کد خبر: ۳۹۴۳۷۲
زمان انتشار: ۱۱:۲۵     ۰۱ مهر ۱۳۹۵
مدیر گروه قرآن و اهل بیت(ع) رادیو معارف گفت: بر اساس مستندات و تخمین‌ها می‌توان بیان کرد امام موسی کاظم(ع) در 20 ذی الحجه متولد شده‌اند، بنابراین شایسته است این روز برای تبیین فضائل و مناقب در نظر گرفته شود.
به گزارش پایگاه 598 ، حجت‌الاسلام خدابخش عظیمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم ضمن تبریک سالروز ولادت امام موسی کاظم(ع) با اشاره به تاریخ ولادت امام موسی کاظم(ع) اظهار کرد: زمان ولادت و شهادت ائمه اطهار(ع) فرصتی را فراهم می‌کند تا دوستداران و عاشقان آنها با شادی و سوگواری به اظهار ارادت به ایشان بپردازند.

وی با اشاره به خفقان دوران ائمه اطهار(ع) عنوان کرد: تاریخ ولادت یا شهادت برخی معصومان به دلیل تقیه، خفقان سیاسی و شرایط فرهنگی به طور دقیق مشخص نیست، اما نقل‌هایی ذکر شده که براساس آنها تاریخ و چگونگی ولادت و شهادت معصومان مشخص می‌شود.

مدیر گروه قرآن و اهل بیت(ع) رادیو معارف اضافه کرد: به عنوان مثال برای شهادت حضرت زهرا(س) نقل‌های مختلفی ذکر شده که سه قول مشهور و دو قول معمول را شامل می‌شود.

وی با اشاره به نقل‌های مطرح شده برای شهادت امام حسن مجتبی(ع) گفت: بدون تردید این امام بزرگوار در سال 50 هجری قمری در حالی که 48 سال سن داشتند، با نقشه معاویه مسموم و شهید شدند، اما این نکته جای تردید دارد که شهادت این امام در هفتم صفر یا 28 صفر روی داده است.

عظیمی خاطرنشان کرد: درباره تاریخ ولادت امام موسی کاظم(ع) نیز این موارد وجود دارد که دو تاریخ 20 ذی‌الحجه و هفتم صفر برای آن ذکر شده است.

وی با بیان اینکه درباره ولادت امام موسی کاظم(ع) تنها سال و منطقه ولادت در روایات ذکر شده است، متذکر شد: احمد بن خالد برقی در  کتاب المحاسن،  مرحوم شیخ کلینی در اصول کافی، محمد بن حسن صفار در بصائر الدرجات و ابن جریر طبری شیعی از امام صادق(ع) نقل کرده‌اند که ولادت امام موسی کاظم(ع) پس از ایام حج و در منزلی به نام ابواء روی داده است.

مدیر گروه قرآن و اهل بیت(ع) رادیو معارف تشریح کرد: امام موسی کاظم(ع) در بازگشت امام صادق(ع) از حج در منطقه ابواء متولد شدند؛ براساس نقلی از محمد بن جریر طبری از امام حسن عسکری(ع)، امام کاظم(ع) در ابواء بین مکه و مدینه در ماه ذی‌الحجه متولد شدند، در حالی که برخی منابع هفتم صفر را سالروز ولادت امام موسی کاظم(ع) می‌دانند.

وی با اشاره به منابعی که ولادت امام موسی کاظم(ع) را در هفتم صفر ضعیف دانسته‌اند، گفت: شهید اول و شیخ محمد حسن نجفی معتقد هستند، ولادت حضرت در هفتم صفر بعید است.

عظیمی خاطرنشان کرد: آنچه واضح است امام موسی کاظم(ع) در منطقه ابواء متولد شدند، اما هیچ تاریخی برای آن ذکر نشده و در برخی از گزارش‌ها هفتم صفر معین شده که با شواهد تطابق ندارد.

وی یادآور شد: براساس مستندات و تخمین‌ها می‌توان بیان کرد، امام موسی کاظم(ع) در 20 ذی‌الحجه متولد شده‌اند، بنابراین شایسته است این روز برای تبیین فضائل و مناقب در نظر گرفته شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها