أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۰۶۰۹۸
زمان انتشار: ۰۹:۳۷     ۰۲ دی ۱۳۹۵
فرهنگستان زبان شفاف‌سازی کرد
توليد شايعه و نشر آن يكي از محوري‌ترين شيوه‌هاي جنگ نرم است. سياست ماكياوليستي همواره بر اين گزاره كه دروغ هر قدر بزرگ‌تر باشد تأثيرگذارتر است تكيه دارد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از جوان، توليد شايعه و نشر آن يكي از محوري‌ترين شيوه‌هاي جنگ نرم است. سياست ماكياوليستي همواره بر اين گزاره كه دروغ هر قدر بزرگ‌تر باشد تأثيرگذارتر است تكيه دارد. از شايعات تازه‌اي كه درباره بودجه يكي از مراكز فرهنگي در رسانه‌هاي معاند منتشر شده است، اين است كه فرهنگستان زبان فارسي در سال 261 واژه تصويب و براي تصويب هر واژه 11 ‌‌ميليون و 400 هزار تومان هزينه كرده است.

در بسياري از موارد ادعاهاي اينچنيني آنقدر بي‌منطق است كه شايد نيازمند شفاف‌سازي نباشد اما دامنه‌دار شدن دروغ هايي از اين دست لزوم غبارزدايي از واقعيت را ايجاب مي‌كند. فرهنگستان زبان در پي شايعه‌سازي‌هاي اخير طي بيانيه‌اي به اين فضاسازي‌ها كه اغلب در فضاي مجازي صورت مي‌گيرد، پاسخ گفته است كه در بخشي از آن آمده: در روزهاي اخير كه بودجه دولت تقديم مجلس شوراي اسلامي شده است، حرف‌ها و نوشته‌هايي در فضاي مجازي و برخي نشريات درباره بودجه فرهنگستان زبان و ادب فارسي به چشم مي‌خورد كه نيازمند توضيح است.

توضيح فرهنگستان در رابطه با اين شايعه كه اين مركز فرهنگي در سال 261 واژه تصويب كرده و براي تصويب هر واژه 11 ‌‌ميليون و 400 هزار تومان هزينه كرده است اين است كه واژه‌هاي مصوب فرهنگستان سالانه بين 3 هزار تا 4 هزار واژه است. واژه‌هاي مصوب گروه واژه‌گزيني فرهنگستان همه‌ساله در كتابي به نام فرهنگ واژه‌هاي مصوب منتشر مي‌شود كه تا كنون 13 جلد آن انتشار يافته است.

اگر قرار باشد براي هر واژه 11 ‌ميليون و 400 هزار تومان هزينه شود، قاعدتاً بودجه فرهنگستان مي‌بايد حداقل 34 ميليارد و 200 ‌ميليون تومان باشد، درحالي‌كه بودجه فرهنگستان در سال 95 معادل 12 ‌ميليارد و 800 ميليون تومان بوده كه البته همه آن نيز تخصيص داده نشده است. رقم بودجه فرهنگستان براي سال 96 نيز 15 ‌ميليارد تومان است كه به‌هيچ‌وجه كفاف هزينه‌هاي اين سازمان را نمي‌دهد.

كساني كه اين شايعات را پراكنده‌اند چنين وانمود كرده‌اند كه فرهنگستان تنها به كار واژه‌گزيني مي‌پردازد، حال آنكه فرهنگستان 13 گروه پژوهشي دارد كه عبارتند از: ادبيات معاصر، ادبيات تطبيقي، ادبيات انقلاب اسلامي، دستور زبان، فرهنگ‌نويسي، مطالعات زبان و ادب فارسي در آسياي صغير، آموزش زبان و ادبيات فارسي و واژه‌گزيني. گروه واژه‌گزيني فقط يكي از گروه‌هاي پژوهشي فرهنگستان است و واژه‌گزيني يكي از چندين فعاليتي است كه در اين فرهنگستان صورت مي‌گيرد، اما به دليل ماهيت آن، بيش از ساير گروه‌هاي پژوهشي فرهنگستان در جامعه مطرح است. فرهنگستان هشت مجله علمي ـ پژوهشي نيز در حوزه‌هاي مرتبط با گروه‌هاي پژوهشي خود منتشر مي‌كند كه در زمره مجلات تراز اول كشور هستند. در سال 94 فرهنگستان توانسته است مجلد ششم دانشنامه زبان و ادب فارسي را منتشر كند و كار تأليف اين دانشنامه را به اتمام رساند. اين دانشنامه شش‌جلدي حدود 5 هزار صفحه و 2 هزار و 244 مدخل دارد كه زير نظر استاد اسماعيل سعادت، تدوين و چاپ شده است.

فعاليت ديگر فرهنگستان تأليف فرهنگ جامع زبان فارسي است كه بزرگ‌ترين فرهنگ زبان فارسي خواهد بود. جلد اول اين فرهنگ (حرف آ) در سال 92 منتشر شده و جلد دوم آن تا پايان سال 95 منتشر خواهد شد و پيش‌بيني مي‌شود به حدود 35 مجلد بالغ شود.

موارد ذكرشده گوشه‌اي از فعاليت‌هاي فرهنگستان است كه متأسفانه در حال حاضر در پرداخت حقوق كاركنان خود با دشواري روبه‌رو است و با وجود صرفه‌جويي در خريد لوازم و حذف ناهار كاركنان و امثال آن، حتي از خريد لوازم ضروري و مصرفي روزانه نيز بازمانده است. چنانچه فعاليت‌هاي فرهنگستان را با بودجه آن تطبيق دهيد و آنها را با شايعات منتشرشده مقايسه نماييد، به واقعيت مطالب پي خواهيد برد و با كمي تأمل درخواهيد يافت كه واقعيت كار فرهنگستان هيچ رابطه‌اي با خريد بوئينگ و دلواپسي و مقولاتي از اين ‌دست كه در آن شايعات طرح شده، ندارد. ربط دادن قوز به شقيقه نيز از شيوه‌هاي ديگر جنگ رواني است كه اخيراً از سوي مراكز شايعه‌ساز دنبال مي‌شود. اينكه بتوان مسئله خريد هواپيماي بوئينگ را به بودجه فرهنگستان زبان گره زد، فقط از مغزهايي قابل‌تراوش است كه از طريق اتصال به مراكز شايعه‌ساز شارژ مي‌شوند. با نزديك شدن به زمان انتخابات رياست جمهوري سال 96 بايد رشد تصاعدي چنين شايعاتي را انتظار كشيد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها