کد خبر: ۳۹۷۸۷۳
زمان انتشار: ۱۴:۲۲     ۲۷ مهر ۱۳۹۵
فرانس 24 با اشاره به اينكه جنگ در هلمند بزرگترين شكست براي آمريكاست، نوشت: سقوط هلمند باعث به خطر افتادن ولايت‌هاي جنوبي افغانستان مي‌شود.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس،‌ فاطمه سه ساله كه از صداي شليك صدها راكت و خمپاره طالبان در سراسر ولايت هلمند مضطرب و وحشت زده شده به دور خود مي‌پيچد، هلمند كه مركز مواد مخدر جهان به شمار مي‌رود، تجسم كننده بزرگترين شكست جنگ 15 ساله كشورهاي ائتلاف بين‌المللي به رهبري ايالات متحده آمريكا در افغانستان خوانده مي‌شود.

سقوط هلمند باعث به خطر افتادن ولايت‌هاي جنوبي افغانستان مي‌شود

فرانس 24 نوشت: براي سالهاي متمادي در گذشته ولايت هلمند در مدار توجه نظاميان غربي در افغانستان قرار داشته، اما حضور آنها نه تنها امنيت را بهتر نساخته بلكه برعكس بي‌ثباتي را در اين ولايت عميق‌تر كرده، به گونه‌ي كه تقريبا تمام اين ولايت جنوبي در معرض سقوط قرار دارد.

تشديد درگيريها در هلمند جان صدها تن را گرفته و هزاران نفر را مجبور به ترك خانه‌شان كرده و اين مردم خودشان را به شهر محاصره شده لشكرگاه رسانده‌اند، ادامه اين درگيريها در هلمند و محاصره شدن شهر لشكرگاه مركز اين ولايت و خطر سقوط آن به دست طالبان از يك فاجعه انساني خبر مي‌دهد.

براثر تشديد حملات طالبان در هلمند بيشتر غيرنظاميان در اين ولايت فشارها را تحمل مي‌كنند. به طور مثال «بسم الله» يكي از اهالي منطقه «نادعلي» هلمند است كه پس از حمله طالبان و اصابت راكت به خانه‌اش تمام لوازم زندگي را از دست داده است.  

بسم الله كه پدر هشت طفل است و فاطمه دخترش را در آغوش دارد در بيمارستان اورژانس لشكرگاه كه توسط ايتاليايي‌ها اداره مي‌شود، مي‌گويد كه خانه من در خط مقدم جنگ قرار داشت و با اصابت راكت تمام چيزم را از دست دادم . فاطمه سه ساله كه در آغوش پدر است خود نيز از مجروحين اين جنگ مي‌باشد.

بخش جراحي اين مركز درماني در ماه گذشته حدود 216 زخمي را در اين ولايت مداوا كرده و بيشتر اين مجروحين در طي دو هفته اي اخير به اينجا منتقل شدند كه بيشترين تعداد مجروحين را پيش از هر زمان ديگر تشكيل مي‌دهد.

با آغاز جنگ در هلمند 5 هزار نفر آواره شدند

«ويسنا نوستورويك» هماهنگ كننده اين بيمارستان اورژانسي در هلمند با اشاره به مجروحين كه بستري هستند، گفت: اكثر اين‌ها كه به اين جا منتقل شده‌اند براثر تركش انفجار مين و گلوله انفجاري زخمي و يا هم بخشي از اعضاي بدن را ازدست داده‌اند، اما بيشترين اين مجروحين را كودكان تشكيل مي‌دهند.

در ماه‌هاي اخير حدود 5 هزار خانواده به علت تشديد خشونت‌ها آواره شده و خودشان را به لشكرگاه مركز اين ولايت رساندند.

يكي از خانم‌هاي كه صورت‌اش را با برقع پوشانده و در نزديك يك دفتر كمك‌هاي بشري براي دريافت كمك ايستاده است، مي‌گويد كه اطفال من حدود 2 ماه مي‌شود نان براي خوردن ندارد.

بسياري از مهاجران جديد تازه وارد به هلمند كساني‌اند كه يك زمان مناطق‌شان امن بود اما اكنون از امنيت خبري نيست، اين آوارگان در خانه‌هاي گلي كه اغلب از مردم محل مي‌باشد جابجا شده‌اند و حتي در بعضي مكانها ده‌ها تن زير سقف يك خانه زندگي مي‌كنند.

جنگ در هلمند نشان از شكست آمريكا در افغانستان است

هلمند كه آميزه‌اي از دشت كوه است و رودخانه نيز از اين ولايت عبور مي‌كند قلب چندين ميليارد دلار تجارت ترياك است، مدت طولاني است كه ترياك اين ولايت تامين‌كننده طالبان است. اين ولايت جنوبي افغانستان يكي از راه‌هاي امن انتقال مواد مخدر براي شورشيان به ان طرف مرزهاي افغانستان مانند پاكستان و ايران است.

شماري از ناظران مي‌گويند اينكه صدها جنگجوي وابسته به طالبان بخش‌هايي از اين ولايت استراتژيك را از هزاران سربازان افغانستاني كه توسط غربي‌ها آموزش ديده و هنوز هم به غرب وابسته‌اند، را پس گرفته‌اند، نشان‌دهنده شكست عمليات نظامي امريكا در افغانستان است.

«استيفن گري» نويسنده كتاب عمليات مارگزيدگي كه درباره حضور نظامي غرب در ولايت هلمند، گفت: سقوط بخش‌هايي از هلمند شكست نظامي نيست بلكه شكست سياسي است.

به گفته  «گري» با شكست هلمند و عدم درك پويايي غرب از اين ولايت قبيله‌اي، ما مبارزه نظامي را در اين ولايت با يك طرف اشتباه پايان يافته اعلام كرديم و به خاطر بعضي منافع، خود را در برابر مردم عادي هلمند تحقير كرديم. 

در كنار افزايش تلفات نيروهاي امنيتي افغانستان ، فساد اداري سقوط سريع شهرستان‌ها در هلمند نگراني‌هاي را نسبت به ظرفيت نيروهاي امنيتي افغانستان به وجود آورد. هم چنين وجود سربازان خيالي كه اصلا حضور فيزيكي ندارند و فرمانده نظامي پول هاي هنگفتي را به اسم اين سربازان به جيب مي‌زدند يكي ديگر از نگراني‌هايي است كه در اين كشور به شمار مي‌رود.

يكي ديگر از نگراني‌ها، خبرهاي منتشر شده نسبت به فروش مهمات به طالبان مي‌باشد، هراس از اينكه كه در صورت تثبيت چنين خبرهايي امكان دارد دولت دست به صدور يك فرمان جديد بزند و تاكيد كند كه در صورت دريافت مصرف كردن رسيد مهمات قبلي دولت مهمات جديد را در اختيار نيروهاي امنيتي قرار خواهد داد.

سقوط «لشكرگاه» بي اهميت است

«حيات الله حيات» والي هلمند براي هراس از سقوط لشكرگاه به دست طالبان تلاش بر بي‌اهميت جلوه دادن سقوط هلمند به ويژه لشكرگاه كرده است.

والي هلمند صدها نيروي نظامي افغانستان را به بهانه عقب نشيني استراتژيك از شهرستان‌هاي دور دست اين ولايت فراخوانده و آنها را به اطراف شهر لشكرگاه جابجا كرده است، در حاليكه نيروهاي امريكايي نيروهاي افغانستان را در اين ولايت پشتيباني هوايي مي‌كنند.

اما هيچ چيز در اين شهر پوشيده نيست و حيات الله حيات چندين درخواست از سوي شماري از فعالين مدني در اين ولايت دريافت كرده كه از وي خواسته شده در صورت نزديك شدن طالبان به اين شهر دست به خروج اضطراري از اين شهر بزند و به كمپ «شورابك» برود، كمپي كه يكي از مراكز مجهز نظامي در اين هلمند به شمار مي‌رود.

اما حيات الله حيات گفت كه دولت در اين ولايت حضور دارد و همه چيز تحت كنترل است. اما اين ادعا او از سوي صاحبان رسانه به چالش كشيده شده است. 

ادارات دولتي در هلمند از طالبان دستور مي‌گيرند

در حاليكه درگيري‌ها در اين ولايت افزايش يافته، در اين اواخر طالبان به شبكه‌هاي مخابراتي خصوصي دستور داده كه براي جلوگيري از جاسوسي در مواضع شورشيان فعاليت‌هايشان را در هلمند تعطيل كنند.

براي آن تعداد از آواررگان جنگ هلمند مانند حميد الله 40 ساله كه قبل دهقان بوده، و وضعيت پيش آمده در اين ولايت را مسخره عنوان مي‌كند. به گفته وي بيشتر مناطق امن اين ولايت اكنون در اداره طالبان قرار دارد.

وي گفت اقوام و خويشاوندان  ما كه در شهرستان ناوه زندگي مي‌كنند به من مي‌گويند كه به آنجا بروم، چون به گفته آن ها نه در «آنجا» جنگ است، نه ناامني وجود دارد، هيچ دزدي نيست و نه كسي از شما درخواست رشوه مي كند.

حميدالله مي‌افزايد اگر وضعيت به همين منوال ادامه يابد، من مجبورم خانه ام را ترك كرده و به آنجا مهاجرت كنم.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها