کد خبر: ۳۹۸۷۷۹
زمان انتشار: ۱۴:۲۷     ۰۴ آبان ۱۳۹۵
يك كارشناس برجسته اتريشي با تأكيد بر اينكه عربستان بدون حمايت‌هاي انگليس و آمريكا مسلماً نمي‌توانست حملات هوايي با اين گستردگي را در يمن انجام دهد، اين دو كشور را نيز مسئول جنايات جنگي در يمن دانسته خواستار توقف ارسال تسليحات به آل‌سعود شد.
 به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنيم، مردم يمن اين روزها در سايه سكوت جامعه بين المللي و حمايت‌هاي بي‌دريغ غرب از حملات عربستان به كشورشان درد و رنج زيادي مي‌كشند.

آل سعود با حمايت متحدان غربي خود خواب و خوراك را براي مردم مظلوم اين كشور حرام كرده و تصاويري از فجايعي وحشتناك را در برابر چشم جهانيان ايجاد مي‌كند كه دل هر انسان حامي حقوق بشر را به درد مي‌آورد.

خبرنگار بين الملل خبرگزاري تسنيم در همين ارتباط گفتگويي را با پروفسور "باربارا والي" از كارشناسان برجسته اتريشي، نويسنده، تاريخدان و از اساتيد دانشگاه‌هاي اين كشور كه مطالعاتي در زمينه مسائل يمن داشته و سفرهايي به اين كشور انجام داده است، داشته كه به‌شرح زير است.

عواقب فاجعه‌بار حمله عربستان به يمن

تسنيم: عربستان سعودي با حمايت‌هاي متحدان غربي خود عمليات نظامي گسترده‌اي را در يمن به راه انداخته است، نظر شما در اين باره چيست؟ مردم يمن در فقيرترين كشور عربي در شرايط سختي به سر برده و زندگي براي آنها در اين شرايط همواره دشوارتر مي‌شود، به‌نظر شما عواقب چنين دخالت نظامي چيست؟

پروفسور باربارا والي: عواقب عمليات نظامي عربستان سعودي و به‌خصوص حملات هوايي به اين كشور براي يمن و مردم آن فاجعه‌بار است. هزاران غيرنظامي كه بين آنها تعداد زيادي كودك وجود دارد در اين بمباران‌ها كشته و ده‌ها هزار نفر مجروح شده‌اند.

علاوه بر اين آسيب‌هاي اين جنگ از طريق حملات هوايي به مدارس، بيمارستان‌ها، نهادهاي عمومي و خصوصي و همين‌طور به زيرساخت‌ها از جمله پل‌هاي تخريب شده وهمچنين آسيب‌هاي وارده به خطوط آب و برق، محاصره همه ساكنان اين كشور و حمل و نقل كالا با مسدود كردن بنادر و فرودگاه‌ها به اين فجايع افزوده مي‌شود.

بسياري از مردم يمن در مناطق جنگي در وضعيت فاجعه‌باري قرار گرفته و براي زنده ماندن تلاش مي‌كنند.

تسنيم: اهداف عربستان از جنگ يمن چيست و آيا آمريكا هم مسئول به بار آمدن فجايع در اين جنگ است؟

پروفسور باربارا والي: عربستان سعودي جنگ يمن را از مارس 2015 (فروردين 94) آغاز كرده است تا ظاهراً منصور هادي رئيس جمهور فراري يمن را دوباره در قدرت تثبيت كند. اين جنگ به‌صورت ناگهاني و خودجوش و بدون سنجيدگي اساسي درباره اهداف واقعي جنگ و در نظر گرفتن يك شيوه براي پايان دادن به آن آغاز شده است.

با فرار منصور هادي عربستان كنترل يمن را از دست داده است

از ديدگاه امروز در آن زمان براي رهبري جديد عربستان سعودي بيشتر اين مسئله مطرح بود كه در داخل پرستيژي به دست آورد و يمن را مانند دهه‌هاي گذشته كنترل كرده و ضعيف نگه دارد. با فرار منصور هادي عربستان سعودي كنترل يمن را از دست داده است.

طبيعتا آمريكا و انگليس هم مسئول جنايات جنگي در يمن هستند

طبيعتا آمريكا و انگليس هم مسئول اين جنگ فاجعه‌بار و جنايات جنگي در اين كشور هستند. در آن زمان (اوايل سال 2015) در جريان آماده سازي قرارداد موسوم به (برنامه جامع اقدام مشترك يا توافق هسته‌اي ايران و 1+5) موسوم به برجام، يمن به‌صورت هدفمند به عربستان سعودي واگذار شده و بازيچه دست آل سعود قرار گرفت.

عربستان سعودي به‌تنهايي و بدون كمك و حمايت‌هاي مختلف از طرف آمريكا و انگليس به هيچ وجه قادر به انجام حملات هوايي در اين شكل گسترده به يمن نبود.

تسنيم: به‌نظر شما چگونه مي‌توان بر اين بحران غلبه كرد و آيا راه چاره‌اي براي مردم بي‌دفاع يمن وجود دارد، غرب بايد چه اقداماتي انجام دهد؟

پروفسور باربارا والي: يمن به‌دليل وقايع جنگ در استان‌هاي مختلف آن بيش از پيش دچار جدايي شده و درگيري‌ها در آن تشديد شده است. علاوه بر اين ارتش ملي اين كشور هم دچار انشقاق شده است و به‌سختي مي‌توان از واحدهاي ارتش منظم در اين كشور سخن به ميان آورد.

با توجه به سازمان‌هاي نامنظم ارتش، كميته خلق، مقاومت، شبه‌نظاميان و مزدوران و همچنين واحدهاي القاعده كه در همه جا درگير هستند ميليون‌ها نفر در يمن مبارزه مي‌كنند.

متأسفانه سازمان ملل در مسئله يمن مغرضانه عمل كرد

پس اين مسئله ضرورت دارد كه شركت در مبارزات براي اين گروه‌ها ممنوع و همزمان يك سيستم عمومي امنيتي در اين كشور تشكيل شود؛ بعد از آن بايد به‌دنبال يك راه حل سياسي براي دوران انتقالي بود. درست اين بود كه بعد از پايان كنفرانس مذاكرات ملي و قبل از ايجاد يك سيستم فدرالي و پرداختن به آمار و وسعت منطقه‌اي اين كار انجام مي‌شد ( ژانويه سال 2014).

يك سازمان بين المللي بايد نقش ميانجي را به‌منظور تسهيل امور و حل اين بحران به‌عهده گيرد. متأسفانه سازمان ملل در مسئله يمن مغرضانه عمل كرده و تا به حال بيش از آنكه از يك روند صلح‌آميز حمايت كند از آن جلوگيري كرده است.

پس اين مهم است كه يك نهاد بين المللي براي ارائه كمك در روند انتقال سياسي در يمن وارد كار شود. اين روند بايد با يك همه‌پرسي كه حداكثر يك سال بعد انجام مي‌شود پايان يابد. كشور عمان ثابت كرده است كه همواره يك دوست روراست و برادر يمن است. البته اين روند انتقالي از سال 2011 در جريان بوده و به‌زودي بايد به يك سيستم مبتني بر قانون اساسي منظم در يمن منجر شود.

در فرآيند انتقال بايد خواسته‌ها و نيازهاي هر گروه و مذهبي كه به‌خصوص پيش از اين مورد تبعيض قرار گرفته بودند، يعني مناطق شمالي و جنوبي اين كشور مورد توجه خاص قرار گيرند و تلاش‌هاي قدرت‌طلبانه برخي گروه‌هاي غالب كه از سال 1990 از نفوذ و قدرت بالايي در اين كشور برخوردار هستند بر اين اساس محدود شود. تمامي كشورهاي درگير در يمن بايد موقتاً موضع خويشتنداري و احتياط را در پيش گرفته و خود را از اين كشور دور نگه‌دارند.

لزوم توقف ارسال تسليحات براي رهبري جنگ يمن

تسنيم: آيا غرب در چنين شرايطي همچنان بايد به عربستان تسليحات ارسال كند؟

پروفسور باربارا والي: ديگر نبايد هيچ كشوري براي رهبري اين جنگ (عربستان) سلاح ارسال كند، به‌جاي آن غرب بايد كمك كند تا به محاصره اين كشور پايان داده شده و يمن از نظر كمك‌هاي بشردوستانه و در زمينه بازسازي دوباره به‌صورت سريع و مؤثر حمايت شود.

تسنيم: نظر شما درباره تشكيل يك كميته حقيقت‌ياب براي بررسي فجايع جنگ يمن چيست؟

پروفسور باربارا والي: يك كميسيون مستقل تحقيق ضروري است تا همه آسيب‌هاي وارده به اشخاص و اموال را مشخص و مسببان آن را شناسايي كند تا يمن بتواند از عاملان اين جنايات درخواست غرامت كند. اين مسئله مي‌تواند از به وجود آمدن جنگ‌هاي اين‌چنيني در آينده جلوگيري به عمل آورد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها