أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۹۵۹۷۷
زمان انتشار: ۱۵:۰۰     ۱۲ مهر ۱۳۹۵
هر يك از روزهاي دهه نخست ماه محرم به نام يكي از شهدا يا شخصيت‌ها يا وقايعي مرتبط با جريان كربلا نامگذاري شده است. اما دليل اين نامگذاري چيست؟
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، از سال‌ها قبل رسم بر اين بود كه هر روز از دهه اول محرم را به نام يكي از حماسه‌سازان عاشورا نامگذاري مي‌كنند. اين بدين معناست كه در آن روز به صورت اختصاصي به بيان ويژگي‌هاي يكي از اولياء دشت نينوا مي‌پردازند، نه اينكه شخصيت مذكور در آن روز به شهادت رسيده باشد. به عنوان نمونه، وقتي روز تاسوعا به حضرت عباس(ع) اختصاص دارد و روضه سقاي دشت كربلا خوانده مي‌شود، بدين معنا نيست كه قمر بني‌هاشم در روز تاسوعا به شهادت رسيده باشد.

اما اين نامگذاري‌ها از كجا آمده است؟

اين عناوين به صورت قراردادي است، يعني مادحان و مرثيه‌خوانان حسيني براي اينكه ياد حماسه بزرگ عاشورا را زنده بدارند، در هر روز نام يكي از اسوه‌هاي سرزمين نينوا را بر زبان جاري مي‌كنند. به اعتقاد برخي مورخان، اين رسم از زمان صفويه باب شد.

نامگذاري روزهاي دهه نخست محرم به اين شرح است:

 

روز اول: مسلم بن عقيل(ع)

روز دوم: ورود كاروان به كربلا

روز سوم: حضرت رقيه (س)

روز چهارم: حضرت حر، طفلان زينب (س)

روز پنجم: اصحاب و عبدالله بن الحسن(ع)

روز ششم: حضرت قاسم بن الحسن(ع)

روز هفتم: روضه عطش، علي‌اصغر(ع)

روز هشتم: حضرت علي‌اكبر(ع)

روز نهم: روز تاسوعا، حضرت ابوالفضل العباس(ع)

روز دهم: روز عاشورا، حضرت اباعبدالله الحسين عليه‌السلام، حضرت زينب(س) و شام غريبان


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها