کد خبر: ۳۸۷۱۸۳
زمان انتشار: ۱۵:۰۹     ۱۲ مرداد ۱۳۹۵
كارشناس مسائل سياسي با اشاره به بدعهدي‌هاي آمريكا در اجراي برجام گفت:ما نيامديم كه يك تعهد فانتزي را بپذيريم، واقعي جلو آمديم و مذاكره كرده و تعهداتمان را نقدي پرداختيم، ولي آمريكايي‌ها نقض عهد كردند.

 به گزارش پایگاه 598، احمد بخشايش‌ اردستاني عضو سابق كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در گفت‌وگو با فارس، درباره فرمايشات روز گذشته مقام معظم رهبري درباره نقض برجام توسط آمريكايي‌ها عنوان كرد: ريشه‌هاي فرمايشات روز گذشته رهبري باز مي‌گردد به زماني كه برجام در حال انعقاد بود.

وي با بيان اينكه دو خط فكري در ايران وجود دارد، اظهار داشت: يك خط فكري كه آقاي روحاني و ظريف نمايندگي كرده و فكر مي‌كنند با ارتباط با غرب مي‌توان ركود و تورم را از بين برد و شادي و نشاط و رونق توليد را در كشور ايجاد كرد و بر اين باورند كه ما نبايد در مقابل غرب بايستيم و مقاومت كنيم و بايد در كنار آنها و همراه با آنها باشيم.

اين كارشناس مسائل سياسي درباره نگاه دوم عنوان كرد: مقام معظم رهبري ترجمان خط فكري دوم هستند. ايشان اعتقاد دارند با توجه به سابقه سي و چند ساله انقلاب، آمريكايي‌ها يا به دنبال انزوا، انفعال و يا به دنبال اضمحلال ما بودند و چون نتوانستند به اين اهداف نائل شوند، هر زماني به قدرت رسيديم دنبال ما مي‌آيند و ما نبايد دنبال آنها برويم و آمريكا قابل اعتماد نيست.

وي با اشاره به فرمايشات روز گذشته رهبر انقلاب با اين مضمون كه در روزي كه توافق بسته مي‌شد عنوان كردم كه آمريكايي‌ها قابل اعتماد نيستند، ولي اگر اصرار مي‌كردم و جلوي اين كار را مي‌گرفتم بعدها مي‌گفتند ايران هميشه دنبال چالش و دعواست و نمي‌گذارند وضع كشور خوب شود و تورم و ركود از بين برود؛ به همين خاطر موافقت كردم اما امروز بعد از شش ماه متوجه شديد كه آن حرف‌ها و شعارهايي كه مي‌زدند هيچ اثر عملي در زندگي مردم نداشت، خاطرنشان كرد: رهبري گفتند اين توافق مي‌تواند ابزاري باشد براي شاخص اعتمادسازي؛ يعني سياست‌هاي اعلامي و پنهاني‌شان بايد يكي مي‌بود، در كاغذ مي‌گويند تحريم‌ها بايد برداشته شود، ولي در سياست‌هاي پنهانيشان بانك‌ها را از كار با ايران مي‌ترسانند، اگر اين سياست‌ها يكي بود ما مي‌توانستيم برجام را به عنوان نقطه اعتماد در نظر بگيريم و بعد مشكلات ديگر را حل كنيم.

اين استاد دانشگاه ادامه داد: ولي آمريكايي‌ها مي‌گويند از برجام برسيم به برجام دو و سه و چهار و پنج.

*غرب به دنبال كنترل ايران

به باور اين عضو سابق كميسيون امنيت ملي مجلس، غرب مي‌خواهد بدون اينكه هزينه‌اي پرداخت كند، رفتار ايران را در كنترل خود قرار دهد.

بخشايش اردستاني در بيان نمونه‌هايي از نقض عهد آمريكايي‌ها در برجام با بيان اينكه ما پيرو مكتب شيعه و مردمسالاري ديني هستيم، عنوان كرد: يك كاري را يا شروع نمي‌كنيم يا اگر شروع كرديم خوب جلو مي‌رويم.

وي با بيان اينكه ما آغازگر جنگ با عراق نبوديم، يادآور شد: ولي وقتي آنها جنگ را شروع و به ما تحميل كردند تا آخر رفتيم و هشت سال به طول انجاميد.

اين كارشناس مسائل سياسي با ذكر اين نكته كه در اينجا در توافق ما به هم زننده نيستيم، عنوان كرد: چون ما نيامديم كه يك تعهد فانتزي را بپذيريم و واقعي جلو آمديم و مذاكره كرديم و واقعي خواستيم برجام را اجرا كنيم، تمام تعهداتمان را اجرا كرديم. فردو را آزمايشگاه كرديم، آب سنگين را به نحوي تغيير داديم، سانتريفيوژهاي نطنز را به 5 هزار سانتريفيوژ تقليل داديم و ...

وي ادامه داد: ما تمام بحث هسته‌اي را زير رصد دوربين‌هاي غربي‌ها قرار داديم، اما آنها قرار بود به تعهداتشان مقيد باشند ولي نبودند. تعهدشان اين بود كه پول‌هاي بلوكه شدن ايران آزاد شود.

نماينده سابق مردم اردستان در مجلس با بيان اينكه ما 140 ميليارد دلار دارايي بلوكه شده نفتي در خارج داريم، خاطرنشان كرد: فكر نمي‌كنم حدود 5 تا شش ميليارد آن آزاد شده باشد. اگر چه بانك جهاني عنوان مي‌كند كه 30 ميليارد آزاد شده است.

بخشيش اردستاني اضافه كرد: سوال ما اين است كه اين 30 ميليارد كه آزاد شده كجا خرج شده؟ چون ما شاهد تاثيرات آن در داخل ايران نيستيم و اين يك بلوف است. يا حداقل اگر بلوف نباشد مثل دوره آقاي احمدي‌نژاد است. در آن دوران مي‌توانستيم از چين و هند در مقابل پول نفتمان جنس وارد كنيم، حالا در دوره آقاي روحاني شايد از ده تا كشور جنس وارد كنيم و عملا نمي‌توانيم پولي وارد كنيم.

اين استاد دانشگاه با اشاره به سر و صداي زيادي كه آمريكايي‌ها بعد از برجام به پا كردند، افزود: اگر ما قبل از برجام مي‌توانستيم جنسي وارد كنيم، الان همه جا نقاط مجاري تقريبا بسته‌تر شده و آمريكايي‌ها به بانك‌هاي بزرگ اروپايي گفتند كه هنوز وضع ايران خوب نيست.

وي يادآور شد: البته در حال حاضر چند بانك كوچك با ايران تجارت مي‌كنند، ولي آمريكايي‌ها به بانك‌هاي بزرگ گفته اند اگر با ايران كار كنيد، هشت تا 10 ميليارد جريمه مي‌شويد.

بخشايش اردستاني گفت: وقتي با آمريكا صحبت كرده و توافق كرديم مي‌خواستيم تحريم را برداريم كه نقطه اعتماد اخذ شود، ولي آنها در مقابل چند كار كردند، اول اينكه در كنگره يكسري تحريم‌هاي جديد عليه ما وضع كردند از جمله بحث ويزا كه هر كس به ايران مي‌آيد براي رفتن به آمريكا بايد دوباره ويزا اخذ كند كه اين نقض برجام بود.

اين كارشناس مسائل سياسي به اظهارات مداخله جويانه مقامات آمريكايي در امور داخلي كشور نيز اشاره كرد و افزود: در پناه برجام اظهارات مداخله جويانه‌اي را مطرح كردند و اخيرا نيز رئيس سازمان سيا گفت كه در ايران دو گروه هستند تندرو و ميانه رو و ما بايد حسن روحاني و ميانه‌روها را پيروز كنيم.

وي همچنين به مذاكرات وزراي خارجه ايران و آمريكا اشاره كرد و افزود: در اين مدت ظريف و كري مذاكرات زيادي را درباره برجام انجام دادند كه البته معتقدم درباره موارد ديگر و به اسم برجام مذاكره كرده‌اند.نه به آن سي و پنج سالي كه از گوشه و كنار هم فرار مي‌كرديم نه به دوران آقاي ظريف كه مدام درباره برجام مذاكره مي‌كنيم.

اين استاد دانشگاه سؤال كرد: وقتي ما تعهداتمان را نقدي پرداخت كرديم، چرا آنها كارشان را نقد انجام نمي‌دهند.

وي عنوان كرد: مذاكره كنندگان ارشد كشور شعار مي‌دادند كه مي‌خواهيم تحريم‌ها را برداريم تا كشور يك مقدار نفس بكشد. اما عملا تحريم‌ها برداشته نشد.

اين عضو سابق كميسيون امنيت ملي مجلس به اظهارات مذاكره كنندگان كشور مبني بر اينكه اگر برجام انجام نمي‌شد جنگ بر ما تحميل مي‌شد، پرسيد: كدام جنگ؟

بخشايش اردستاني در توضيح بيشتر با بيان اينكه آمريكايي‌ها در خاورميانه دنبال سه چيز هستند تسليحات، نفت و مواد مخدر، گفت: مواد مخدر را در افغانستان تامين مي‌كنند به نحوي كه بعد از حضور ناتو و آمريكا در افغانستان ميزان كشت مواد مخدر 30 برابر شده و بدين معناست كه راه‌هاي خروج مواد مخدر به فرودگاه‌هاي آمريكا و اروپا زياد‌تر شده است.

وي اضافه كرد: اگر 84 ميليون مصرف نهايي نفت در دنيا است، 20 ميليون را آمريكا مصرف مي‌كند كه 6 ميليون را خودش توليد مي‌كند و بقيه را بايد از خاورميانه بخرد كه بايد ارزان بخرد. عراق را گرفت و هفت هشت سال نفت عراق را برد و ايران و عربستان را به جان هم انداخت و عربستان الان با ايران مسابقه گذاشته و ايران هم كه يك مقدار نفت صادر مي‌كند و قيمتش پايين است.

اين نماينده سابق مجلس به جنگ‌هاي نيابتي كه آمريكايي‌ها در منطقه ايجاد كردند تا تسليحاتشان را بفروشند نيز اشاره كرد.

وي با اشاره به اظهارات مذاكره كنندگان هسته‌اي مبني بر اينكه فقط شش ماه از اجرايي شدن برجام مي‌گذرد و تحريم‌ها مثل لايه پياز است و روي هم انباشته شد و بايد يكي يكي اين لايه‌ها را باز كنيم و براي برداشتن اين لايه‌ها به زمان بيشتري نياز داريم، عنوان كرد: فكر مي‌كنم نزديك انتخابات يك مقدار آمريكايي‌ها فضاي پولي ايران را آزاد كنند ولي آنچه مسلم است اين است كه آمريكا تحريم‌هاي جديد را به اسم حقوق بشر، مقاومت و تروريسم بر ايران تحميل خواهد كرد.

بخشايش اردستاني در خصوص مقابله با اين بدعهدي آمريكا گفت: ما بايد به داخل اتكا داشته باشيم و انسجام خود را حفظ كرده و آزادي با تمام نقاط عطفش يعني آزادي بيان، مطبوعات و ... وجود داشته باشد و در كشور سيستم درست كنيم.

وي با بيان اينكه فساد در ايران سيستمي شده و بايد سيستم را اصلاح كنيم، افزود: سيستم از طريق شفاف سازي اصلاح مي‌شود و بايد براي مسئولانمان كلانتر بگذاريم. در استراليا اگر آدم‌هاي دزد و فاسد مسئول شوند، سيستم دزدي آنها را نشان مي‌دهد، اما در ايران ما در انتصاب‌ها بر مباحث اخلاقي تأكيد مي‌كنيم.

اين كارشناس مسائل سياسي با بيان اينكه مجلس الان قانون‌هاي بي ربط توليد مي‌كند و به ماشين توليد قانون تبديل شده، خاطرنشان كرد: بايد بعد نظارتي مجلس را تقويت كنيم.

به گفته وي وقتي در داخل اتحاد و انسجام داشته باشيم براي جبهه مقاومت الگو مي‌شويم و حرفمان در خاورميانه و جاهاي ديگر خوانده مي‌شود و آن زمان آمريكايي‌ها دنبال ما خواهند آمد.

وي افزود: الان از لحاظ اقتصادي الگو نداريم و اگر الگو پيدا كنيم موفق‌تر شويم.

بخشايش اردستاني تصريح كرد: ما نبايد برجام را لغو كنيم، زيرا تعهداتمان را انجام داده‌ايم مگر اينكه مردم ايران به اين نتيجه برسند كه برجام ديگر به درد نمي‌خورد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها