کد خبر: ۳۹۵۶۷۲
زمان انتشار: ۱۵:۲۱     ۱۰ مهر ۱۳۹۵
وزیر آموزش‌و‌پرورش با تشریح مشکلات و اقدامات این وزارتخانه در سه سال گذشته گفت:‌ آموزش‌وپرورش آنقدر بزرگ است که دیده نمی‌شود، در صورتی که چنانچه‌ کارهای بزرگی که در این وزارتخانه انجام شده بود در جای دیگری انجام شده بود،‌ بیشتر دیده می‌شد
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنیم، علی‌اصغر فانی با حضور در  و گفت‌وگو با مسئولان و خبرنگاران با اشاره به تألیف 4 کتاب درسی جدید برای سال تحصیلی 95-96 اظهار کرد: کتابهای درسی تفکر و سواد رسانه‌ای، کارآفرینی و کارگاه تولید، انسان و محیط زیست و انسان و سلامت برای نخستین بار به دوره متوسطه دوم اضافه شد.
 
وی افزود: این 4 درس در سابقه 100 ساله آموزش و پرورش رسمی ایران وجود نداشته است. در درس کارآفرینی و کارگاه تولید به خلأ کارآفرینی و ضرورت اقتصاد مقاومتی پرداخته شده است. امیدواریم این دروس باعث شود خلأ موجود در نظام آموزشی تاحدی جبران شود.
 
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه امسال در یک اقدام موفق درس اقتصاد پایه دهم براساس اقتصاد مقاومتی تهیه شد، ادامه داد: درس رسمی اقتصاد مقاومتی را برای دانش‌آموزان داریم که این کار ارزشمند در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اجرا شد ولی آموزش و پرورش آنقدر بزرگ است که این اقدامات دیده نمی‌شود.
 
 40 میلیون مخاطب داریم
 
فانی بیان کرد: به فرموده رهبر معظم انقلاب ما حداقل 40 میلیون مخاطب مستقیم و غیرمستقیم داریم. یک میلیون معلم، 13.5 میلیون دانش‌آموز که به همراه والدین آنها 26 میلیون و در مجموع 40 میلیون مخاطب داریم و هیچ روزی نیست که در آموزش و پرورش اتفاقی نیفتد و تحمل آن بسیار دشوار است.
 
وزیر آموزش و پرورش افزود: 107 هزار مدرسه در سطح کشور داریم و اگر یک درصد آنها مشکل داشته باشند در مجموع با هزار و 70 مشکل مواجه می‌شویم اما متأسفانه برخی رسانه‌ها به سراغ ضعف‌ها می‌روند بالاخره آموزش و پرورش اقدامات خوب هم انجام می‌دهد و ضعف‌ها نیز ضعف‌هایی بوده که از قدیم وجود داشته و بخشی از آن جبران شده و بخشی به دلیل کمبود امکانات و منابع جبران نشده است.
 
فانی تصریح کرد: هم اکنون 400 هزار دانش‌آموز در مدارس شبانه‌روزی تحصیل می‌کنند. در برخی موارد دو دانش‌آموز دبیرستانی در یک روستا ساکن هستندو ما نمی‌توانیم برای آنها 7 یا 8 معلم تخصصی اعزام کنیم بنابراین مجبوریم این دو دانش‌آموز را به مدارس شبانه‌روزی ببریم بر همین اساس 400 هزار دانش‌آموز که اغلب آنها ساکن خانواده‌های محرومند، در مدارس شبانه‌روزی مشغول تحصیلند.
 
وی ادامه داد: دانش‌آموزان ساکن مدارس شبانه‌روزی به غذا، تخت، پتو و ... برای اسکان نیازمند هستند در زمستان بحث گرمایش آنها نیز مطرح می‌شود. تمام این موارد هزینه‌های بسیاری را دارد و حساب کنید که در چنین شرایطی برای هر دانش‌آموز روزانه چه میزان هزینه می‌شود و ممکن است در اجرای کار اشکالاتی نیز وجود داشته باشد. آیا باید به دلیل آن اشکالات دانش‌آموزان را به مدارس شبانه‌روزی نبرده و بگوییم ترک تحصیل کنید یا اینکه آنها را به مدارس آورده و ضعف‌ها را هم تحمل کنیم، ما روش دوم را انتخاب می‌کنیم.
 
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: تشکیلاتی از خیران را ایجاد کرده‌ایم تا به مدارس شبانه روزی کمک کنند و منابع خوبی نیز جذب شده است و به غیر از این منابع دولتی نیز وجود دارد.
 
مراجعه تک به تک به منازل دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل
 
فانی گفت: 76 هزار دانش آموز در سنین 6 تا 8 سالگی ترک تحصیل کرده و حتی خانواده‌ها اسم آنها را در مدرسه ثبت نام نمی‌کردند. در استان سیستان و بلوچستان به درب منازل مراجعه کرده و دانش آموزان را شناسایی و تک به تک به کلاس درس آورده‌ایم که این موضوع بی سابقه بوده و در گذشته چنین کاری صورت نمی‌گرفت یعنی به درب منازل دانش آموزان مراجعه نمی‌شد.
 
وی همچنین افزود: می‌توان این موارد را هم منعکس کرد تا امید در مردم ایجاد شود. در استان سیستان و بلوچستان استاندار، فرماندار، بخشدار، دهدار و مولوی‌ها را گردهم جمع کردیم و در رابطه با ضرورت بحث سوادآموزی دراستان صحبت کردیم چرا که سیستان در این رابطه عقب‌ترین استان کشور است پس از این موضوع خیزشی در استان سیستان و بلوچستان ایجاد شد. 
 
ریشه‌کنی بی‌سوادی اولیای دانش‌آموزان تا پایان امسال
 
وزیر آموزش و پرورش  با اشاره به بحث ریشه‌کنی بی‌سوادی در افراد زیر 50 سال مطرح کرد: طی دو سال گذشته اعلام کردیم هر دانش آموزی که در مدرسه حضور دارد اگر پدر و مادر بی‌سواد دارد، والدینش باید در کلاس‌های نهضت سوادآموزی شرکت کنند و اگر امسال این روش ادامه یابد تقریباً تمام اولیای بی‌سواد، با سواد خواهند شد و تا سه سال آینده در جمعیت زیر 50 سال بی‌سواد نخواهیم داشت.
 
فانی ادامه داد:  4 استان محروم سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، هرمزگان و جنوب کرمان را شناسایی کردیم چرا که وضعیت شاخص‌های آموزشی در این استان‌ها ضعیف است و در دو سال گذشته شورای مناطق محروم را ایجاد کردیم و اقدامات خوبی برای این 4 استان انجام دادیم.
 
 500 کلاس خشت‌وگلی سیستان‌وبلوچستان تا پایان سال 96 جمع می‌شود
 
وی افزود: به عنوان مثال در استان سیستان و بلوچستان در بحث توسعه فضاهای آموزشی، توسعه نیروی انسانی، ردیف‌های استخدامی و کلاس‌های خشت و گلی اقداماتی را انجام دادیم؛ 500 کلاس خشت و گلی در این استان وجود دارد که تا پایان سال 96 باید جمع شود.
 
وزیر آموزش و پرورش گفت: مدیرکل آموزش و پرورش یکی از استان‌ها اعلام می‌کرد که به نهادهایی که هلی‌کوپتر در اختیار دارند اعلام کرده‌ایم تا کانکس‌هایی پیش ساخته را به مناطق صعب العبور برای تحصیل دانش‌آموزان منتقل کنند که آنها برای انتقال هر کانکس 50 میلیون هزینه درخواست کرده‌اند، اعلام کردیم که با استاندار صحبت کنند و اگر آنها قبول نکردند مجبوریم خودمان آن را پرداخت کنیم چراکه چاره دیگری نداریم؛ آموزش و پرورش به دلیل آنکه خیلی بزگ است دیده نمی‌شود و کار هم که می‌کنیم  می‌گویند خوب یک کاری انجام داده‌اند.
 
فانی با اشاره به اینکه طی سه سال گذشته 4 میلیون و 700 مترمربع مدرسه ساخته شده است، بیان کرد:این رقم بسیار زیاد است و ساخت 20 بیمارستان یا حتی 100 بیمارستان قابل مقایسه با 4 میلیون و 700 هزار مترمربع مدرسه نیست، از این میزان25 درصد توسط خیران ساخته شده و بقیه را نیز دولت تقبل کرده است. این حجم کار تنها یک قلم از اقدامات عمرانی آموزش و پرورش است.
 
 دعوت از 200 خیر برای ساخت 110 مدرسه در سواحل مکران
 
وی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب بر سواحل مکران تأکید داشتند، طول سواحل مکران 800 کیلومتر است و از جاسک تا چابهار را در برمی‌گیرد که در حاشیه آنجا محرومیت‌ها بالاست. واقعاً باید رفت و حاشیه نشینی چابهار را دید. بنده به آنجا رفته‌ام و حتی به خانه‌ها نیز مراجعه کرده‌ام، واقعاً نمی‌توان تعبیر خانه را برای آنها به کار برد. 200 خیر را از سراسر کشور دعوت کردیم و 193 خیر از کل کشور به این منطقه آمدند و از نزدیک حاشیه‌نشینی را مشاهده کردند و 110 مدرسه توسط خیران در این منطقه ساخته شد.
 
آموزش وپرورش آنقدر بزرگ است که دیده نمی‌شود
 
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: آموزش و پرورش آنقدر بزرگ است که دیده نمی‌شود و همین کار را اگر وزارتخانه دیگر انجام می‌داد، دیده می‌شد.
 
 مصباح الهدی برای آشنایی دانش‌آموزان با اهل بیت
 
فانی با اشاره به مباحث تربیتی عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب به آموزش و پرورش توصیه کردند خوب است تا آیات قرآن را که در محاورات می‌توان از آن استفاده کرد دانش آموزان حفظ کنند براین اساس 300 آیه قرآن را با ترجمه آیت الله مکارم شیرازی انتخاب و آنها را چاپ و مسابقات آن را در این دو سال در مدارس برگزار کردیم و حدود 6 میلیون دانش‌آموز در این فعالیت شرکت کرده‌اند.
 
وی  افزود: 750 دارالقرآن در کشور راه اندازی کردیم که در آنجا بحث حفظ و مفاهیم قرآن با دانش آموزان کار می‌شود و هدفگذاری شده است  که در 720 منطقه آموزشی تا پایان سال 96 یک هزار و 500 دارالقران برای دختران و پسران ایجاد کنیم.
 
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه دانش‌آموزان نسبت به اهل بیت بیگانه هستند، گفت: از بین 14 معصوم اغلب دانش‌‌آموزان امام حسین(ع) را آن هم از صبح تا ظهر عاشورا می‌شناسند و در رابطه با سایر امامان اطلاعات کافی ندارند. به عنوان مثال دانش‌آموزان از زندگی و مشی امام محمد باقر(ع) چه میزان اطلاعات دارند.
 
فانی ادامه داد: برای آشنایی دانش آموزان با اهل بیت 14 عنوان کتاب برای دوره ابتدایی، 14 عنوان کتاب برای دوره متوسطه اول و 14 عنوان کتاب برای دوره متوسطه دوم تحت عنوان مصباح الهدی تألیف کردیم و حدود 5 میلیون دانش‌آموز در این فعالیت شرکت کردند براین اساس فرهنگ آشنایی با اهل بیت و معصومان برای نخستین بار در چند سال اخیر اجرا شد.
 
اعزام 700 هزار دانش‌آموز به اردوی راهیان نور
 
وی با اشاره به برگزاری اردوی راهیان نور عنوان کرد: زمانی که بنده به وزارت آموزش و پرورش آمدم 300 هزار نفر به این اردوها اعزام می‌شدند و سال گذشته 700 هزار دانش‌آموز به اردوی راهیان نور اعزام شدند. در جلسه با سردار فضلی مطرح کردیم که امنیت و سلامت سفر دانش‌آموزان برای ما بسیار مهم است چرا که اگر حادثه و تصادفی رخ دهد این اردوها افت می‌کند چرا که در سالهای گذشته شاهد تصادفاتی بودیم به همین دلیل به دوستان گفتیم تا بر روی کمیت تأکید نداشته باشند و کار را از کیفیت آغاز کنند.
 
وزیر آموزش و پرورش افزود: سال گذشته دانش‌آموزانی که به راهیان نور اعزام شدند نفری 50 هزار تومان پرداخت کردند که سرجمع 5 میلیارد تومان شد، رقم آن به هیچ عنوان مهم نیست و آنچه برای ما مهم است این است که دانش‌آموزان برای این سفر هزینه پرداخت می‌کنند بنابراین قدر آن را می‌دانند و در هنگام بازگشت از اردوی راهیان نور به سفیری برای خانواده، مدرسه و محله تبدیل می‌شوند.
 
فانی با اشاره به تشکل‌های دانش‌آموزی اظهار کرد: در گذشته شاهد بودیم تشکل‌ها یکدیگر را خنثی می‌کردند اما هم‌اکنون در این رابطه شورای هماهنگی ایجاد کرده‌ایم تا کارهای داخل مدارس میان آنها تقسیم شود. به عنوان مثال برگزاری نماز جماعت با بسیج، صبحگاه مدارس با اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان و اردوها با سازمان دانش‌آموزی است و براین اساس کارها بین تشکل‌ها تقسیم شد که این موضوع مؤثر بود و هم‌افزایی فعالیت‌ها را شاهد بودیم.
 
برگزاری نماز جماعت در 55 هزار مدرسه
 
وی در رابطه با اقامه نماز جماعت در مدارس گفت: هم اکنون در 55 هزار مدرسه نماز جماعت برگزار می‌شود که در 18 هزار مدرسه امام جماعت از میان روحانیون و در 37 هزار مدرسه امام جماعت از میان معلمان هستند. به مدیران مدارس اعلام کرده‌ایم که حتماً در نماز جماعت شرکت کنند تا معلمان نیز در نماز جماعت شرکت کرده و دانش‌آموزان نیز از این موضوع استقبال کنند.
 
آموزش مدیران مدارس و ائمه جماعات برای ترویج نماز جماعت
 
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: این وزارتخانه هر سال دستگاه برتر در بحث اقامه نماز شناخته می‌شود،‌ با همکاری حجةالاسلام قرائتی مسئولیت نهاد «ستاد اقامه نماز»  برای مدیران مدارس در قالب طرح مبین حدود دو سال است که دوره‌های آموزشی برگزار می‌کنیم و در این رابطه مدیران برای ترویج نماز جماعت آموزش می‌بینند. 
 
فانی افزود: برای ائمه جماعات نیز دوره‌ آموزشی گذاشته‌ایم چرا که اگر آنها آموزش‌های لازم را نبینند ممکن است دانش‌آموزان را دفع کنند بنابراین باید بدانند که چگونه با دانش‌آموزان ارتباط موثر برقرار کنند و در تمام این دوره‌ها آقای قرائتی آموزش‌های لازم را ارائه می‌دهد.
 
وی همچنین گفت: در بحث ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، این وزارتخانه دو سال است که دستگاه برتر شناخته می‌شود. 36 هزار دانش آموز و 5 هزار معلم شهید داریم بنابراین کنگره شهدای دانش‌آموز اسفند سال گذشته در تهران و تمام استان‌ها برگزار شد و از خانواده شهدای حرم و شهدای دانش آموز دعوت کردیم. در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در کتاب‌های درسی و مجلات رشد نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است.
 
تلاش آموزش‌وپرورش برای اجتماعی کردن دانش‌آموزان
 
وزیر آموزش و پرورش  با اشاره به بحث اجتماعی کردن دانش آموزان و اقدامات این وزارتخانه در این رابطه تصریح کرد: یکی از مشکلات جامعه حرکت به سوی فردگرایی است، خانواده‌ها دور هم جمع هستند اما همه با هم نیستند. روحیه فردگرایی بعدها در ازدواج و تشکیل خانواده مشکل ایجاد می‌کند و هم اکنون علت اغلب طلاق‌ها این است که زوجین یاد نگرفته‌اند که طرف مقابل را تحمل کنند و با کوچکترین مشکل تصمیم به جدایی می‌گیرند. روحیه جمع‌گرایی و زندگی در جمع خلأ جدی جامعه است و برای جبران آن باید تلاش کرد.
 
فانی با اشاره به تقویت شوراهای دانش آموزی عنوان کرد: در این شوراها دانش‌آموزان از میان خود افرادی را انتخاب می‌کنند و هر هفته در رابطه با مشکلات مدرسه و پیشنهادات خود جلساتی را برگزار می‌کنند، در حقیقت حضور در جمع و تحمل نظرات مخالف را فرا می‌گیرند.
 
 باید اکثر دانش‌آموزان را زیر چتر خود بیاوریم
 
وی ادامه داد: اگر بتوانیم اکثریت دانش آموزان را زیر چتر خود بیاوریم موفق خواهیم بود. براین اساس با وزارت بهداشت و درمان تفاهم نامه‌ای امضا کرده‌ایم و در قالب طرح سفیران سلامت 500 دانش آموز به عنوان سفیر سلامت، آموزش‌های بهداشتی را دریافت کرده و در مدرسه در زمینه‌های بهداشت، سلامت دهان و دندان و محیط زیست به سایر دانش‌آموزان توصیه‌های لازم را ارائه می‌کنند.
 
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به برنامه‌های زیارتی و انس با اهل بیت گفت: طی چند سال گذشته اردوی زیارت اولی‌ها را آغاز کردیم و دانش آموزانی که تا به حال به زیارت امام رضا (ع) نرفته‌اند را از دو سال گذشته در قالب اردوی زیارت اولی‌ها در فصل تابستان به مشهد مقدس می‌بریم که هزینه‌های آنها توسط خیران پرداخت می‌شود. تأثیر این حرکت در آینده دانش‌آموزان بسیار مهم است.
 
فانی ادامه داد: مدیر یکی از مدارس عنوان می‌کرد که دانش آموزان دلنوشته‌‌های خود را در رابطه با زمانی که برای نخستین بار حرم را مشاهده کردند، یادداشت می‌کنند که این موضوع می‌تواند تحول بزرگی را ایجاد کند.
 
دانش‌آموزان برای شرکت در راهپیمایی اربعین منعی ندارند
 
وی با اشاره به بحث عتبات دانش آموزان عنوان کرد: هم اکنون دانش آموزان پسر را با پدران و دانش آموزان دختر را با مادران خود به عتبات اعزام می‌کنیم. سال گذشته تمام مدارس ما در مهران برای اسکان زائران اربعین تعطیل شد و امسال نیز اگر دانش‌آموزان بخواهند با والدین خود به راهپیمایی اربعین بروند مشکلی ندارد.
 
وزیر آموزش و پرورش گفت: حتی مدارس غیردولتی که رویکرد اصلی آنها مسائل تربیتی و مذهبی است، مدرسه را تعطیل کرده و کادر مدرسه و دانش آموزان به راهپیمایی می‌روند اما مدارسی که رویکرد اصلی آنها علمی بوده ممکن است اما و اگر بیاورند اما هیچ منعی وجود ندارد.
 
با دو درصد باقی‌مانده بودجه چگونه می‌توان کیفیت‌بخشی کرد؟
 
فانی مطرح کرد: اقدامات خوبی در رابطه با مباحث فرهنگی و تربیتی صورت گرفته است اما همچنان مشکل داریم چرا که بیش از 98 درصد بودجه آموزش و پرورش صرف پرداخت حقوق پرسنل می‌شود و با دو درصد بودجه‌ای که باقی می‌ماند چه می‌توان کرد؟
 
رشد 82 درصدی بودجه آموزش و پرورش
 
وی با اشاره به اینکه بودجه آموزش و پرورش در سه سال گذشته 82 درصد افزایش یافت و این رشد قابل قبول و بی‌سابقه‌ای بود، خاطرنشان کرد: البته هزینه‌های جاری نیز تقریباً دو برابر شده است اما در کلان بودجه آموزش و پرورش 82 درصد رشد داشت. همچنین میانگین حقوق معلمان 84.4 درصد رشد داشت که این رقم افزایش با احتساب میزان افزایش سالیانه حقوق است.
 
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه با اجرای رتبه بندی میانگین حقوق معلمان حدود 300 هزار تومان افزایش یافت، گفت: زمانی که بنده به وزارت آموزش و پرورش آمدم میانگین حقوق معلمان حدود یک میلیون و 290 هزار تومان بود که هم اکنون به حدود دو میلیون و 350 هزار تومان رسیده است. البته میانگین افزایش حقوق برای برخی مناطق بیش از دو برابر بود یعنی در جاهایی که نیروی انسانی با تجربه بوده و سابقه خدمت اوبالاست این میزان افزایش به 2.1 برابر رسیده است.
 
 64 پژوهشسرا مجهز به آزمایشگاه نانو
 
فانی با اشاره به توسعه مشارکت‌ها گفت: تلاش کرده‌ایم تا از مشارکت بیرون آموزش و پرورش استفاده بیشتری کنیم. به عنوان مثال پژوهش سراهای دانش آموزی را داریم که دانش آموزان در این مراکز به تحقیق مشغول می‌شوند و همانند یک دانشمند کوچک در این مراکز تحقیق و پژوهش می‌کنند، زمانی که بنده به آموزش و پرورش آمدم 298 پژوهشسرا داشتیم که هم اکنون به 615 واحد رسیده است و هدفگذاری کرده‌ایم تا پایان سال 96 هر منطقه آموزشی(720 منطقه) یک پژوهش‌سرا داشته باشد.
 
همکاری ایران برای تجهیز پژوهش‌سراهای چین و عراق
 
وی ادامه داد: پژوهش سراها نیاز به آزمایشگاه و تجهیزات دارند که بخشی از آن را با استفاده از بودجه خود تأمین می‌کنیم و بخش عمده آن را از معاونت علمی رئیس جمهور دریافت کرده‌ایم. هم اکنون 64 پژوهشسرا مجهز به آزمایشگاه نانوتکنولوژی است. امسال برای تجهیز پژوهشسراها به آزمایشگاه لیزر به ما قول داده‌اند. در بحث بیوتکنولوژی نیز وارد شده‌ایم، این تجهیزات را به چینی‌ها نشان دادیم که آنها از ما دعوت کردند به چین برویم تا این تجربه را در سطح دانش آموزی آنها ارائه کنیم. کشور عراق نیز در بازدید از پژوهش‌سراها از ایران درخواست کرد برای تجهیز پژوهش‌سراهای این کشور همکاری کند.
 
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: زمانی که بنده به وزارتخانه آمدم 8.5 درصد دانش‌آموزان در مدارس غیردولتی تحصیل می‌کردند که هم اکنون این رقم به 10.7 درصد رسیده است و این موارد باعث صرفه‌جویی‌هایی می‌شود که آن را در مدارس دیگر سرمایه‌گذاری می‌کنیم.
 
فانی گفت: در بحث توسعه مشارکت‌ها، 1.7 دانش‌آموزان درصد در مناطق آزاد تجاری تحصیل می‌کنند بنابراین تفاهم‌نامه‌ای را با این مناطق امضا کردیم تا به مدارس موجود در مناطق آزاد کمک کنند. در منطقه اروند 4 هزار کلاس درس داریم که برای هر 4 هزار کلاس درس کولرگازی نصب کردند.
 
همکاری با بنیاد مستضعفان برای ساخت مدرسه در 4 استان محروم
 
وی تصریح کرد: طی تفاهم‌نامه با بنیاد مستضعفان قرار شد تا هزار کلاس درس در 4 استان محروم کشور( سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، هرمزگان و جنوب کرمان) بسازیم که 50 درصد هزینه‌ها را آموزش و پرورش و 50 درصد هزینه‌ها را بنیاد مستضعفان تأمین کند.
 
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: به معاون آموزش متوسطه وزارتخانه اعلام کردم که آمار کمک‌های ریالی که از سایر نهادها وارد آموزش و پرورش شده است را استخراج کند تا به جامعه منعکس شود اگر این اقدامات نبود آموزش و پرورش اداره نمی‌شد و توفیقات خوبی را در بحث توسعه مشارکت‌ها داشتیم.
 
فانی افزود: آموزش و پرورش با توجه به منابع در اختیار بیش از منابع هم عمل کرده است و عملکرد این وزارتخانه قابل دفاع است.
 
وضعیت اجرای سند تحول بنیادین در آموزش‌وپرورش
 
وی در خصوص اجرای سند تحول بنیادین گفت: بنده در نوشتن سند تحول بنیادین مشارکت داشتم. خلأیی در سالهای گذشته در رابطه با فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی داشتیم و با تدوین سند تحول صاحب فلسفه تربیت اسلامی شدیم. این سند که از سال 82 تا 92 تدوین، طراحی و تصویب آن به طول انجامید یک سند بالادستی است و می‌تواند برای آموزش و پرورش راهگشا باشد.
 
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: برای اجرای سند تحول به نقشه راه نیاز داشتیم و این نقشه راه در سال 93 تدوین شد و زمانبندی کردیم که تا سال 99 چه بخش‌هایی از سند تحول اجرایی شود. در سند زیرنظام‌هایی تعریف شده است، زیرنظام برنامه درسی و فضا و تجهیزات تصویب شده و زیرنظام پژوهش و ارزشیابی هم اکنون در دستور کار شورای عالی آموزش و پرورش است. زیر نظام‌های مدیریت، نیروی انسانی و منابع مالی آماده شده و در نوبت طرح در شورای عالی آموزش‌وپرورش است و اگر این زیرنظام‌ها تصویب شود نقشه را اصلاح و ترمیم می‌کند.
 
هیچ برنامه‌ای در آموزش‌وپرورش اجرا نمی‌شود مگر اینکه مطابق با سند تحول باشد
 
فانی ادامه داد: ستادی را برای اجرای سند تحول بنیادین تحت عنوان شورای راهبری سند تحول ایجاد کردیم که مسئولیت آن با بنده است و مشاوری را انتخاب کردم که دبیر این شوراست همچنین معاونان وزارتخانه و افرادی از نهادهای بیرونی از جمله سازمان مدیریت عضو این شورا هستند. در برنامه ششم توسعه اجرای سند تحول بنیادین مبنای کار است و امسال 156 برنامه ذیل این سند تعریف کرده‌ایم که در حال اجراست و اعلام کردهیم که هیچ برنامه‌ای در آموزش و پرورش اجرا نمی‌شود مگر اینکه متناظر با سند تحول بنیادین باشد.
 
 ستاد پشتیبانی از اجرای سند تحول بنیادین در دستور کار دولت
 
وی مطرح کرد: اجرای سند تحول بنیادین از اختیارات یک وزارتخانه فراتر است و نیازمند همکاری سایر دستگاه‌ها به خصوص آموزش‌های فنی و حرفه‌ای است و برای اطلاع رسانی به همکاری رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما نیازمندیم، ستادی را پیش‌بینی کردیم که در دستور کار دولت است و با مسئولیت معاون اول رئیس جمهور و عضویت تعدادی از وزرا در آن ستاد پشتیبانی از اجرای سند تحول انجام می‌شود و مذاکراتی را با معاون اول انجام دادیم که در مرحله تصویب است و اگر تصویب شود پشتوانه‌‌ای برای اجرای سند تحول با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی است.
 
 از اسفند سال گذشته در حال ترمیم هیئت‌مدیره صندوق ذخیره هستیم
 
فانی در رابطه با وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان تصریح کرد: صندوق ذخیره فرهنگیان یک موسسه اقتصادی بوده که متعلق به معلمان است، اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل به مدت دو سال انتخاب می‌شوند که مدت مأموریت آنها در دو سال اول به اتمام رسیده و از اسفند سال گذشته در حال ترمیم هیئت مدیره و مدیرعامل این صندوق هستیم. 
 
خط قرمزی برای برخورد با تخلفات نداریم
 
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: اگر تخلفی صورت گرفته باشد که هنوز ثابت نشده است با آن برخورد می‌کنیم چرا که هیچ خط قرمزی نداریم و خط قرمز ما منافع معلمان است.
 
فانی بیان کرد: مطالبی که مطرح شده بخشی از آن مربوط به بانک سرمایه است که 47 درصد این بانک متعلق به صندوق ذخیره فرهنگیان است و بقیه آن مربوط به افراد دیگر است یعنی صندوق ذخیره به صورت کامل در بانک سرمایه اقتدار و حضور کامل ندارد، وام‌هایی با وثیقه‌های نامطمئن قبل از این دولت توسط بانک سرمایه پرداخت شده بود که دوستان ما هم تلاش کردند این وثایق را مطمئن کنند.
 
وی افزود: ممکن است تخلفاتی در سالهای اخیر صورت گرفته باشد که باید ثابت شود،‌دادستان به این موضوع وارد شده است و از وزارت اطلاعات نیز خواهش کردیم که به این موضوع ورود پیدا کند و به هر جمع بندی که برسند از آن استقبال خواهیم کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها