کد خبر: ۳۸۵۷۴۶
زمان انتشار: ۱۲:۳۰     ۳۱ تير ۱۳۹۵
يك توليدكننده با بيان اينكه امروز توليدكننده در شرايطي نابرابر به رقابت با اجناس وارداتي كه بعضا ارزان‌تر از توليد داخلي هستند بايد برود، گفت: صداي حمايت از توليد گوش‌كر كن شده است اما در عمل خبري نيست.
به گزارش پایگاه 598، بهرام رستگار در گفت‌وگو با تسنيم گفت: در حال حاضر يك توليدكننده بايد با سودهاي بالاي بانكي به رقابت با اجناس وارداتي كه بعضا ارزان‌تر از توليد داخل هستند برود، اين يعني دو نفر را به رينگ بيندازند و دست و چشم‌هاي يكي را ببندند و يكي ديگر به راحتي امكان مبارزه داشته باشد. اين موضوعات بسيار ناخوشايند بوده و نابودي توليد داخل به وجود مي‌آيد. به اعتقاد من زماني كه عرصه براي توليدكنندگان تنگ شود اكثريت ريزش پيدا خواهند كرد كه اين امر اصلا به نفع توليد نيست.

رستگار در ادامه افزود: اگر ما بتوانيم بسياري از محصولات موردنياز را در ايران توليد كنيم عملا ديگر احتياجي به چاه نفت نداريم، چرا كه آنها حكم ده‌ها برابر چاه نفت را براي كشور دارند. بعد از جنگ جهاني دوم آلمان را تحريم كردند و آلمان‌ها گفتند آن‌قدر محصولات با كيفيت توليد مي‌كنيم كه نتوانيد نخريد، بعد از چند سال آن‌قدر كالاي با كيفيت توليد كردند كه جنس‌هاي آلماني قاچاق شد. مثلا كشور بلژيك كه ورود كالاي آلماني را ممنوع كرده بود آنها را به صورت قاچاقي وارد مي‌كردند.

اين توليدكننده سيستم‌هاي صوتي با اعلام اينكه بزرگ‌ترين هدفم اين است كه نشان دهم در ايران با تمام مشكلات مي‌توان كار توليدي كرد، افزود: كار سخت است مي‌دانم اما بايد توجه داشت كه كار توليدي كاري نيست كه هر زمان كليدش زده شد شروع كند بلكه پرورش نيروي انساني مي‌خواهد كه همين موضوع زمان‌بر است.

رستگار با بيان اينكه از سال 67 فعاليت توليدي خود را آغاز كرده‌ام، گفت: از آن تاريخ تاكنون بي‌وقفه كار مي‌كنم، البته در مقاطعي ناموفق شدم اما رها نكردم و دوباره با صرف هزينه‌هاي زيادي ادامه دادم. به اعتقاد من در ايران توليدكننده به معناي طراح نداريم و بيشتر توليدكننده كپي‌كار در كشور است اما بايد بدانيم كپي‌كار سود زيادي نمي‌برد دليلش هم مشخص است.

وي با بيان اينكه توليد جنس با كيفيت در كشور پررنگ نيست، گفت:‌ چند سال پيش عده‌اي سودجو به من مي‌گفتند بر روي محصولات توليد آلمان بزن تا سريع‌تر به فروش برسد، اما اين كار را نكردم و با غرور روي محصولم توليد ايران زدم. حتي تصميم گرفتم به فروشنده‌ها جنس ندهم و محصول را به صورت مستقيم در دفتري به فروش برسانم. هر كس كه به دفتر مي‌آمد بدون استثناء مي‌گفتيم اين كالا ايراني و اين مشابه آلماني آن است كه خريدار با توجه به مزاياي كالاي ايراني آن را خريداري مي‌كرد. جالب اينكه 70 درصد خريداران مي‌گفتند اگر كالاي آلماني كاملا مثل ايراني بود ما باز هم ايراني‌ را مي‌خريديم. در حال حاضر رقيب محصول ما كالاي مشابه آلماني است و چين در اين حوزه حرفي براي گفتن ندارد.

رستگار اضافه كرد: يكي از دلايل خريداران اين بود كه توليدكننده اين جنس در ايران است و در زمان بروز مشكل امكان رفع آن وجود دارد اما براي كالاي آلماني بايد مدت زمان طولاني را براي تعمير وسايل صرف كنند.

اين توليدكننده با بيان اينكه براي توسعه بخش توليد نيازمند الگوسازي هستيم، گفت: هيچ چيزي از دولت نمي‌خواهيم، ماليات را هم مي‌دهيم فقط مانع‌تراشي نكنيد. در حال حاضر توليدكننده ارزش اجتماعي ندارد چقدر توليدكننده نشانتان بدهم كه به خاطر يك چك يا مبلغي عجيب و غريب در زندان به سر مي‌برد.

وي گفت: زماني كه دولت نرخ دلار را 3 هزار و 500 تومان ثابت نگه مي‌دارد به معني نابود كردن توليد‌كننده است. چون كالاها با اين نرخ دلار وارد مي‌شود و بنابراين قيمت تمام شده پايين مي‌‌ماند و توليدكننده داخلي بسته مي‌شوند. بنده در شهرك صنعتي نيستم اما با آنها ارتباط دارم هر زمان كه به آنجا مي‌روم دلم به درد مي‌آيد هر روز تعداد واحدهاي تعطيل شده بيشتر و بيكاران افزايش پيدا مي‌كند.

رستگار با بيان اينكه امروز توليدكننده را ملزم به حضور در شركت صنعتي مي‌كنند،  اما زيرساخت‌هاي لازم را ايجاد نكرده‌اند، اظهار داشت: به نظرم عمدي در مانع‌تراشي براي كار توليدي است، چرا كه در صنف ما تمام كساني كه واردكننده هستند به راحتي فعاليت مي‌كنند، اما توليدكننده در اولين گام با انواع مانع‌ها رو‌به‌رو مي‌شود. انگار مسئولين فقط عادت كرده‌اند حرف بزنند اما در عمل خبري نيست.

وي با تاكيد بر اينكه بايد هزينه واردات نسبت به هزينه توليد افزايش و هزينه توليد در داخل كشور كاهش پيدا كند، گفت: در صنف سيستم‌هاي صوت حدود 50 توليدكننده وجود دارد اما متاسفانه آنها به صورت واقعي توليدكننده نيستند و از طريق روابط و امكاناتي كه در اختيار دارند در بازار فعاليت مي‌‌كنند.

اين توليدكننده سيستم‌هاي صوتي با اعلام اينكه بازار رانتي به هيچ عنوان باعث رشد توليد در كشور نخواهد شد، افزود: تلاش توليدكنندگان بايد استفاده از مواد اوليه داخلي باشد و سهم مواد اوليه وارداتي را كاهش دهند در اين شرايط در بخش توليد به اجناس وارداتي وابسته نبوده و با نوسانات نرخ ارز كمتر متحمل آسيب خواهند شد.

وي با اشاره به اينكه از فضاي مجازي به عنوان ويترين معرفي محصولات خود استفاده مي‌كنم، گفت: نبايد توليدكنندگان خود را وابسته به حلقه‌هاي رابطه كنند، زيرا اين افراد در برخي از موارد باعث افزايش هزينه‌ها شده و ارتباط نزديك توليدكننده و مصرف‌كننده را قطع مي‌كنند. اگر اين واسطه‌ها نظرات خريداران را به صورت غلط ترجمه كنند به طور حتم توليدكننده متحمل ضرر خواهد شد.

رستگار با بيان اينكه در تغييرات محصول نظرات كارشناسان شركت را دريافت و حتي با افراد عادي صحبت مي‌‌كنم، تصريح كرد: طراحي محصول فعلي كه سيستم صورت پيشرفته است حدود 7 هزار ساعت زمان برد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها