کد خبر: ۳۶۲۰۸۰
زمان انتشار: ۰۹:۲۸     ۱۲ بهمن ۱۳۹۴
رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين اظهار داشت كه تاكيد اتحاديه آفريقا براي دعوت و مشاركت وي در بيست و ششمين نشست سران اين اتحاديه نشان دهنده اهميت بسياري است كه كشورهاي آفريقايي به مساله فلسطين و تحقق آزادي و استقلال و پايان اشغالگري‌ در اين سرزمين مي‌دهند.
به گزارش پایگاه 598، محمود عباس، رئيس تشكيلات خودگران فلسطين در سخنراني كه در افتتاحيه سران اتحاديه آفريقا داشت، گفت: حمايت و پشتيباني شما از ما در طول سال‌ها و در محافل مختلف و تاكيد بر اين حمايت در نشست‌ها نشان دهنده آن است كه مساله فلسطين را مساله‌اي مرتبط با قاره آفريقا مي‌دانيد و از حقوق فلسطين تا تشكيل كشور مستقل آن حمايت مي‌كنيد.

عباس در ادامه اظهار داشت: با لغزش‌هايي كه در روند سياسي به وجود آمده و تلاش‌هايي كه اسرائيل براي ناكام گذاشتن اقدامات كميته چهارگانه صلح انجام مي‌دهد ما به كمك‌هاي شما براي برگزاري كنفرانس بين‌المللي صلح جهت اجراي طرح صلح عربي، تحقق راه حل تشكيل دو كشوري، ايجاد راهكار جديد و يك كارگروه بين‌المللي مانند ديگر گروه‌هايي كه براي حل بحران‌هاي منطقه تشكيل شده مثل 1+ 5 و ديگر گروه‌ها نياز داريم.

رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين در ادامه دوباره با وضعيت موجود در اراضي اشغالي اعلام مخالفت كرد و گفت: نمي‌توان ادامه وضعيت فعلي را پذيرفت. ما و مردم فلسطين با استفاده از راه‌هاي سياسي و قانوني و با مقاومت مردمي مسالمت آميز به تلاش‌هاي خود براي تحقق حقوق ملي خود، ايجاد نهادهاي ملي و تقويت اقتصاد فلسطين ادامه مي‌دهيم و هرگز به ادامه اشغالگري، شهرك‌سازي، ادامه سرقت درآمدها و منابع طبيعي خود و محروميت از بهره‌برداري سرزمين خود و سرمايه‌گذاري در آن راضي نخواهيم شد.

وي در ادامه بر لزوم اجراي رويكرد تشكيل دو كشور فلسطين و اسرائيل در كنار يكديگر و در صلح و امنيت و احترام كامل به منشور سازمان ملل و قطعنامه‌هاي بين‌المللي حل مشكلات پناهجويان فلسطيني براساس قطعنامه 194 اجراي طرح صلح عربي و آزادي تمامي اسراي فلسطين تاكيد كرد و دوباره مخالفت خود را با بازگشت به ميز مذاكرات و راه‌حل‌هاي موقتي يا انتقالي در صورتي كه اسرائيل همچنان فراي قوانين بين‌المللي باشد، اعلام كرد.

اين مقام فلسطيني افزود: امنيت و صلح در منطقه ما تنها با پايان اشغالگري‌ و توقف شهرك‌سازي‌ها و ساخت پل به جاي ديوار محقق خواهد شد. ما دستان خود را براي ايجاد صلح مبتني بر حق و عدالت دراز كرده‌ايم. ما همين جا در سرزمين خود و وطني كه آباد كرده‌ايم و هويت تاريخي و تمدن خود را در طول هزاران سال در آن ساخته‌ايم باقي مي‌مانيم و هرگز جايگزيني براي آن را قبول نمي‌كنيم.

ديدار عباس و سيسي در آديس آبابا

از سوي ديگر، طبق بيانيه دفتر رياست جمهوري مصر، عبدالفتاح سيسي، رئيس جمهوري اين كشور در حاشيه نشست سران اتحاديه آفريقا در آديس آبابا در گفت‌وگو با عباس تاكيد كرد: مساله فلسطين در سياست خارجه مصر در اولويت قرار دارد.

سيسي در اين ديدار بر حمايت مستمر مصر از حقوق مشروع مردم فلسطين و حمايت از اين مساله در تمامي محافل بين‌المللي تا تشكيل كشور مستقل فلسطين براساس مرزهاي 1967 و پايتختي قدس شرقي تاكيد كرد.

عباس نيز در ديدار از تلاش‌هايي كه مصر براي كمك به مساله فلسطين انجام داده، تقدير كرده و بر محوريت نقش مصر در حفظ امنيت و ثبات خاورميانه و اتحاد كشورهاي عربي براي مقابله با چالش‌هاي پيش روي اين منطقه تاكيد كرد.

علاء يوسف، سخنگوي رياست جمهوري مصر اظهار داشت، دو رئيس در اين ديدار درباره شرايط انساني و امنيتي وخيم اراضي فلسطين و خفقاني كه به دنبال هتك حرمت مقدسات مذهبي و ادامه شهرك‌سازي‌ها براي مردم فلسطين به وجود آمده، گفت‌وگو كردند.

همچنين در اين ديدار درباره تلاش‌هاي كشورهاي عربي در حمايت از تشكيلات خودگردان و ديگر مسائل مشترك و نيز اقدامات منطقه‌اي و بين‌المللي كه در راستاي از سرگيري مذاكرات دو طرف فلسطيني و اسرائيلي انجام شده، بحث و گفت‌وگو شد.

 

رئيس سابق اتحاديه آفريقا: مساله فلسطين لكه ننگي بر پيشاني جامعه جهاني است

رئيس سابق اتحاديه آفريقا و رئيس جمهور زيمبابوه خواستار انجام اصلاحاتي در سازمان ملل و يافتن راه حلي براي مساله فلسطين شد.

به گزارش مركز اطلاع رساني فلسطين، "رابرت موگابه" روز شنبه در نشست افتتاحيه بيست و ششمين اجلاس سران آفريقايي در آديس آبابا پايتخت اتيوپي در حضور روساي جمهوري و نخست وزيران كشورهاي عضو اتحاديه آفريقا و شخصيت‌هاي برجسته بين‌المللي و نمايندگان جامعه مدني تصريح كرد كه قضيه فلسطين لكه ننگي بر پيشاني جامعه جهاني است كه هر روز شاهد گريه كودكان فلسطيني و ناله و زاري مادران آنان است.

موگابه افزود: پس ما كي مي‌توانيم جلوي ادامه جنايت‌ها عليه ملت فلسطين را بگيريم؟

وي خطاب به بان كي مون، دبيركل سازمان ملل كه در اين اجلاس حضور داشت، گفت: تا كي بايد شاهد اشك ريختن فلسطينيان باشيم؟

موگابه خواستار ايجاد راه حلي عادلانه براي قضيه فلسطين و اصلاح نهادهاي وابسته به سازمان ملل به ويژه شوراي امنيت شد.

روز شنبه در بيست و ششمين نشست سران كشورهاي عضو اتحاديه آفريقا در اتيوپي "ادريس دبي" رئيس جمهور چاد به عنوان رئيس جديد اين اتحاديه انتخاب شد.

منبع : ايسنا


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها