کد خبر: ۳۹۸۷۶۶
زمان انتشار: ۱۴:۰۰     ۰۴ آبان ۱۳۹۵

به گزارش پایگاه 598، روزنامه آرمان درباره ركود مسكن هشدار داده است: آمارها نشان مي‌دهد معاملات مسكن در ماه‌هاي اخير نسبت به ماه‌هاي ابتدايي سال رشد داشته است. بايد گفت اين در مقطعي رخ مي‌دهد كه خريد و فروش در همه سال‌هاي گذشته رونق داشته است. نمي‌توانيم بگوييم به دليل آنكه در چند ماه معاملات رشد داشته اند، بنابراين رونق در بازار مسكن به وجود آمده است. متاسفانه در كشورمان تغيير و تحول اساسي در مسكن داده نمي‌شود. اگر طرح يا برنامه اي هم در نظر گرفته مي‌شود، كوتاه مدت است و اثرات مقطعي روي اين بخش مي‌گذارد.

اگر دولت نتواند تا سال آينده يك طرح استثنايي و فوق العاده ارائه دهد و اجرا كند، شايد ركود باقي بماند و اثرات مخرب خود را در سطح جامعه بيشتر نشان دهد. هرچه فنر ركود و كاهش ساخت‌وساز جمع‌تر شود، به همان ميزان انتظار افزايش چندين برابري قيمت مسكن هم بيشتر خواهد شد. البته اگر اين برنامه هم ارائه شود، بلافاصله نمي‌توانيم رونق را مشاهده كنيم. سياست‌هايي كه بتوانند در يك بخش تحول ايجاد كنند، زمانبر هستند. ما براي سال آينده انتظار نداريم كه رونق در بخش مسكن به وجود بيايد. بايد برنامه اي در نظر گرفته شود و به صورت اجباري همه سازمان‌ها و نهادهاي مربوطه وارد عمل شوند. همان‌طور كه مي‌دانيد، مسكن موتور محرك اقتصاد است. بسياري از صنايع به مسكن متصلند كه اگر اين بخش رونق را به خود ببيند، رونق را اشاعه مي‌دهد كه اين بسيار اتفاق مباركي است. ما تاكنون هيچ برنامه منحصر به فردي نداشتيم و برنامه‌هاي سطحي كه اجرا كرديم بيشتر از آنكه به مسكن كشورمان نفع برساند ضرر رساند. در حال حاضر ما بايد به اين توجه كنيم كه با نياز به مسكن، رشد جمعيت و افزايش ازدواج و... روبه‌رو هستيم.


انتخابات سال آينده مي‌تواند يك رونق مقطعي به وجود بياورد، اما اين امكان نيز وجود دارد كه رونق ادامه دار باشد، به اين معنا كه اگر دولت فعلي بر سر كار باشد، با سياست‌هاي كارآمدتر مي‌تواند وضعيت بخش مسكن را بهبود بخشد. اميد است كه سال آينده بخش مسكن حركت رو به جلو داشته باشد، اما اگر برنامه‌هايي كه در سال‌هاي گذشته اتخاذ شد ادامه پيدا كند و منتظر باشيم كه شهروندان با شرايط سخت مسكن تهيه كنند، سال خوبي نيست. اگر برنامه‌ريزي‌هاي جامع در نظر گرفته شود مطمئنا مسكن در سال آينده بسيار بهتر مي‌شود و مي‌توان گفت از ركود نيز خارج مي‌شود. دولت بايد برنامه شهرك سازي با زمينه‌هاي مشخص ابلاغ كند و امكانات سرمايه‌گذاري و رفع موانع و مشكلاتي را كه قبلا اعلام شده است از در نظر داشته باشد. به عنوان مثال براي انبوه‌‌سازاني كه قرار است توليد و عرضه مسكن را افزايش دهند، معافيت‌هاي مالياتي در نظر بگيرد. دولت بايد برنامه‌هايي ارائه دهد كه همه به سمت ساخت‌وساز و مسكن هجوم بياورند. دولت بايد به صورت دقيق برنامه‌هاي خود را در اين زمينه مشخص كند. مثلا چند منطقه در شهرها را انتخاب كند و سرمايه قابل توجهي براي آنها در نظر بگيرد. وقتي اين‌طور مشخص باشد كه قرار است در جايي با اين ابعاد شهرسازي شود، همه مسئوليت خود را مي‌دانند و مي‌توان انتظار داشت رونق به بازار مسكن بازگردد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها