کد خبر: ۳۹۶۵۲۴
زمان انتشار: ۱۵:۱۲     ۱۵ مهر ۱۳۹۵
در نشست بروكسل، كشورهاي اروپايي اعلام كردند حاضرند به كابل پول پرداخت كنند اما انتظار دارند به ازاي كمك مالي، توافق بازگردانده شدن متقاضيان پناهندگي اجرايي شود.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از نسيم، در كنفرانس بين‌المللي افعانستان در بروكسل، كشورهاي كمك دهنده آمادگي خود را براي پرداخت پول به كابل اعلام كردند اما اين كمك بدون توقع نيست. كشورهاي پرداخت‌كننده از جمله آلمان گفته‌اند انتظار دارند به ازاي كمك مالي، توافق بازگردانده شدن متقاضيان پناهندگي به مجراي عملي بيفتد.

نشست بروكسل با شعار "افغانستان آينده‌‌اي دارد" شروع به كار كرده و قرار است طي آن ۱۵ ميليارد دلار كمك براي چهار سال آينده اين كشور اختصاص دهد. مجموعا ۷۰ كشور و ۲۰ تشكل و  نهاد  بين‌المللي در اين نشست حضور يافته اند.

به گزارش دوويچه ووله، فرانك والتر اشتاين ماير، وزير خارجه آلمان روز چهارشنبه (پنجم اكتبر/۱۴ مهر) در بروكسل گفت: «كمك‌ مالي سالانه ۴۳۰ ميليون دلاري ما به افغانستان بدون پيش‌شرط نخواهد بود

ژاپن ۶۰۰ ميليون دلار، عربستان ۱۰۰ ميليون دلار، پاكستان ۵۰۰ ميليون دلار و تركيه ۶۰۰ ميليون دلار در چهار سال آينده به دولت افغانستان كمك مالي مي‌كنند. ميزان كمك هند يك ميليارد دلار خواهد بود.

اين توافق و اعلام آن، موجب ترس بسياري از پناهجويان افغان شده كه در آلمان به سر مي‌برند و نگرانند كه ديپورت شوند. تا كنون شرايط اخراج آنها از نظر سازوكار و طي مراحل قانوني بسيار مشكل بود اما با توافقي كه در نشست بروكسل علني شد، اخراج افغان‌ها به مراتب از قبل ساده‌تر مي‌شود.

دولت افغانستان در بروكسل گفته كه هر چه زودتر مدارك سفر براي اين گروه فراهم مي‌كند و حتي امكان ايجاد يك خط پرواز ويژه مخصوص افراد ديپورت شده در فرودگاه كابل را بررسي خواهد كرد.

دونالد توسك، رئيس شوراي اروپا مي‌گويد اتحاديه اروپا نيز متقابلا تلاش خواهد كرد كه براي مهاجران عودت داده شده مشاغل جديدي در افغانستان ايجاد كند و هزينه برنامه هم‌پيوندي دوباره با جامعه را بپردازد.

احتمال بازگرداندن ده‌ها هزار پناهجوي افغان

اين كه در ماه‌هاي آتي چه تعداد از متقاضيان پناهندگي افغاني بازگردانده مي‌شوند هنوز روشن نيست.

در يكي از سندهاي دروني اتحاديه اروپا كه متعلق به ماه مارس است، آمده كه نزديك ۸۰هزار شهروند افغان در كشورهاي اتحاديه اقامت دارند. اداره آمار اتحاديه اروپا "اويروستات" مي‌گويد از هر دو تقاضاي پناهندگي افغان‌ها، يكي رد شده است.

اما يكي از چالش‌هاي طرح‌ ديپورت اين متقاضيان از كشورهاي اروپا، تحركاتي است كه طالبان در افغانستان انجام مي‌دهد. اسلامگرايان طالبان از آغاز هفته جاري به شهر قندوز حمله كرده‌اند و نشان داده‌اند كه افغانستان از آرامش و ثبات هنوز فاصله زيادي دارد.

اما با وجود انتقادهاي تند فعالان حقوق بشري، آلمان و كشورهاي اروپايي ديگر هنوز اين قبيل تحركات را ريسكي در اجراي طرح  ديپورت متقاضيان افغان ندانسته‌اند. وزير خارجه آلمان مي‌گويد نيروهاي انتظامي و امنيتي افغانستان كفايت لازم براي رويارويي با تهاجم طالبان و شرايط دشوار را دارند.

دامنه و جزييات توافق دولت افغانستان و اتحاديه اروپا هنوز روشن نيست. دولت افغانستان پيوسته شكايت كرده كه افراد تحصيلكرده و آموزش ديده، كشورشان را ترك مي‌كنند و راه سفر به اروپا را در پيش مي‌گيرند.

اشرف غني، رئيس جمهوري افغانستان تنها گفته كه يك سوم مردم كشورش فقيرند و با مبلغي زير يك دلار و ۳۵ سنت در روز گذران زندگي مي‌كنند كه پول يك الي دو وعده غذايشان در روز است و با اين پول نمي‌توانند كودكانشان را به مدرسه بفرستند

 


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها