضافه وزن و حدود 300 ميليون نفر به چاقي، زنگ خطر تهديد سلامت انسانها در ايران و جهان به شمار مي رود.

*يك روش عجيب اما ساده براي كاهش وزن    

كارشناسان علوم بهداشتي در كانادا و آمريكا طي يك مطالعه مشترك دريافتند زناني كه فقط 15 دقيقه در روز درباره يك ارزش مهم در زندگي‌شان مثل روابط نزديك با دوستان، مطلب مي‌نويسند بهتر مي‌توانند وزن خود را كاهش دهند.

متخصصان دانشگاه‌هاي واترلو در اونتاريوي كانادا و دانشگاه استانفورد در كاليفرنيا روي 45 دانشجوي دختر با شاخص توده بدني 23 و بيشتر مطالعه كردند. 58 درصد از اين دختران دانشجو چاقي يا اضافه وزن داشتند. وزن هر يك از اين زنان اندازه گيري شد و سپس متخصصان از آنها درخواست كردند كه ارزش‌هاي خود در زندگي شامل خلاقيت، سياست، موسيقي و روابط با دوستان خانواده‌شان را طبقه بندي نمايند.

به گزارش خبرگزاري يونايتدپرس، به نيمي از اين دختران گفته شد 15 دقيقه درباره ارزشي كه بيش از همه براي هر كدام اهميت دارد مطلب بنويسند و به نيمي ديگر هم گفته شد 15 دقيقه درباره ارزشي كه براي خودشان كم اهميت تر بوده و براي فرد ديگري اهميت دارد يادداشت بنويسند. در پايان معلوم شد دختراني كه درباره موضوع مورد اهميت خودشان نوشته بودند 41/3 پوند وزن كم كردند در حالي كه دختران در گروه ديگر 76/2 پوند به وزنشان افزوده شد.

شرح اين آزمايشات در نشريه علوم روانشناسي گزارش شده است.

*چهره زنان در زمستان پيرتر به نظر مي‌رسد    

كارشناسان زيبايي هشدار دادند پف زير چشم بهايي است كه زنان در ازاي روزهاي دلتنگ كننده زمستان مي‌پردازند و همين امر باعث مي‌شود كه زنان در اين فصل حداقل 5 سال پيرتر از سن واقعي خود به نظر برسند.

در اين مطالعه كارشناسان چشم‌هاي 5000 زن 27 تا 60 ساله در فصول مختلف سال تحت معاينه قرار داده و متوجه شدند كه زمستان باعث مي‌شود چهره زنان به طور متوسط چهار سال و هشت ماه مسن‌تر ديده شود.

به نوشته روزنامه ديلي اكسپرس، اين كارشناسان مي‌گويند كمبود نور خورشيد به معني زردتر و رنگ پريده‌تر شدن پوست است كه در اين وضعيت پف زير چشم‌ها بيشتر به چشم مي‌خورد و اين مشكل در فصل زمستان كه مقدار توليد ويتامين D در بدن كمتر مي‌شود با خستگي بيشتر فرد تشديد مي‌شود.

*راهكارهاي مقابله با لجبازي در كودكان    

كودكان نوپا ويژگي هاي حيرت انگيزي دارند كه اداره كردن آنان را مشكل مي كند ، يكي از اين مشكلات لجبازي كودكان است. اين رفتار شگفت انگيز نوپايان، غالباً مقاومت سالمترين پدر و مادر را نيز دچار تزلزل مي كند.

همچنان كه كودك خويشتن داري را درخود پرورش مي دهد، به زودي در مي يابد كه مي تواند اختيار ديگران را نيز در دست بگيرد و براي اين كار كافي است پا در كفش ديگران كند و با زور در بازو انداختن شاهد باشد كه چه تأثير متحير كننده اي براي اطرافيان گذاشته است.

لجاجت بي دليل منجر به تضاد مي شود و وقتي منفي بودن و احساس بي علاقگي نسبت به حق و حقوق ديگران نيز به آن اضافه شد، پدر و مادر از پا در مي آيند و تسليم مي شوند.

مطمئناً چنين رفتارهايي از جانب كودكان، خطر جدي براي سلامت پدر ومادر به شمار مي رود.

اختلال بي اعتنايي مقابله اي عبارت است از الگوي پايدار رفتارهاي منفي كارانه، خصومت آميز و گستاخانه در غياب نقض جدي موازين اجتماعي يا حقوق ديگران.

در كودك شايعترين علايم اختلال بي اعتنايي مقابله اي  عبارتند از: بيشتر اوقات از كوره در مي رود، با بزرگترها جر و بحث مي كند، به طور فعالانه نافرماني كرده يا از سازش يا درخواست هاي بزرگترها خودداري مي كند. غالباً به طور عمده كارهايي مي كند كه موجب آزار ديگران مي شود و ديگران را براي اشتباه ها و بدرفتاري هاي خود سززنش مي كند.

رفتار مقابله اي ومنفي كارانه از نظر رشد در اوايل كودكي طبيعي است. گروهي از صاحب نظران نيز بر اين باورند كه دخترها بيشتر درمعرض تشخيص اختلال مقابله‌اي هستند. اگرچه الگوهاي مشخص خانوادگي وجود ندارد، اما تقريباً تمام والدين كودكان مبتلا به اين اختلال، خود اهميت زيادي به موضوع قدرت، كنترل و خودمختاري قايل هستند.

در بعضي از خانواده ها شخصيت هاي لجوج و سرسخت وجود دارد. مادران كنترل كننده و افسرده و پدران منفعل و مهاجم هستند، ناگفته نماند در بسياري موارد اين مشكلات براي كودكان ناخواسته روي مي دهد.

عوامل ايجاد كننده لجبازي در كودكان

مهمترين عامل ايجاد كننده لجبازي در كودكان، نوع رفتار و تربيت والدين مي باشد.

1) نوع توجه والدين: توجه كافي نمي كنند - توجه مشروط مي كنند - توجه زياد مي كنند - توجه منفي مي كنند .

2)ناكامي: بايد تلاش شود كه كودك كمتر ناكامي را تجربه كند، همچنين در كودكاني كه رشد عاطفي آنها تأخير دارد يا مبتلا به اختلال يادگيري هستند لجبازي بيشتر مشاهده مي شود.

3) سرزنش زياد كودكان

4) عدم انعطاف پذيري والدين در برابر خطاهايي كه كودك مرتكب مي شود.

5) والدين اين كودكان به طور معمول با يكديگر اختلاف نظرهاي شديد دارند و دايماً در حال مجادله با يكديگرند. زماني كه كودك لجبازي پدر و مادر را با هم مي بيند از طريق يادگيري مشاهده اي، لجبازي را از والدين ياد مي گيرد.

6) بسياري مواقع لجبازي كودك توسط اطرافيان تقويت مي شود بنابراين اين رفتار ناخوشايند در كودك شكل مي گيرد و كودك مي آموزد با لجباري و تندخويي مي تواند هر چه را كه بخواهد به دست آورد.

7) در دوره نوجواني نيز ممكن است لج كردن به عنوان تظاهري از نياز به مستقل شدن و برقراري هويتي مستقل مشاهده شود.

8) به عنوان آخرين عامل مي توان به حسادت اشاره كرد كه لجاجت كودك بيشتر مواقع به سبب حسادت بروز مي كند.

 راهكارهاي مقابله با لجبازي كودكان

هدف از درمان اين نيست كه كودكي را تربيت يا معالجه كنيم تا آرام چون بره باشد و از همه دستورهاي والدين اطاعت بي چون و چرا كند بلكه هدف از درمان اين است كه والدين ياد بگيرند كه چگونه رفتار لجبازي كودك را تعديل و رفتار مناسب را در وي تقويت كند. چون واكنش والدين در برابر لجاجت و سركشي كودك، در تداوم رفتار لجوجانه او مؤثر است.

برخي از راهبردها به شرح زير مي باشد:

1) انتقاد همراه با تشويق نتايج بهتري به دنبال دارد. كودك مي خواهد كه شما به او توجه كنيد اگر ديدگاه شما منفي باشد، او از راه هاي منفي به هدف خود مي رسد.

اما اگر شما بر نكته هاي مثبت تمركز كنيد، در مقابل رفتارهاي خوب بيشتري دريافت خواهيد كرد. زيرا در اين حالت كودك با رفتارهاي مثبت سهم به سزايي در جلب توجه شما خواهد داشت.

2) رفتار كودك را تحسين كنيد نه شخصيت او را، همچنين وقتي از او انتقاد مي كنيد شخصيت او را زير سؤال نبريد. به جاي اينكه بگوييم خيلي بچه بدي هستي مي توان گفت: «من از شيوه حرف زدن تو خوشم نمي آيد».

3) هيچ گاه تسليم نشويد، اگر درمقابل سماجت كودك كوتاه بياييد كودك ياد مي گيرد كه با گريه حرفش را به كرسي بنشاند و ديگر براي حرف هاي شما اهميتي قايل نيست.

4) هميشه به قول خود عمل كنيد

5) سعي كنيد مشكلات فرزند خود را يكي يكي حل كنيد.

6) كودك را به تنبيهي كه انجام نمي دهيد تهديد نكنيد، تهديد هاي پوچ و ناپايدار به رفتارهاي نادرستي منتهي مي شود كه درنهايت تثبيت شده و در برابر تغيير مقاومت تر مي شوند.

7) سعي كنيد تشنج را در خانه كم كنيد، جلوي كودك با همسر خو بگومگو نكنيد. در هنگام خواب موزيك آرام بگذاريد يا اورا ملايم ماساژ بدهيد. قصه مورد علاقه اش را تعريف كنيد تا با آرامش بخواب برود.

8) خطاهاي كودك را بپذيريد و در عين حال كودك را مسئول رفتارش بدانيد.

9) انتطارات خود را از كودك دقيقاً مشخص كنيد.

10) با احترام با كودكان صحبت كنيد.

11) گاهي لجبازي كودك را به شوخي بگيريد. در نظر داشته باشيد كه هدف ناديده گرفتن رفتار كودك است.

12) حفظ ثبات هيجاني از طرف والدين، يعني در شرايطي كه بچه لجبازي مي كند، زماني كه والدين تن صدايشان عوض مي شود و حالت چهره شان تغيير مي كند كودك ديگر به هدف خود رسيده است و رفتارش تقويت مي شود. لذا لازم است از بعد هيجاني والدين خودشان را مهار كنند.

13) شنونده خوبي براي بچه ها باشيم و فرصتي را براي صحبت كردن به آنها بدهيم.

14) ندادن دستورهاي پياپي و مكرر از طرف والدين

15) عدم پاسخگويي به تمام خواسته هاي كودك

16) فرصت دادن به كودكان براي تصميم گيري در اموري كه به او هم مربوط مي شود.

17) كاهش سطح مداخله والدين در امور بچه ها

18) توجه مناسب به رفتارهاي مثبت كودك.

19) ثبات تربيتي در والدين، قاطعيت آنها در گفتار و رفتار

20) تنبيه به موقع در برابر رفتارهاي ناشايست كودك

21) عدم استفاده از تنبيه به عنوان بيشترين وسيله براي اصلاح رفتار كودك

22) شناسايي نكات استرس آور زندگي كودك كاهش يا از بين بردن عوامل آن.

23) آموزش مهارت هاي حل مسأله

24) بالابردن تحمل ناكامي در كودك.

25) الگوسازي والدين.

26) جلوگيري از تماشاي فيلم هاي خشونت آميز.

27) احترام به همسر در مقابل كودك

28) تحريك كودكان از طريق رقابت (ايجاد رقابت مثبت با همسالان)

29) تقويت رفتار مثبت در مقابل لجاجت كودك.

*رد هرگونه شايعه افزايش قيمت دارو

وزير بهداشت با توجه به نوسانات قيمت ارز گفت: با تمهيدات انديشيده شده و با هماهنگي‌هاي صورت گرفته با بانک مرکزي قيمت ارز دارو تغييري نمي‌کند و با قيمت سابق در اختيار فعالان اين بخش قرار مي‌گيرد.

مرضيه وحيد دستجردي با بيان اين مطلب افزود: بعضي مواد اوليه و داروهايي که از خارج کشور تامين مي‌شوند متاثر از نوسانات نرخ ارز قرار مي‌گيرند که با هماهنگي‌هاي صورت گرفته با بانک مرکزي اين دغدغه مرتفع شد و افزايش قيمتي از اين محل نخواهيم داشت.

بنا براعلام پايگاه اطلاع رساني دولت، وي با رد هرگونه شايعه افزايش قيمت دارو، خاطرنشان کرد: کميسيون قيمت گذاري دارو يک بار در سال افزايش قيمت‌ها را مورد بررسي قرار مي‌دهد و بر مبناي کار کارشناسي و مطالعه شده تعرفه‌ها و خدمات سلامتي و افزايش قيمت داروها را تعيين مي‌کند که براي همه ملاک و معيار است.

وزير بهداشت اظهار کرد: اين کميسيون که متشکل از سازمان حمايت از مصرف کنندگان و توليدکنندگان و سازمان غذا و داروي وزارت بهداشت است در ابتداي سال جاري افزايش 7 درصدي قيمت داروها و خدمات سلامتي را تعيين کرده است و غير از اين ميزان، افزايش ديگري نداشتيم لذا هر گونه افزايش قيمت دارو غير از آنچه که کميسيون قيمت گذاري مشخص کرده تکذيب مي شود.

*طلاق، خطر مرگ زودرس را افزايش مي‌دهد    

در يك بازبيني مطالعاتي جديد از سوي متخصصان دانشگاه آريزونا معلوم شد افرادي كه طلاق مي‌گيرند در مقايسه با افراد متاهل بيشتر در معرض خطر مرگ زودرس هستند.

اين ارزيابي روي بيش از 30 مطالعه قبلي انجام گرفته است. اين متخصصان دريافتند خطر مرگ زودرس در افراد مطلقه نسبت به اشخاص متاهل 23 درصد افزايش پيدا مي‌كند.

پروفسور ديويد اسبارا متخصص روانشناسي در اين دانشگاه تاكيد كرد: خطرات مرتبط با طلاق شبيه به ساير فاكتورهاي خطرزا براي سلامت انسان نظير كشيدن 15 نخ سيگار در روز، محدوديت تحرك بدني و ورزش، داشتن اضافه وزن و مصرف شديد الكل است.

به نوشته روزنامه سان، اين مطالعه كه اخيرا در مجله «دورنماي علوم روانشناسي» منتشر شده 32 بررسي قبلي را مورد بازبيني قرار داده كه در آنها به طور كلي بيش از 6.5 ميليون فرد بزرگسال از 11 كشور مختلف جهان از جمله امريكا حضور داشته‌اند. به علاوه تمام مطالعات قبلي طي يك دوره بلندمدت 27 ساله صورت گرفته‌اند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها