کد خبر: ۳۷۵۴۹
زمان انتشار: ۱۵:۳۰     ۱۲ بهمن ۱۳۹۰
گفتگوی اختصاصی ۵۹۸ با حجت الاسلام حاجتی؛
يكي از دلايل جدی اين بيداري اسلامي و اين موج هاي توفنده كه بلا وقفه در بعضي ازكشورها منجر شد به سقوط نظام هاي حاکم در كشورهاي عربي و اسلامي و امواج آن به تعبير حضرت آقا تا قلب اروپا و آمريكا ادامه پیدا کرده به خاطر اين بوده كه آنها در واقع مواجه با يك پيشنهاد عملي بودند. و يك راه دومي براي زندگي و براي اتخاذ يك نظام نوين در پیش گرفتند، با اين تفاوت كه آن راه دوم ونظام نوين تابعي از آن قاعده نظم نوين جهاني نبوده است! تابعي ازپيشنهادات سردمداران نظام استكباري نبوده! بلكه در واقع تابع و متاثر وتاثير پذيرفته از ايده حكومت اسلامي و حتي تشكيل حكومت بين الملل اسلامي است يعني آن ايده و نظريه حضرت امام رضوان الله تعالي عليه می باشد
سرویس حوزه و مراجع پایگاه 598- محمد حسن رضائی/ امواج توفنده بیداری اسلامی و بیداری ملت های جهان جان تازه ای به خود گرفته است ، سرنگونی برخی دیکتاتورهای حاکم برکشورهای خاورمیانه از طرفی این ملت ها را در مرحله تشکیل حکومت مبتنی بر دستورات اسلام قرار داده و از جانبی دیگر عزم و اراده دیگر مسلمانان را برای مقابله با دست نشانده های استکبار جهانی راسخ تر کرده، که بعنوان نمونه می توان به مقاومت و دلاوری مثال زدنی مردم مظلوم بحرین و ملت عربستان اشاره کرد.
چیستی و چرایی این خیزش عظیم اسلامی و جهانی را در گفتگو با شخصی بررسی کرده ایم که چندین سال قبل با اتکاء به فرمایشات امام خمینی(ره) و امام خامنه ای (مدظله) و با استناد به اعترافات دانشمندان و نظریه پردازان غرب، سقوط امپراطوری آمریکا و بیداری ملت ها را غریب الوقوع دانسته بود و کتاب جامع "عصر امام خمینی(ره)" در برگیرنده این مطالب است.
حجت الاسلام والمسلمین میراحمدرضا حاجتی
، پژوهشگر انقلاب اسلامی که هم اکنون امامت جمعه موقت اهواز و مدیر حوزه های علمیه استان خوزستان را بعهده دارد، میهمان ویژه 598 بود که بخش اول این گفتگو تقدیم می گردد:




با توجه به نهضت اسلامی شکل گرفته و سرنگونی برخی دیکتاتورهای حاکم در کشورهای اسلامی واینکه این کشورها در مرحله تشکیل حکومت اسلامی جدید قرار دارند؛ ما چه پیشنهادی می توانیم در خصوص تدوین قانون اساسی و مدل حکومتی برای آن ها داشته باشیم؟ قانونی که مبتنی بر اسلام باشد و استکبار ستیزی را در سرلوحه خود داشته باشد. البته باید مسائل قومی و همچنین مذهبی را هم مورد توجه قرار دهد.


حکومت بین المللی اسلام، مبتنی بر نظریه امام خمینی (قدس سره)

اساسا يكي از دلايل جدی اين بيداري اسلامي و اين موج هاي توفنده كه بلا وقفه در بعضي ازكشورها منجر شد به سقوط نظام هاي حاکم در كشورهاي عربي و اسلامي و امواج آن به تعبير حضرت آقا تا قلب اروپا و آمريكا ادامه پیدا کرده به خاطر اين بوده كه آنها در واقع مواجه با يك پيشنهاد عملي بودند. و يك راه دومي براي زندگي و براي اتخاذ يك نظام نوين در پیش گرفتند، با اين تفاوت كه آن راه دوم ونظام نوين تابعي از آن قاعده نظم نوين جهاني نبوده است! تابعي ازپيشنهادات سردمداران نظام استكباري نبوده!  بلكه در واقع تابع و متاثر وتاثير پذيرفته از ايده حكومت اسلامي و حتي تشكيل حكومت بين الملل اسلامي است يعني آن ايده و نظريه حضرت امام رضوان الله تعالي عليه می باشد.

براي بسياري ازسردمداران، نظريه پردازان وتئوريسين هاي نظام استكبار اين يك امرمسلم است كه انقلاب هاي مردم درمنطقه به تعبيرآنها خاورميانه، دركشورهاي اسلامي يك بهاراسلامي است نه به تعابير اوليه آنها كه به ویژه تاكيد روي این مطلب داشتند كه آن را به عنوان يك بهار عربي و محدود به كشورهاي عربي در چارچوب خواسته قومي عربي معرفي بكنند و با همين صراحت اين تئوريسینها و نظريه پردازان تاكيد ميكنند كه از نوع شعارها و نحوه عملكرد و خواستگاه اين قيام ها و اهدافي كه در كلمات و تصمیمات رهبران اين قيام ها مشخص است كاملا واضح است كه آنها نگاهي به الگوي انقلاب اسلامي دارند و انقلاب اسلامي و آرمانهاي انقلاب اسلامي و نوع عملكرد رهبران انقلاب اسلامي و نظام اسلامي برآمده از انقلاب اسلامي ايران را براي خودشان الگو گرفتند.

البته ما بنا نداريم دراين زمينه مبالغه كنيم و بگوييم از ما  الگوي صددرصد گرفتند يا صددرصد به نظامي همانند نظام ما و با چهارچوب مشخص ما اعتقاد دارند. ما پيشنهاد را بصورت عملي به ملتها داديم و اين ملتها اگر اقدام كردندو رهبرانشان با جديت و انگيزه فراوان – باوجود اینکه در بعضي از اين كشورها مثل مصر يك رهبر مشخص و واحد رهبري اين قيام را به عهده نداشت - اما انگيزه اينها دچار فرسايش نشد و در صحنه ماندند، دليلش اين است كه اينها يك الگوی بارز و یک هدف مشخص براي پيگيري اهدافشان دارند.این نکته از خلال تحولات جاری در این زمینه كاملا مشهود ومشخص است.

تدبیر امام خامنه ای درمقابله مردم با فتنه88/ عجز آمریکا و اروپا از اعتراضات مردمی

 چند روز قبل جناب آقاي راشدالغنوشي به صراحت اعلام كرده بودكه واقعا الگوي انقلاب اسلامي ودموكراسي كه برآمده از انقلاب اسلامي- تعبير صحيح آن مردم سالاري ديني است- يك الگوي بسيارمثبت براي مردم در منطقه است. ايشان اشاره كرده بود به قضاياي فتنه 88 که آنتنش ها و درگيري ها را انقلاب اسلامي و رهبر بزرگوار انقلاب اسلامي ومردم با تبعيت از رهبري توانستند به نحو احسن مهار بكنند، در حالي كه الان می بینیم در بسياري ازكشورها كاملا عدم توانایی شان مشهود است!  حتی در كشور مدعي آمريكا و مدعيان حقوق بشردر اروپا، بسيار خشن با تجمعات مردمي برخورد مي شود!

 دليلي كه بر اين مطلب - كه از دسترس تحليل، تحليلگران ما دور مانده وبه آن كمتر پرداخت ميشود- اين است كه بخشي از واقعيت هاي نظام اسلامي وچهارچوبي كه حضرت امام براي استمرارو بقاء نظام اسلامي و اداره امور مردم بنا گذاشتند الان مورد توجه بسياري از تحليل گران جهان معاصراست كه عطشناكند براي اينكه يك الگوي نوين براي اداره امور مردم و زندگي مردم و اداره جامعه بشري به ويژه در جامعه اسلامي پيدا كنند قرار گرفته و بايد به آن توجه داشت.

 به موضوع خلاء رهبری اشاره فرمودید، به نظر حضرتعالی خلاء رهبری درکشورهای انقلابی منطقه چگونه جبران می شود؟

رهبری معنوی امام خامنه ای بر انقلاب ملت های مسلمان

تحليل خلاء رهبري در يك چارچوب صحيح باید قرار بگيرد، تحليل اين مطلبو انعكاس واقعيتهاي موجود در كشورهاي اسلامي كه نهضت هايي در حال رخ دادن است و یا رخ داده اند، رهبري مشخصی ندارند،  اما اين موج توفنده دچار فرسايش هم نشده بلكه در حال تجديد قوا و سازماندهي است. بعنوان مثال در مصر امروز در يك تصميم زود هنگام و هماهنگي احزاب پيروز، رئيس مجلس مصر از بين نمايندگان فراكسيون وابسته به اخوان المسلمين انتخاب شد. يعني در حال تجديد قوا و سازماندهي هستند.

اين حركت توفنده و مستمر حاكي ازاين است كه يك رهبري در سايه اي ظاهرا براي اين انقلاب ها وجود دارد واين دشمن را نگران كرده است. واقعيتي كه دشمن به دنبال انكار‌ آن است متاسفانه از ديد برخي از تحليل گران خودی هم دور مانده.  بسياري از واقعيت هاي جهان سياست در دنياي امروز متاثر از اين واقعيت است. بيداري اسلامي بي ترديد برآمده  از اين واقعيت است، استمرار اين بيداري و نهضت هاي منطقه نشأت گرفته از اين واقعيت است كه يك رهبري قوي الان براي اين نهضت ها وجود دارد كه از آن الهام مي گيرند، یعنی رهبری اعلام نشده!

اجازه می خواهم صریح تر به این موضوع بپردازیم، آیا فرمایشات شما مبتنیبر نظریه "هدايت غيرمستقيم انقلاب اسلامي يا نوعي هدايت باطني برقيام‌هاي منطقه" به رهبری امام راحل و مقام معظم رهبری می باشد؟

الگوي انقلاب اسلامي در واقع ذخيره و گنجبي پايانِ رهبري حضرت امام و پيام هاي معنوي و الهام بخش آن است، و وجود امام خامنه اي است. پيام هاي الهام دهنده ايشان در سايه رهنمودهاي ایشان!

بسياري از رهبران كشورهاي اسلامي الان از مقام معظمرهبري تاثير مي پذيرند به ايشان ابراز علاقه مي كنند و ارادتعميق دارند، برخي از اين رهبران به جهت توريه و به شرايط حاكم بر كشورشان نمي توانند به صراحت اين مطلب را ذكر بكنند اما اين را در مجامع گوناگوني كه فرصت پيدا مي كنند اشاره مي كنند كه ما در تبيين و تحلیل حوادث و واقعيت هاي كه با آنها مواجه هستيم و برای ارائه رهنمود به ملت ومخاطبان مان، حتما نگاه مان به اشارات و تصریحات رهبري معظم انقلاب اسلامی امام خامنه ای است.

عده ای می خواهند رهبری آقا بر انقلاب های اسلامی جهان را سانسور کنند!

نکته تاکید من اینجاست، این تاثیر پذیری در لایه های پنهان را ما باید بیش از پیش به آن توجه داشته باشیم. چندی قبل در تونس نمایشگاه کتابی برقرار شد که با استقبال گسترده ای مواجه شد که بسیاری خواهان کتاب مجموعه سخنان امام خمینی(ره) و امام خامنه ای بودند. این واقعیتی است که خیلی ها عامدانه آن را نادیده می گیرند. چه در خارج از کشور و چه در داخل کشور این موضوع را عده ای سانسور می کنند.

مقام معظم رهبری در کنفرانس بین المللی بیداری اسلامی، نسبت به موضوع مصادره انقلاب های منطقه توسط موج مدرنیته وسکولاریسم با مدیریت غرب هشدار داده بودند. سوال اینجاست که نفوذ امواج سکولاریسم و لیبرالیسم در کشورهای انقلابی تا چه اندازه  میتوانددرتغییر مسیر اسلامی این انقلابها تاثیرگذارباشد؟

اين واقعيت غير قابل انكاري است در طول سده هاي اخير استكبار جهاني براي مصادره منافع كشورهاي اسلامي و مردم، هميشه بستر سازاني داشته و آنها چه کسانی بودند؟ قشر روشنفكرغرب زده که كوركورانه مطيع منويات غربي ها هستند، بر همين اساس برنامه ريزي ها كردند دانشگاه آمريكايي بيروت برهمين اساس تاسيس شد. يعني مثلا اينگونه مراكز براي تربيت يك نسل آمريكاييو غرب زده كه كوركورانه بتواند منافع آنها را تضمين كرده و بستر ساز بشود براي حضور آنها و صادره منافع آنها در جامعه اسلامي!

لیبرال ها ، سکولارها و روشنفکران غربزده ، عامل انحراف از درون انقلاب ها

بي ترديد خطر اينجريان روشن فكر غرب زده در كشورهاي اسلامي همانطور كه در وقوع جريان انقلاب اسلامي ديديدم و هنوزهم داريم مي بينيم، در واقع خطر همان اسب تراوا است كه دشمن در لباس آن پنهان مي شود و در مركز جامعه اسلامي حضور پيدامي كند و جامعه اسلامي را از مسير اصلي خود به انحراف مي كشاند.

حضرت آقا به اين نكته اشاره كردند، در واقع آن چيزي كه مد نظر حضرت آقا بود، اينبود كه رهبران حركت اسلامي بايد اين را خيلي هوشيارانه مد نظر داشته باشند كه دشمن در اولين اقدامات خود جريانات ليبرال، خودباخته، خودفروخته و غرب زده را تقويت مي كند تا اين جريان توفنده مردمی را مصادره كند. می بینید که ابراهیم یزدی در نامه اش به راشد الغنوشی، ایشان را برحذر داشتند که نظام و انقلاب اسلامی را الگوی خود قرار دهند. نخبگان جامعه و جهان اسلام ترس ابراهیم یزدی و امثالهم را درک کرداند. نگرانی جریانات لیبرال و سکولار قابل تحلیل است، این جریانات به عینه دیده اندکه انقلاب اسلامی الگو برای عمده رهبران و جنبش های اسلامی قرار گرفته است.

همین جریانات خودفروخته داخلی در اوج خفت و خواری بعد از فتنه 88 هنوز همبعنوان یک جریان بستر ساز برای منویات و برنامه ریزی های غرب در کشورهاییکه بستر حاکمیت اسلام در آنها ایجاد شده، ایفای نقش می کنند. در کشورهای انقلابی منطقه هم این موضوع بعنوان یک تهدید است. حضرت آقا هم بر این موضوع تاکید داشتند، چون این واقعیتی است و در این کشورها جریانات لیبرال و سکولار، سالهاست که بعنوان جاده صاف کن دشمن عملیات های مختلف فکری وفرهنگی را انجام داده اند و متاسفانه ضربه های فراوانی هم زده اند.

این موج بیداری اسلامی در کشور های اسلامی و یا موج بیداری در غرب وآمریکا یا همان بیداری سراسری که به تعبیر حضرت آقا فرمودند: "موج بیداری قطعا به قلب اروپا خواهد رسید" بفرمائید که چگونه می توان این امواج بیداری را واکسینه کرد؟

هدف از تضعیف ایران، مخدوش کردن الگوی بیداری ملتهاست

یکی از بزرگترین ارائه تضمین ها برای ادامه این روند و بلوغ و تکامل روند بیداری اسلامی این است که ما منبع الهام دهنده را از آسیب های احتمالی حفظ بکنیم . این مهمترین وظیفه ما است منبع الهام دهنده و رهبری در سایه برای این جریان توفنده، انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی است که بارها درفرمایشات آقا بر این واقعیت تاکید شده است همینطور حضرت امام هم تاکید فرموده است. ما باید اینجا از الگوی مردم سالاری دینی حراست و حفاظت بکنیم.

شما دیدید و مردم دیدند در فتنه 88 بعضی ها به دروغ آمدند اين الگوی نوین را مخدوش بکنند با طرح شایعه تقلب همین چیزی که پیشاپیش مي بينيم در قبل از انتخابات بسیار حساس مجلس شورای اسلامی عده ای از خارج کشور و اذناب داخلی شان بر این طبل می کوبند و بدشان نمی آید زمینه سازی کنند. هدف اصلی این شایعات و هدف اصلی این رسانه هاي مزدور در واقع مخدوش کردن الگوی مردم سالاری دینی در ایران است.

چرا؟ تا این الگو در واقع به عنوان یک الگوی نوین و مستحکم برای مردم جهان به ویژه در کشور اسلامی نمایان شده است، بیش از اين ادامه پیدا نکند. چون برای آنها خطرساز شده است. بزرگترین وظیفه ما برای ارائه یک تصمیم حفظ و حراست از این جریا نتوفنده بیداری اسلامی این است که به فرمایشات آقا توجه کنیم، امام جامعه را یاری بکنیم امام عادل جامعه را تبعیت بکنیم.

راه های حفظ و تقویت الگوی بیداری

 این درس بزرگی است که حضرت امام به ما دادند این درس بزرگی است که ائمه اطهار و قرآن کریم به ما دادند «اطیعو الله و اطیعوالرسول و اوللامر منکم» اگر نظام اسلامی از آسیب ها حفظ شد، اگر همینطوری که اتفاق افتاده مردمدر صحنه بودند، نخبگان جامعه با بصیرت به تبيين واقعیتها و تحلیل واقعیتها پرداختند برای مردم، در مقابل فشارهای دشمن کوتاه نیامدیم اگر قبل ازامام جامعه حرکت نکردیم، اگر توانستيم در مقابل فتنه های  فرهنگی دشمن به خوبی اقدام بکنیم و به موقع عمل بکنیم و در این زمینه مردود نشویم، مطمئن باشید این الگوحفظ خواهد شد و وجود این الگو یعنی نظام اسلامی و انقلاب اسلامی بزرگترین تضمین برای حفظ و بقاء این روند توفنده بیداری اسلامی درسطح کشور اسلامی و ادامه آن در قلب اروپا و آمریکا ختم می شود.

افسر آمریکائی: تنها راه نجات ما از زیر یوغ صهیونیستها، اسلام است
چیزی حدود ده پانزده سال قبل یکی از افسران رشید ارتش جمهوری اسلامی ایران برای من نقل می کرد که ما سال 1353 که برای دوره تکمیلی  در نیروی هوایی به آمریکا اعزام شده بودیم قبل از پیروزی انقلاب اسلامی سال 1352 و1353، گفت درآن پادگان ما به یک افسر آمریکایی برخورد کردیم که ایشان به شدت مشتاق ارائه پاسخ هایی از سوی من بودند که مقابل سوالات متعددی که پیرامون اسلام داشت. از او سوال کردم چرا شما این همه تشنه شنیدن پاسخ هایی در این زمینه هستید، گفت: ما یک جریان فکری هستیم در آمریکا ومسیحییانی هستیم که احساس می کنیم زیر يوغ صهیونیسم ها داریم به سر میبریم!  نظام آمریکا در دست ما نیست ما پایمال شده ایم و اعتقاد داریم که اسلام می تواند برای ما یک راه نجات باشد.

ریشه این تحولات را باید به خوبی بررسی کرد که حضرت امام اینها را با دقت عجیبی بررسی و پیش بینی کرده بودند. این خیلی عجیب است امام اوایل انقلاب فرموده بودند: "مردم آمریکا هم اندک اندک بیدار می شوند" این تعبیرفرمایش حضرت امام بوده است که همان زمان روزنامه های کثیر الانتشار هم به عنوان تیتر انتخاب کرده بودند و این را به افکار عمومی ارائه کردند.

اینها نشان می دهد که در دنیا یک عطش فوق العاده برای رسیدن به یک طرح نوو یک روش نو برای اداره جامعه بشری وجود دارد، انقلاب اسلامی در حال ارائه یک الگوی بزرگ در این زمینه است که ما باید آن را حفظ کنیم تا بتوانیم انشاالله بشر امروز را از این جام شراب طهور،  این الگوی نوین بهره مند بکنیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها