يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۷۵۳۳۰
زمان انتشار: ۱۵:۱۱     ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵
پولیتیکو:
پولیتیکو در گزارشی مفصل به ادعاهای دیوید ساموئلز در خصوص اقدامات اوباما درباره توافق ایران پاسخ داد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از باشگاه خبرنگاران، جوان وب‌سایت پولیتیکو درباره ادعاهای گزارش هفته گذشته نیویورک‌تایمز در خصوص فریبکاری دولت اوباما درباره توافق هسته‌ای ایران نوشت: یک رئیس‌جمهور فریبکار و دستیاران ارشدش با کمک رسانه‌های ساده‌لوح و کارشناسان هم‌دست، کشور را در حوزه سیاست خارجی در تنگنای خطرناکی قرار دادند.

آیا منظور از این جمله، «جرج دبلیو بوش» و جنگ با عراق است؟ خیر، پاسخ این پرسش، اوباما و دیپلماسی با ایران است؛ دست‌کم بنابر مقاله جنجالی «دیوید ساموئلز» که یک‌شنبه هفته گذشته در روزنامه نیویورک‌تایمز منتشر شد. این مقاله درباره نقش «بن رودز،» مشاور کاخ سفید، در به ثمر رسیدن توافق مذکور بود.

به نوشته پولیتیکو، در حقیقت ساموئلز از رودز استفاده کرد تا به توافقی که هرگز دوست نداشت و به طور علنی با آن مخالفت کرده بود، حمله کند. در این مقاله، ساموئلز ادعا کرد اوباما مردم را درباره ایران فریب داد. به گفته او، رئیس‌جمهور آمریکا درباره این مسئله که چطور انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در سال ۲۰۱۳ و پیروزی حسن روحانی، راههای جدیدی را به سوی ایران گشود داستانی را سرهم‌ کرد.

به این ترتیب رئیس‌جمهور آمریکا به دروغ توانست توجه عموم را به تفکر وجود اختلاف عمیق در حکومت ایران جلب کند. هدف اوباما از این اقدام، اجتناب از مباحث قاطع و روشنگر در خصوص گزینش‌های واقعی سیاست خارجی خود بود. به ادعای ساموئلز، رئیس‌جمهور آمریکا از این طریق موفق شد سر و صداها درباره توافق ایران را خاموش و بر روی هدف اصلی یعنی کناره‌گیری از مسائل خاورمیانه تمرکز کند.

در ادامه این گزارش، تک تک ادعاهای ساموئلز در روزنامه نیویورک‌تایمز به دقت مورد بررسی قرار می‌گیرد.

اوباما افکار عمومی را درباره مذاکرات با ایران فریب نداد. بخش اعظم مذاکرات تهران و واشینگتن در زمان رئیس‌جمهور سابق ایران، به طور گسترده منتشر شد. حتی مذاکرات پنهانی دو طرف در زمان روی کار آمدن رئیس‌جمهور جدید ایران بوسیله «لورا روزن» و دیگران پیش از انتخابات سال گذشته کنگره منتشر شد. فروختن متحدان خاورمیانه نیز نقشه‌ای تخیلی است که هیچ مدرکی برای اثبات آن وجود ندارد.

اما یکی از بزرگترین مغالطه‌های ساموئلز، ادعای فریب سیاست هسته‌ای تعیین‌کننده جهان و کارشناسان امنیت ملی بوسیله بن رودز، معاون مشاور امنیت ملی آمریکا، برای القای توافقی بد است.

در ادامه این گزارش آمده است: در حقیقت نظر قریب به اتفاق کارشناسان را درباره توافق ایران می‌توان در اظهارات زیر مشاهده کرد: بدون شک توافق هسته‌ای ایران و غرب، نقطه عطفی در تاریخ محسوب می‌شود. این توافق، تحولی بزرگ در مسیری است که ایران در حال حرکت در آن بود. توافق ایران در کنار خطراتی که دارد، موقعیت‌های جدیدی را پیش‌رو قرار می‌دهد.

این اظهارات را «گادی ایزنکوت،» رئیس ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی، در کنفرانسی در ماه ژانویه (۳۱ روز منتهی به ۱۱ بهمن ۹۴) مطرح کرد. بسیاری از نظامیان و مقامات اطلاعاتی رژیم صهیونیستی با اظهارات وی موافقند و معتقدند این توافق، امنیت بیشتری را برای آن‌ها ایجاد خواهد کرد.

ادعای ساموئلز مبنی بر فریب خوردن این افراد بوسیله حساب توییتر بن رودز، بسیار مضحک به نظر می‌رسد. کارشناسان آمریکایی چطور؟ آن‌ها چه زمانی بوسیله کلمات شیرین و توییت‌های هوشمندانه کاخ سفید فریب خوردند.

ساموئلز کسی است که در سال ۲۰۰۹ حمله اتمی به ایران را مطرح کرد. او در سال ۲۰۱۵ به محافظه‌کاران ملحق شد تا درباره «مشکلات توافق ایران» بحث کند. او مدعی شد باراک اوباما مسئول چشمگیرترین افزایش رشد تسلیحات اتمی پس از جنگ جهانی دوم خواهد بود.

ساموئلز باید بداند که سابقه حمایت رسمی و کارشناسانه از روش مذاکره برای توقف برنامه هسته‌ای ایران، به پیش از دوران اوباما بازمی‌گردد. بسیاری از کارشناسان مانند «رابرت گیتس،» وزیر دفاع سابق، بارها اعلام کردند حمله به ایران نمی‌تواند مانع برنامه هسته‌ای این کشور شود و مشکل را حل کند.

در ماه ژوئن سال ۲۰۱۳ (۳۰ روز منتهی به ۹ تیر ۹۲) ۱۳۱ عضو کنگره متشکل از دموکرات‌ها و جمهوریخواهان در نامه‌ای به اوباما از وی تقاضا کردند با توجه به روی کار آمدن رئیس‌جمهور جدید در ایران از فرصت استفاده کند و برای امضای توافقی هسته‌ای با این کشور وارد عمل شود.

همانطور که خود رودز نیز به ساموئلز پاسخ داد: سازمان‌های خارج از دولت آمریکا که مشابه چنین اقداماتی را برای به ثمر رسیدن توافق ایران انجام دادند، از روی خواسته ما این کار را نکردند؛ بلکه دلیل این مسئله، وقوف آن‌ها به فواید توافق مذکور بود.

فهرست افرادی که حامی توافق مذکور بودند به قدری طولانی است که ذکر تمام موارد آن از حوصله این گزارش خارج است. تنها در تابستان سال ۲۰۱۵، زمانی که مذاکرات در این خصوص در اوج خود بود، ۷۸ کارشناس منع گسترش سلاح‌های اتمی، ۶۰ کارشناس امنیت ملی، ۵ سفیر سابق آمریکا در اسرائیل، ۲۹ دانشمند برنده جایزه نوبل، ۳۶ ژنرال و دریاسالار بازنشسته ارتش، ۱۰۰ سفیر سابق آمریکا، ۵۰۰ شهروند ایرانی-آمریکایی، ۳۴۰ خاخام یهود، ۳۵ رهبر مسیحی و ۷۵ عضو کنگره در نامه‌های متفاوت از توافق هسته‌ای ایران حمایت کردند.

احمقانه است که تصور کنیم همه این مقامات و کارشناسان فریب خورد‌ه‌اند. آن‌ها از این توافق حمایت کردند؛ زیرا تنها راه امیدبخش برای ممانعت از دست‌یابی ایران به سلاح اتمی بود.

در انتهای این گزارش آمده است: حق با کارشناسان بود؛ ۱۰ ماه سپری شده از امضای توافق هسته‌ای ایران این مسئله را ثابت کرده است. این توافق برنامه هسته‌ای ایران را به ابعاد گذشته بازمی‌گرداند و هر راهی به سوی ساخت بمب را بر روی این کشور می‌بندد. ساموئلز و متحدانش تلاش کردند توافق ایران را از بین ببرند. آن‌ها شکست خوردند. این توافق سرجای خود است و به کارش ادامه می‌دهد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها