أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۹۱۶۴۵
زمان انتشار: ۱۳:۳۸     ۱۱ شهريور ۱۳۹۵
"حسين اميرعبداللهيان" گفت: هيچ كس منكر آن نيست كه رويكردهاي امنيتي و سياسي عربستان منجر به تشديد ناامني، ناآرامي و رشد گروه‌هاي تروريستي در عراق شد.
به گزارش پایگاه 598، اسپوتنيك روز چهارشنبه نوشت: حمله عربستان به يمن را بايد فراتر از رويارويي هاي نظامي خاورميانه در فضاي خيزش هاي عربي و جنگ با تروريست هاي داعشي دانست، بلكه تجاوز از سوي ثروتمندترين و قدرتمندترين كشور عربي به كشوري رخ داده كه سهمي از حمايت ابرقدرت هاي جهاني ندارد و حتي واشنگتن از رياض نيز پشتيباني كرد.

اميرعبداللهيان دستيار ويژه رئيس مجلس شوراي اسلامي در امور بين الملل در مصاحبه با سميه پسنديده خبرنگار اسپوتنيك در اين باره گفت: رويكردهاي عربستان سعودي در منطقه اين روزها بيشتر به رفتار مبتني بر چارچوب هاي شناخته شده سياسي و مبتني بر عقلانيت نيست و شايد بتوان بدون اغراق گفت كه در موضوع هاي منطقه اي رفتارها و تصميم هاي گروه جديد حاكم جنون آميز است.

وي ادامه داد: تجاوز عربستان به يمن نادرست و به معناي واقعي جنون آميز بود، زيرا به عنوان يكي از ثروتمندترين كشورهاي عربي به يكي از فقيرترين و ضعيف ترين كشورهاي عربي در همسايگي خود حمله ور شد. بيش از 500 روز از آغاز اين حمله ها گذشته و بسياري از تجهيزات و زيرساخت هاي يمن هدف قرار گرفته و نابود شده است.

اميرعبداللهيان گفت: بسياري از زنان، كودكان و مردان غير نظامي يمني كشته شده اند، عربستان و حتي ديگر كشورهاي حمله كننده خسارات جاني و مالي زيادي متحمل شده اند و شاهديم ادامه حمله ها كمكي به حل مشكل ميان عربستان و يمن نكرده است در حاليكه رياض از همان ابتدا مي توانست از طريق سياسي مسائل را حل كند.

وي گفت: اوايل كار عادل الجبير وزير خارجه عربستان در شهر جده و حاشيه نشست وزيران خارجه كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي در حاليكه هنوز سه هفته از آغاز حمله به يمن مي گذشت در يك گفت وگوي حدود 15 دقيقه اي به وي گفتم، مطمئن باشيد راه نظامي و امنيتي هيچ نتيجه اي ندارد و حتي منطقه را ناامن تر خواهد كرد.

اميرعبداللهيان ادامه داد: اكنون نتيجه يك رفتار نادرست و تصميم هاي بخشي از رهبران كنوني عربستان منجر به ناامني و بي ثباتي بيشتر در منطقه شده است و اكنون بايد پرسيد چرا؟

وي افزود: معتقدم اختلاف نظرهاي جدي بين خاندان آل سعود مشكلاتي را درون عربستان بروز داده است. چنين مي نمايد كه محمد بن سلمان تلاش مي كرد با حمله به يمن، نوعي وفاق، همدلي و وحدت ايجاد كند. براي وي بسيار مهم بود در اين جنگ نيز پيروز شود تا با روش نظامي، امنيتي و فضاي غالب امنيتي بتواند بر اختلاف هاي درون خاندان حاكم سرپوش بگذارد.

امير عبداللهيان ادامه داد: زماني كه محمد بن سلمان از پيروزي در يمن نااميد شد، در گام دوم بر تشديد سياست نادرست ايران هراسي تمركز كرد و پيشگامي آن را بر عهده گرفت تا بتواند ائتلاف جديد ضد ايراني شكل دهد و با معرفي نادرست جمهوري اسلامي به عنوان دشمن، مشكلات داخلي عربستان سعودي را متوجه دشمن فرضي كند.

دستيار ويژه رئيس مجلس شوراي اسلامي در امور بين الملل گفت: به همين دليل يك بعد تمام رفتارهاي هيات حاكمه عربستان كه اكنون شاهديم به اختلاف هاي درون خاندان حاكم باز مي گردد و بعد ديگر آن نيز مربوط به سياست هاي نادرست منطقه اي رياض در يك دهه گذشته است.

اميرعبداللهيان در شرح اين مساله اظهار كرد: رويكرد عربستان سعودي در مورد عراق جديد و پس از سرنگوني صدام، نادرست بود. هيچ كس منكر آن نيست كه رويكرد امنيتي و سياسي رياض منجر به تشديد ناامني، ناآرامي و رشد گروههاي تروريستي در عراق شد.

وي با اشاره به اينكه چاره مشكلات كنوني، همكاري و همگرايي است، گفت: با اين حال، عربستان در منطقه ظرفيت زيادي دارد و كشور مهمي به حساب مي آيد و فكر مي كنيم همكاري تهران و رياض در مسائل منطقه اي مي تواند كمك بزرگي براي اجراي راهكارهاي سياسي باشد.

اميرعبداللهيان در پايان افزود: اين پيام را همواره مقام هاي مختلف در سطوح متفاوت دولت ايران اعلام كرده اند و شايد مجلس نيز بارها بيان كرده است و اكنون مقام هاي سعودي بايد با تمركز بر خردگرايي از اين فرصت استفاده كنند و رويكردهاي تخريبي خود را هم در قبال منطقه و هم در قبال جمهوري اسلامي كنار گذاشته و رويكرد سازنده پيش بگيرند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها