کد خبر: ۳۷۲۷۷۴
زمان انتشار: ۱۴:۲۴     ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵
دور دوم انتخابات مجلس دهم در حالي چند روز ديگر برگزار مي‌شود كه تاريخ مصرف برجام به عنوان حربه‌اي براي اصلاح طلبان و نامزدهاي متمايل به دولت، به پايان رسيده و كار آنها را دشوار كرده است.

به گزارش پایگاه 598، كيهان نوشت:

اسفندماه سال گذشته، انتخابات دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي برگزار شد. با مشخص شدن نتايج دور اول انتخابات، اصولگرايان توانستند اكثريت كرسي‌هاي مجلس را در اختيار بگيرند.
در حال حاضر تكليف 68 كرسي مجلس مشخص نيست و انتخابات در 55 حوزه انتخابيه به دور دوم كشيده شده است و در اين دور 136 كانديدا با يكديگر رقابت خواهند كرد.

 شكست مدعيان اصلاحات و پروژه تهرانيزه كردن انتخابات
 هر چند در تهران اصولگرايان به مجلس راه نيافتند ولي اين باعث نشد كه شخصيت‌هاي جريان اصولگرا به شهروندان تهراني توهين كنند و طلبكارانه از تهراني‌ها دليل اين امر را خواستار شوند اما شكست جريان اصلاح‌طلب در ساير حوزه انتخابيه‌ها باعث شد تا شخصيت‌هاي اصلاح‌طلب دهان به توهين گشوده و فهم و شعور هم‌وطنانمان در شهرستان‌هاي كشور را به تمسخر بگيرند.

به عنوان مثال، «حسين مرعشي» از اعضاي ارشد حزب كارگزاران و از نزديكان خانواده هاشمي‌رفسنجاني پس از قطعي شدن شكست جريان ائتلاف اصلاح‌طلب در دور اول انتخابات، مردم شهرستان‌ها را عقب‌مانده سياسي دانست. او همچنين مردم تهران - كه به ليست مجلس ائتلاف هاشمي رأي دادند- را در حوزه سياسي توسعه‌يافته دانست!

البته اين ادبيات تازگي ندارد و اصلاح‌طلبان هرگاه نتيجه مطلوب نظر خود را از صندوق‌هاي راي اخذ نمي‌كنند دهان به توهين گشوده و ديگران را با الفاظ و القابي ناپسند مورد خطاب قرار مي‌دهند.

شكست مدعيان اصلاحات در دور اول انتخابات دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي در سطح كشور موجب شده است تا اين گروه در دور دوم تكاپوي بيشتري از خود نشان دهند. براي نمونه «محمدرضا عارف» منتخب مردم تهران در مجلس، پس از پايان دور اول تاكيد كرد: «بايد انتخابات را تهرانيزه كنيم». اين اظهارات در حالي است كه بافت سياسي، قومي و اجتماعي شهرستان‌ها با مركز كشور كاملا متفاوت است.

 حتي يك راي هم اهميت دارد
همانطور كه اشاره شد، در حال حاضر تكليف 68 كرسي هنوز مشخص نيست. با توجه به اينكه تكليف اكثريت كرسي‌ها مشخص است وليكن اين موضوع، به هيچ عنوان از ارزش دور دوم نمي‌كاهد.
بايد به اين موضوع دقت داشت كه در مجلس، حتي يك راي هم از اهميت بالايي برخوردار بوده و در بزنگاه‌ها تاثير گذار است. چنانچه عباسعلي كدخدايي -سخنگوي سابق شوراي نگهبان- تنها به دليل كمبود يك راي از ورود مجدد به شوراي نگهبان به عنوان حقوقدان جاماند.
 

دستاورد تقريبا هيچ برجام و وضعيت سخت حاميان دولت
در دور دوم انتخابات دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي وضعيت حاميان دولت سخت‌تر شده است، چرا كه اكنون حدود 2 ماه از دور اول انتخابات گذشته و 3 ماه نيز از روز اجراي برجام سپري شده است.

ناكارآمدي برجام چنان مشهود شده است كه «سيف» رئيس بانك مركزي دولت يازدهم تصريح مي‌كند كه تاكنون تقريبا هيچ دستاوردي از برجام نصيب ايران نشده است. با توجه به اينكه برجام تنها برگ انتخاباتي حاميان دولت است، پيش بيني مي‌شود كه اين گروه در اين خصوص با مشكلات جدي روبرو شود. اصلاح طلبان حامي دولت در دور اول با دوقطبي كردن فضاي انتخابات - برجاميان و نابرجاميان!- سعي كردند راه خود را به سوي بهارستان هموار سازند اما با گذشت زمان و آشكار شدن ضعف‌ها و نقائص جدي برجام، اين حربه كارايي خود را از دست داده و تاريخ مصرف آن به پايان رسيده است.

 لزوم نظارت و پرسشگري از دولت
روند خسارت بار اخير و موكول كردن تمامي امور كشور به نتايج برجام، موجب خسارت‌هاي بزرگي در كشور شده است. بنابراين روي كارآمدن مجلسي گوش به فرمان دولت و به اصطلاح وكيل الدوله، موجب تشديد اين روند خواهد شد.

به همين خاطر مي‌بايست افرادي به مجلس راه يابند كه با نظارت دقيق بر امور و پرسش‌گري از كابينه، ضمن پرهيز از ورود به حاشيه‌ها، روند پيشرفت كشور را تسريع بخشند. در ادامه جدول نامزدهاي دور دوم و گرايش آنها را مشاهده مي‌كنيد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها