يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۹۱۳۵۹
زمان انتشار: ۱۵:۲۹     ۰۹ شهريور ۱۳۹۵
سايت انگليسي BBC در يادداشتي مشروح به بررسي نماهنگ «ايستاده ايم؛ تا آخرين قطره خون» پرداخت.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، سايت انگليسي BBC در يادداشتي مشروح با عنوان « اگر هاليوود يك فيلم تخيلي انتقام جويانه ضدآمريكايي مي ساخت!» به بررسي نماهنگ «ايستاده ايم؛ تا آخرين قطره خون» پرداخت.

در اين مطلب كه بيشتر بر بازخوردها در شبكه‌هاي اجتماعي و دو روزنامه درباره اين نماهنگ مانور داده شده است، اشارات بسيار دقيقي نيز به جزئيات اين اثر دارد و حاوي نكات جالبي درباره اين نماهنگ ضدآمريكايي است و واكنش هاي بين المللي اين اثر را به خوبي نشان مي دهد.

بي بي سي در ابتدا با اشاره به كيفيت اين اثر و پيام صريح آن به آمريكايي ها مي نويسد: "اين موزيك ويدئو با ارزش توليدي هاليوودي و حس شورانگيز موزيك هاي باليوودي است و پيام آن بيش از اين نمي توانست ضدآمريكايي باشد! اين موزيك ويدئوي 8 دقيقه اي خارق العاده با نام (ما تا آخرين قطره خون ايستاده ايم) در ماه اخير مرتبا از تلويزيون ملي ايران و ساير رسانه هاي اجتماعي پخش شده است. در اين فيلم تعدادي جوان وطن پرست به طرزي معجزه آسا و خارق العاده اي در حال نابود كردن ناوگان مهاجم آمريكا هستند كه به منطقه روستايي سواحل ايران و نيروگاه انرژي هسته اي صلح آميز آن، حمله كرده است.

 

اين گزارش ادامه مي دهد: "وقتي غيرنظاميان تحت حمله بي دليل قرار مي گيرند، قهرمانان ايراني با هم متحد مي شوند و از قدرت پرچم ملي خود استفاده مي كنند تا يك سونامي ايجاد كنند كه ناوها و هواپيماهاي آمريكايي را نابود كنند. و نهايتا اين موزيك ويدئو با نمايي از ساحل روستايي و نيروگاه اتمي صلح آميز كه آرامش بدان بازگشته است، تمام مي شود."

اين مقاله مي افزايد: "اين موزيك ويدئو به نوعي الهام گرفته از حادثه جولاي 1998 است. زماني كه هواپيماي مسافربري ايراني پرواز 655 توسط ناو جنگي آمريكايي (The USA Vincennes) - كه ظاهرا با يك جت جنگنده اشتباه گرفته شده بود - مورد اصابت قرارگرفت و تمامي 290 نفر مسافر اين هواپيما كشته شدند. اين حادثه اكثر قلب ايرانيان را جريحه دار كرد.

اين مقاله در تحليل اين اثر مي افزايد: "فيلم با يك دختر كوچك در هواپيما كه مشغول بازي با عروسكش است و صداي كاپيتان كه درحال خوش آمد گويي به مسافران است شروع مي شود. همزمان مردمي در ساحل هستند كه مشغول كار و فعاليت خودشان هستند و كودكان درحال بازي و يك خانواده در حال گذراندن پيك نيك هستند. يك قهوه چي براي مشتريان چاي مي آورد. سپس يكي از كودكان مي رود تا توپش را از دريا بردارد و يك سايه سياهي او را مي پوشاند. كودك به بالا نگاه مي كند و مي بيند كه يك موشك در حال اصابت با هواپيما در آسمان ابري است. سپس از دور كشتي هاي جنگي آمريكا ديده مي شود و پسرك توپ را رها كرده و فرار مي كند و يك سراسيمگي رخ مي دهد. سپس خواننده، كه يك مرد عادي است، از ميان ازدحام مردم جلو مي‌آيد. خواننده در حالي كه انگشتش را به سمت مهاجمان تكان مي دهد، عتاب مي كند: «آهاي تو اي كشتي جنگي؛ نعره تو مرا نمي ترساند».

جت هاي جنگي به ساحل حمله مي كنند و خواننده ايستاده در حال تماشا در وضعي حيران و سرگشته است. ساير مردان پرچم به دست اضافه مي شوند. همه آنها به سمت دشمن حركت مي كنند. ناو جنگي آنها را هدف مي گيرد و شليك مي كند. خواننده فرياد مي‌زند: «اگر جرات داري از من عبور كن! پاهايت را قلم مي كنم».

مردان از ميان گرد و غبار انفجار نمايان مي شوند و فرياد زنان به سمت كشتي ها مي دوند، پرچم هاي خود را با قدرت در آب مي زنند و سونامي اي ايجاد مي شود كه تمامي نيروهاي مهاجم را كه شامل ناو وينسنس و چندين هواپيماي جنگي آمريكا است، مي بلعد. كشتي غرق مي شود و پرچم آمريكا روي دريا مي سوزد."

بي بي سي در ادامه مي نويسد: اين نماهنگ توسط باشگاه فيلم سوره، وابسته به سازمان تبليغات اسلامي كه رئيس آن توسط رهبر ايران منصوب مي شود، ساخته شده است. روزنامه "صبح نو" در مورد بودجه اين فيلم عدد 1200 ميليارد تومان را گزارش كرده است. حدود 385000 دلار. البته اين رقم توسط رئيس باشگاه فيلم سوره تكذيب شده و بيان كرده است كه هزينه درست و صحيح را در تاريخ ديگري بيان مي كند. اين روزنامه بيان كرده يك تيم 150 نفري روي اين پروژه كار كرده اند و توليد آن 2 سال به طول انجاميد."

اين گزارش همچنين به بازتاب پخش اين كليپ در شبكه‌هاي اجتماعي اشاره مي كند و به دو نمونه از نظرات مخاطبان مي پردازد: "يكي از كاربران توئيتر نوشته: «چرا پول بيت المال رو صرف ساخت چنين كارهاي بي‌كيفيتي مي‌كنن؟» و ديگري تمسخرآميز «حالا  كه ايرانيا فرياد مي‌كشند و ناوهاي جنگي آمريكايي بر اثر فرياد اونا واژگون ميشن پس بهتره سپاه و ارتش بودجه صرف خريد آمپلي فاير و بلندگو كنند» پرداخته شده است»."

بي‌بي‌سي در پايان ژست بي‌طرفي گرفته و اين نظر را نيز منعكس كرده است كه: "برخي هم از اين كليپ حمايت كردند و معتقدند: «درسته كه شور و احساسات وطن پرستانه تو اين ويدئو كليپ مورد سواستفاده قرار گرفته، اما برافراشتن پرچم ايران در مقابل آمريكايي‌ها بسيار حائز اهميته»."

گفتني است، سايت «ياهو» نيز اين مطلب بي‌بي‌سي را با عنوان «وقتي ايران با هاليوود عليه امريكا مي ايستد» بازنشر داده است.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها