کد خبر: ۳۹۶۳۳۰
زمان انتشار: ۱۴:۵۲     ۱۴ مهر ۱۳۹۵
بايد يك هماهنگي خوب بين نيازهاي بدن و ميوه و سبزيجات فصلي برقرار كرد. چون خلقت هر يك از اين نعمت‌ها در فصل خاصي حكمت خود را دارد و آن حكمت ارتقاي سلامت ما بنده‌هاست.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از آرمان، هر فصلي كه سرمي‌گيرد مواد غذايي خاص خود را به طبيعت هديه مي‌دهد و نيازهاي بدن نيز تا حدودي تغيير مي‌كند. در ادامه با 5قهرمان پاييزه از دنياي سبزيجات بيشتر آشنا مي‌شويد.

 

تره‌ فرنگي/ سخاوتمند
 

هم‌خانواده‌ سير و پياز است. خوشمزه و پرخاصيت. درست است كه شايد اين روزها در خانه زوج‌هاي جوان كمتر پيدا شود اما اين سبزي پرخاصيت ارزش آن را دارد كه پاي ثابت هر آشپزخانه و منوي
غذايي باشد.

تره فرنگي سرشار از تركيبات گوگردي است كه ضدسرطان هستند. اين ماده غذايي همچنين حاوي خواص ضدباكتريايي و ضدويروسي قوي مي‌باشد. معمولا تره فرنگي به صورت خام مصرف مي‌شود اما پخته شده آن نيز از ارزش غذايي بالايي برخوردار است.

 

كلم/ يك دنيا خاصيت

كلم‌ها خانواده‌ بزرگي دارند. كلم برگ، گل كلم، بروكلي، بروكسل، كلم سنگ و غيره. اين سبزيجات پرخاصيت، كم كالري بوده و حاوي ميزان زيادي ويتامين C هستند. علاوه بر اين كلم‌ها حاوي تركيبات ضدسرطاني قوي به نام «ايندول‌ها» نيز مي‌باشند. پس تا مي‌توانيد كلم ميل كنيد.

كلم خام حاوي خواص زيادي است پس سر سفره هميشه سالاد كلم داشته باشد. البته اضافه كردن اين ماده غذايي پرخاصيت به سوپ و آش نيز فوق‌العاده است. ترشيجات حاوي كلم نيز شما را از خواص اين سبزيجات مفيد بهره‌مند مي‌كنند. كلم‌ها باعث تقويت سيستم ايمني بدن مي‌شوند و شما را از گزند بسياري از بيماري‌ها دور مي‌كنند.

 

سيب‌زميني/ بي‌ادعا و پرخاصيت


سيب‌زميني يكي از آن سبزيجات به صرفه و مغذي است كه بايد به طور مرتب مصرف شود. درست است در برخي از رژيم‌هايي كه ميزان مصرف كربوهيدرات‌ها را كاهش مي‌دهند سيب‌زميني جايگاهي ندارد اما بهتر است بدانيد كه اخيرا محققان به اين نتيجه رسيده‌اند كه اتفاقا سيب‌زميني بسيار مفيد است و مصرف درست آن باعث چاقي نمي‌شود. سيب‌زميني سرشار از ويتامين B6 و C، پتاسيم، منيزيم و فولات است. يك عدد سيب‌زميني متوسط پخته شده در فر كمتر از يك پيمانه 250ميلي‌ليتري برنج سفيد پخته شده كالري دارد. البته همين ميزان سيب‌زميني حاوي فيبر و همچنين پتاسيم بيشتري از يك عدد موز متوسط دارد.

البته هستند كساني كه سيب‌زميني را خام مي‌خورند اما توصيه مي‌كنيم كه آن را پخته و به صورت سرد به سالادهايتان اضافه كنيد. مصرف پوره آن نيز مفيد و سالم است. توصيه مي‌كنيم از سرخ كردن سيب زميني در روغن زياد بپرهيزيد. استفاده از آن در سوپ سبزيجات نيز فوق العاده است.

 

كدوحلوايي/ اصلا تنبل نيست

در سرتاسر جهان حدود 50گونه مختلف از كدوحلوايي وجود دارد. ميزان بالاي بتاكاروتن(پيش ساز ويتامين A) موجود در كدوحلوايي به ارزش غذايي آن افزوده است. اين ويتامين خواص آنتي اكسيداني بالايي دارد كه براي بهبود ديد شبانه مفيد است، سيستم ايمني بدن را تقويت كرده و پوست را خوش آب و رنگ مي‌كند. هر چه رنگ پوست كدو نارنجي‌تر باشد ميزان ويتامين A آن نيز بيشتر است. علاوه بر اين كدوحلوايي سرشار از پتاسيم است كه به تنظيم فشار خون بالا كمك زيادي مي‌كند.

كدوحلوايي پخته شده را مي‌توان پوره و در كنار غذاها سرو كرد. مي‌توان از آن براي تهيه انواع خورشت‌ها نيز استفاده كرد. از اين سبزي نارنجي براي تهيه انواع دسرها نيز استفاده مي‌شود. بايد بدانيد كه بچه‌ها عاشق طعم شيرين اين سبزي پرخاصيت هستند.

 

چغندر/ سرخ جامه‌اي پرخاصيت

چغندر از آفريقاي شمالي آمده است. انواع و گونه‌هاي مختلفي از چغندر با رنگ‌هاي متفاوت از قرمز گرفته تا صورتي، زرد و سفيد وجود دارد. قند را از چغندر قند مي‌گيرند. ميزان كربوهيدرات‌هاي موجود در اين ماده غذايي به اندازه كدوحلوايي است. چغندر حاوي كلسيم، پتاسيم، منيزيم و همچنين آنتوسيانين‌ها، رنگدانه‌هاي قرمز رنگ، است كه خواص آنتي اكسيداني قوي دارد. مي‌توانيد چغندر را رنده كرده و به سالادهايتان اضافه كنيد. همچنين مي‌توانيد آن را پخته و در اين شب‌هاي بلند در كنار خانواده ميل كنيد. البته مي‌شود كمي سركه نيز به آن اضافه كرد. توجه داشته باشيد كه برگ‌هاي چغندر نيز خوشمزه و با خاصيت هستند كه مي‌توانيد با كمي روغن زيتون ميل كرده و از خواص آن بهره‌مند شويد.

 



نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها