کد خبر: ۳۸۰۴۶۶
زمان انتشار: ۱۰:۴۰     ۲۵ خرداد ۱۳۹۵
افسار گسیختگی قیمت‌ها در زنجان/
افزایش قیمت‌ برخی اقلام اساسی که از روزهای قبل ماه رمضان آغاز شده بود همچنان به صورت افسار گسیخته ادامه دارد و برخی کالاها هر روز با یک قیمت جدید در بازار عرضه می‌شوند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس از زنجان، هنوز 10 روز از آغاز ماه رمضان نگذشته است، که گرانی در کالاهای اساسی و غیراساسی به صورت جدی پدیدار شده است.

طی هفته گذشته گرانی تا حدی طبیعی شده که در کنار افزایش قیمت برنج، خرما، شیرینی، حبوبات و ...قیمت هندوانه نیز به دو برابر نرخ قبلی رسیده است.

این در حالی است که قیمت مرغ و تخم‌مرغ نیز طی هفته گذشته ثابت نبوده و مدام روند افزایشی را طی می‌کند و همچنین افزایش بی‌رویه قیمت تخم‌مرغ و مرغ نگرانی‌هایی را در میان آحاد جامعه به ویژه قشر آسیب‌پذیر ایجاد کرده است.

افزایش قیمت این روزها آن چنان طبیعی و عادی است که گویا افزایش قیمت آنفولانزایی مسری است که از کالایی به کالای دیگر منتقل شده و دامن‌گیر همه می‌شود، اما بیماری واگیردار گرانی بهبودی نداشته و روز به روز بدون هیچ دلیل موجهی ادامه پیدا می‌کند.

مرغ که در روزهای پایانی سال قبل و همچنین در فروردین‌ماه امسال و اوایل اردیبهشت‌ماه نیز روند کاهشی در قیمت‌ داشت، این روزها از قافله گرانی جا نمانده و در طی یک جهش قیمت آن به صورت مستمر از 5 هزار و 550 تومان در هفته‌های گذشته به 6 هزار و 700 تومان در کیلو برای مصرف‌کننده رسیده است.

افزایش قیمت مرغ و تخم‌مرغ در شرایطی رخ داده که قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته است و حتی برخی از خانوارها که راهی جز حذف کالاها از سبد غذایی خود برای مقابله با گرانی ندارند، این بار نیز اقدام به حذف مرغ از سبد کالایی خود کرده‌اند و شنیده‌ها حاکی از آن است که پس از گرانی مرغ، میزان مصرف این کالا در بین مردم نصف شده است.

رئیس اتحادیه مرغ، تخم‌مرغ و ماهی‌فروشان‌ زنجان نیز در این باره به خبرنگار فارس گفت: بازار مرغ و تخم‌‌مرغ آشفته‌بازار است و قابل پیش‌بینی نیست.

سیدناصر رمضانلو با اشاره به اینکه قریب به سه ماه است که قیمت مرغ و تخم‌مرغ روند پی در پی افزایشی و کاهشی داشته است، تصریح کرد: طی هفته‌های گذشته قیمت مرغ روند کاهشی داشت و به کمتر از 6 هزار تومان رسیده بود، به نحوی که به علت نزدیک بودن قیمت مرغ گرم با مرغ منجمد، مردم رغبتی برای خرید مرغ منجمد نداشتند.

وی با اشاره به اینکه علت اصلی افزایش و کاهش قیمت مرغ و تخم‌مرغ عدم تناسب بین عرضه و تقاضا است، اضافه کرد: طی هفته جاری قیمت مرغ روند افزایشی داشته و در پی آن میزان عرضه نیز کاهش یافته است.

 رئیس اتحادیه مرغ، تخم‌مرغ و ماهی فروشان‌ زنجان میزان توزیع روزانه مرغ را در زنجان 13 تا 14 تن اعلام کرد و گفت: در پی افزایش قیمت میزان توزیع مرغ به هشت تن رسیده که این امر نشان از کاهش میزان مصرف مردم است.

رمضانلو با اشاره به اینکه قیمت کنونی هر کیلوگرم مرغ گرم در زنجان 6 هزار و 700 تومان و قیمت تخم‌مرغ 4 هزار و 800 تومان است، اضافه کرد: به علت افزایش قیمت مرغ گرم، از دو روز گذشته، توزیع مرغ منجمد در شبکه عرضه‌ای آغاز شده است.

وی قیمت مرغ منجمد توزیعی را 5 هزار و 100 تومان اعلام کرد و گفت: طی دو روز گذشته به صورت روزانه دو تن مرغ منجمد در بازار توزیع شده است، اما مردم اقبال چندانی به مرغ منجمد ندارند.

رئیس اتحادیه مرغ، تخم‌مرغ و ماهی فروشان‌ زنجان ادامه داد: افزایش قیمت مرغ در حالی رخ داده است که روز 21 خرداد‌ماه، قیمت مرغ 6 هزار و 350 تومان در هر کیلوگرم بود و هم‌اکنون به 6 هزار و 700 تومان رسیده است.

*تعدیل بازار مرغ با توزیع مرغ منجمد

رئیس اتاق اصناف استان زنجان نیز با اشاره به روند افزایشی برخی از کالاها از جمله مرغ در ماه مبارک رمضان اظهار کرد: در همین راستا چند کالای اساسی به مناسبت ماه مبارک رمضان در بازار توزیع شده است.

رحیم حاج‎نایبی با اشاره به اینکه مرغ نیز یکی از کالاهایی است که برای تعدیل بازار آن اقدام به توزیع مرغ منجمد شده است، تصریح کرد: در همین راستا 250 تن مرغ منجمد وارد شبکه توزیع شده است.

وی با اشاره به اینکه قیمت مرغ منجمد توزیعی مناسبتی ماه مبارک رمضان 5 هزار و 100 تومان در هر کیلوگرم است، اضافه کرد: این میزان مرغ در قالب طرح رمضان به صورت فروش فوق‌العاده در شبکه فروش، توزیع شده است.

رئیس اتاق اصناف استان زنجان با بیان اینکه میزان مرغ توزیع شده کفاف نیاز مردم استان را می‌کند، افزود: توزیع مرغ در همه شهرستان‌ها انجام شده تا مردم استان، مشکلی از نظر تامین مرغ مورد نیاز خود در ماه مبارک رمضان نداشته باشند.

یکی از شهروندان زنجانی نیز درباره افزایش قیمت مرغ در زنجان به خبرنگار فارس گفت: از آغاز ماه مبارک رمضان، چند کالای اساسی افزایش قیمت چشمگیری داشته‌ است.

سعید بابایی با اشاره به اینکه افزایش قیمت کالا موجب ناتوانی مردم در تهیه کالاهای اساسی و مورد نیاز می‌شود، تصریح کرد: با افزایش قیمت کالا، مردم قدرت و توان خرید خود را در تهیه کالاهای مورد نیاز از دست داده و به ناچار تعدادی از کالاها را از سبد خرید خود حذف کرده‌اند.

وی با بیان اینکه حذف کالای گران شده از سبد غذایی آخرین راه مردم برای مقابله با تورم و گرانی است، افزود: چاره‌ای جز این موضوع وجود ندارد و وقتی قدرت خرید وجود نداشته باشد، مردم ناچار و مجبور به حذف کالای مورد نیاز خود خواهند که این روزها این موضوع به امری طبیعی تبدیل شده است.

به گزارش فارس، از دو هفته گذشته روند افزایشی قیمت مرغ در استان آغاز شده و از آغاز ماه مبارک رمضان شدت گرفته است، در همین راستا قیمت مرغ در جهشی سریع طی یک هفته به 6 هزار و 700 تومان رسیده است.

افزایش قیمت در این روزها تنها محدود به مرغ نبوده و قیمت خرما نیز 30 درصد، قیمت برنج 15 تا 20 درصد، قیمت حبوبات 15 درصد، قیمت هندوانه دو برابر و قیمت شیرینی نیز به نسبت افزایش یافته است که به همین نسبت نیز سفره‌های مردم کوچک‌تر شده است و برخی از کالاهای اساسی از سبد غذایی مردم استان حذف و کنار گذاشته شده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها