کد خبر: ۳۸۵۷۲۷
زمان انتشار: ۱۲:۱۰     ۳۱ تير ۱۳۹۵
بنابر اظهارات مسؤولان هسته‌اي، متن و ماهيت توافق براي 1+5 و آژانس مكشوف و قابل‌دسترس است، يعني آمريكايي‌ها، غربي‌ها و اعضاي آژانس محرم هستند از ماهيت توافق درخشان تيم هسته‌اي اطلاع داشته باشند ولي مردم ايران حق ندارند، بدانند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از مشرق، ظهر دیروز"علي‌اكبر صالحي" رئيس سازمان انرژي اتمي ايران، در توجيه موضع‌گيري "علي لاريجاني" رئيس مجلس، به نكاتي اشاره كرد كه محل تأمل جدي است.

صالحي با اشاره به مباحثي كه اخيراً در برخي رسانه‌هاي غربي پيرامون توافقات پنهان هسته‌اي ميان ايران و غرب مطرح شده است، اظهار كرد: ما برنامه 15 ساله‌اي تحول صنعت هسته‌اي كشور را تدوين كرده و به تصويب شوراي عالي امنيت ملي رسانديم و آن را در چارچوب پروتكل الحاقي به آژانس انرژي اتمي ارائه كرديم و از آن‌ها خواستيم كه اين برنامه محرمانه بماند؛ همچنين در اين رابطه براي جلب مشاركت كشورهاي 1+5 توافقي نيز با آن‌ها داشتيم.

رئيس سازمان انرژي اتمي ادامه داد: قرار نبود اين برنامه علني شود و در معرض عموم قرار گيرد اما غربي‌ها در راستاي تناقضات و اختلافاتي كه ميان خودشان حاكم است، اقداماتي را در اين زمينه انجام دادند.

صالحي در پايان خاطرنشان كرد: هرچند ما علاقه‌مند به علني شدن برنامه 15 ساله صنعت هسته‌اي خود نيستيم اما اگر آن‌ها (غربي‌ها) بخواهند اين برنامه را مكشوف كنند، ملت ايران متوجه خواهند شد كه مذاكره‌كنندگان هسته‌اي چه زحمات و اقداماتي را انجام داده‌اند.[1]

همچنين محمدجواد ظريف روز سه‌شنبه 29 تير 1395 در حاشيه كنگره پرسش مهر 16 كه در سالن اجلاس سران برگزار شد در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سؤالي در مورد خبر يكي از خبرگزاري‌هاي آمريكايي مبني بر وجود سند محرمانه در خصوص برنامه هسته‌اي ايران گفت: همه رسانه‌هاي دنيا تمام سند را نديده‌اند تا از افتخاري كه دوستان مذاكره‌كننده ايجاد كردند، باخبر باشند، ولي بااين‌وجود همه رسانه‌ها مي‌گويند؛ ايران بعد از 10 سال به‌سرعت به سمت غني‌سازي صنعتي مي‌رود.

رئيس دستگاه ديپلماسي خاطرنشان كرد: وقتي تمام اين سند منتشر شود، مشخص مي‌شود ما ظرف 15 سال به كجا خواهيم رسيد.[2]

ماجرا از چه قرار است؟

چندي پيش يكي از خبرگزاري‌هاي آمريكايي ادعا كرد كه به سندي دست‌يافته است كه نشان مي‌دهد محدوديت‌هاي اعمال‌شده عليه برنامه هسته‌اي ايران در چارچوب برجام، پيش از پايان مدت اعتبار 15 ساله اين توافق، كاهش خواهد يافت و اين مسئله توانايي تهران براي ساخت يك بمب اتمي حتي پيش از پايان مدت اعتبار توافق هسته‌اي را افزايش خواهد داد.

اين سند ظاهراً تنها بخش مربوط به توافق هسته‌اي ايران و قدرت‌هاي جهاني است كه هنوز به‌طور علني منتشرنشده است، يك ديپلمات كه بيش از يك دهه بر روي برنامه هسته‌اي ايران تمركز داشته است، اين سند را در اختيار آسوشيتدپرس قرار داده است. يك ديپلمات ديگر نيز كه اين سند را در اختيار داشته، درستي آن را تأييد نموده است.

اين ديپلمات كه سند مذكور را در اختيار اين خبرگزاري آمريكايي قرار داده است، اين سند را يك توافق جانبي در كنار برجام و كاملاً مجزا از آن توصيف كرده است. وي دراين‌باره تأكيد كرد: اين سند يكي از بخش‌هاي جدايي‌ناپذير توافق هسته‌اي است كه مورد تأييد ايران و 1+5 قرارگرفته است.

جزئياتي كه قبلاً درباره شديدترين محدوديت‌هاي اعمال‌شده بر برنامه هسته‌اي ايران منتشرشده بود، نشان مي‌داد كه اين محدوديت‌ها، تهديد ناشي از فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران را كاهش خواهد داد.[3]

مهدي محمدي نيز درباره محرمانه بودن توافقات هسته‌اي، بانكي و محيط زيستي در اين دولت و در كانال تلگرامي‌اش مي‌نويسد: موضوع توافقات محرمانه با غرب كم‌كم در حال توليد نگراني‌هايي جدي در سطح امنيت ملي است.

"برنامه بلندمدت غني‌سازي" تفاهم شده با 1+5 كه خبرگزاري آمريكايي آسوشيتدپرس گوشه‌هايي از آن را درز داده يك سند واقعي است كه حتي به كميسيون برجام رسماً اعلام شد "در دست تدوين است" اما هرگز كسي نفهميد واقعاً در آنچه نوشته‌شده است.

"نقشه راه" يك‌ساله تفاهم شده با "كارگروه اقدام مالي" (FATF) هم كه داراي تبعات بسيار حياتي در حوزه "اطلاعات مالي" و "تأمين مالي محور مقاومت و نيروهاي مسلح" خواهد بود، همچنان محرمانه است درحالي‌كه مي‌دانيم نهايي شده و در ميانه راه اجراست. حتي جزئيات تعهداتي كه ايران ذيل توافقنامه آب و هوايي پاريس پذيرفته هم محرمانه است و كسي نمي‌داند به نام تعهدات زيست‌محيطي، چه نقشه‌اي براي آينده صنعت و انرژي در ايران كشيده شده است.

نتيجه‌گيري منطقي از اظهارات مسؤولان ارشد مذاكرات هسته‌اي

فارغ از اينكه توافق محرمانه با 1+5، آژانس و آمريكا به نفع مردم يا به ضرر ملت ايران است، اظهارات امروز صالحي و دو روز پيش ظريف فقط حكايت از يك واقعيت دارد، واقعيت تلخي كه بايد همه آن را بپذيريم.

بر اساس اظهارات آقاي صالحي، دولت يازدهم به دنبال افشا و علني كردن توافق محرمانه نيست، ولي اين توافق براي 1+5 و آژانس مكشوف و قابل‌دسترس است، يعني آمريكايي‌ها، غربي‌ها و اعضاي آژانس كه با درز اطلاعاتي دانشمندان و فرزندان اين خاك را ترور كردند، محرم هستند از ماهيت توافق درخشان تيم هسته‌اي اطلاع داشته باشند ولي مردم ايران حق ندارند يك خط از اين توافق محرمانه را بدانند چون به مصلحت نيست مردم آگاه باشند كه چه بر سر آن‌ها آمده است يا خواهد آمد.

 

[1] -http://www.mashreghnews.ir/fa/news/606387

[2] -http://www.khabaronline.ir/detail/558107/root/World

[3] -http://www.khabaronline.ir/detail/557900

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها