يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۹۲۹۶۸
زمان انتشار: ۰۹:۴۷     ۲۱ شهريور ۱۳۹۵
به گزارش پایگاه 598 به نقل از ایرنا، اصطلاح گروه خونی معمولا به آنتی ژن های سطح سلول های خونی و عموما گلبول های قرمز محدود می شود.

گروه های خونی در آغاز قرن بیستم توسط «کارل لنداشتاینر» کشف شدند. در زمان حاضر حدود 270 آنتی ژن گروه خونی تایید شده موجود است که بیشتر آنها در یکی از 26 سیستم گروه خونی جای می گیرند.

آنتی ژن (گروه خونی) های گلبول قرمز به عنوان ابزاری مهم در پزشکی قانونی مورد استفاده قرار می گیرند که البته باید این موضوع را نیز خاطرنشان کرد که نقش آنها با آزمایش HLA (آنتی ژن گلبول سفید انسانی) کاهش یافته و حتی اخیرا جای خود را به اثر نگاری( DNA )داده است.

به هر حال برای سالیان متمادی این گروه های خونی بوده اند که بهترین مارکرهای ژنتیکی به شمار آمده و نقش عمده ای را در نقشه برداری از ژنوم انسانی ایفا کرده اند.

**گروه های خونی ایرنیان

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران گفت: بر اساس تحقیقات انجام شده روی اهدا کنندگان خون در ایران به طور میانگین 27 درصد مردم گروه خونی A مثبت و سه درصد،A منفی دارند.

بشیر حاجی بیگی افزود: 22 درصد مردم در کشور دارای گروه خونی B مثبت و 2 درصد، B منفی هستند.

وی خاطر نشان کرد: هفت درصد مردم گروه خونی AB مثبت و یک درصد نیز AB منفی دارند و همچنین 34 درصد مردم هم گروه خونی O مثبت و چهار درصد، O منفی دارند.

**گرو های خونی در بین استان ها

حاجی بیگی گفت: بیشترین میزان گروه خونی A مثبت در کشور، مربوط به استان های آذربایجان های شرقی و غربی، اردبیل و ایلام است. بیشترین میزان گروه خونی A منفی نیز در کشور مربوط به استان های آذربایجان شرقی، اردبیل و زنجان است.

به گفته این مسئول سازمان انتقال خون بیشترین میزان گروه خونی B مثبت در کشور مربوط به استان های یزد، خراسان جنوبی و کرمان است.

وی ادامه داد: بیشترین میزان گروه خونی B منفی در کشور مربوط به استان های یزد، خراسان جنوبی و خراسان رضوی است و بیشترین میزان گروه خونی AB مثبت در کشور هم در استان های خراسان های جنوبی و رضوی، یزد و زنجان یافت می شود.

سخنگوی سازمان انتقال خون همچنین به بیشترین میزان گروه خونی AB منفی اشاره کرد و گفت: این گروه خونی در کشور مربوط به استان های خراسان رضوی، اردبیل، یزد و سمنان است و همچنین بیشترین میزان گروه خونی O مثبت در کشور نیز مربوط به استان های بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد و هرمزگان و بیشترین میزان گروه خونی O منفی در کشور مربوط به استان های ایلام ، خراسان جنوبی و یزد است.

**گروه های خونی مثبت برای بیش از 90 درصد ایرانی ها

حاجی بیگی اظهار کرد: توزیع گروه های خونی اصلی ABO , RH در مناطق مختلف جغرافیایی و با توجه به تفاوت های قومی و نژادی در کشورمان متفاوت است.

عامل RH نام آنتی ژنی است که در برخی از افراد روی گلبول های قرمز وجود دارد.

وی ادامه داد: بررسی فراوان گروه های خونی اصلی در مناطق مختلف جغرافیایی ایران در بین جمعیت اهداکنندگان خون نشان می دهد بیش از 90درصد مردم کشور ما دارای گروه خونی مثبت و کمتر از 10 درصد مردم دارای گروه خونی منفی هستند.

این مسئول سازمان انتقال خون اضافه کرد :دراین سازمان از خون های اهدایی مردم جهت تعیین گروه خونی (A,B,O,RHD) به روش سلولی ( سل تایپ ) و با استفاده از آنتی A و آنتی B و آنتی O و نیز روش تعیین گروه خون سرمی یا بک تایپ استفاده می شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها