کد خبر: ۴۱۲۴۰۲
زمان انتشار: ۱۴:۲۰     ۲۱ بهمن ۱۳۹۵
پس از ایران کد و شبنم، پنجره واحد سد راه جاه طلبی های آقای وزیر؛
اقدامات غیر قانونی و زیر بار قانون نرفتن نعمت زاده پیش از این نیز مسبوق به سابقه است. پیش از وزیر صنعت دولت روحانی بر سر جریمه سنگین یک شرکت کره‌ای لوازم خانگی که برای فرار از پرداخت تعرفه کالا، کالاها را خرد می‌کرد و از مرزها مختلف می‌آورد، گفته بود که این کار را با آنها هماهنگ کرده و این شرکت نباید جریمه شود.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از رجانیوز، محمد رضا نعمت زاده وزیر صنعت در نامه‌ای به علی طیب نیا وزیر اقتصاد خواستار توقف فعالیت سامانه پنجره واحد گمرکی شد.وزیر صنعت در این نامه با اشاره به بهره برداری از سامانه جامع یکپارچه مجوزها، از وزیر اقتصاد خواسته است ادامه فعالیت سامانه جامع گمرکی متوقف شود.
 
بر اساس قانون کلیه فعالیتهای مربوط به تجارت بایستی با محوریت سامانه جامع تجارت متعلق به وزارت صنعت صورت گیرد. اما با توجه به عدم بهره برداری کامل از این سامانه هیئت دولت تصمیم گرفت، فعالیتهای تجاری تا گمرک به وسیله پنجره واحد گمرکی و امور تجاری بعد از گمرک توسط سامانه جامع تجارت و زیر سیستمهای آن انجام گیرد.
 
بر اساس این نامه وزیر صنعت از طیب نیا خواسته است، گمرک ایران اطلاعات مربوط به درخواست مجوز جهت ترخیص کالا در فرایندهای واردات، صادرات و ترانزیت به سامانه جامع ارسال کندو نتیاج مورد نیاز را به صورت سیستمی از این سیستم دریافت نماید.
 
پیش از بهره برداری سامانه وزارت صنعت گمرک ایران می توانست به صورت مستقل اطلاعات مورد نیاز برای ترخیص را از دستگاه‌های مرتبط دریافت نماید.
 
برای واردات و صادرات مجوزهای مختلفی باید از دستگاه‌های مختلف مانند وزارت بهداشت، سازمان استاندارد و سازمان دامپزشکی و خیلی از سازمان‌ها و دستگاه‌های دیگر با توجه به نوع محصول اخذ گردد. برای تسهیل تجارت، پنجره‌ واحد ایجاد شد که همه مجوزها را فعالان اقتصادی از طریق همین درگاه دریافت می‌کنند و این پنجره به مرور زمان کاملتر هم شد. سه هفته قبل هم قابلیت‌های دیگری از این پنجره رونمایی شد که کمک شایانی به جلوگیری از قاچاق می‌کند به عبارت ساده‌تر پنجره واحد هم رفت و آمد تُجّار را کم می‌کند هم می‌تواند به خیلی‌ از کارهای غیرضروری خاتمه بدهد و مهمتر این که می‌توانند به صورت غیرحضوری تمامی عملیات تجاری صورت پذیرد.
 
پنجره واحد کمک زیادی به شفاف سازی می کند و همه چه تجارت خارجی شفاف می‌شود و جلوی قاچاق بیشتر گرفته می‌شود. مثلا در سیستم جدید پلیس با ارسال یک پیامک به سیستم می‌تواند محتوای درون کانتینری که در حال عبور است را تشخیص دهد.
 
حال آقای وزیر صنعت خواهان در اختیار گرفتن این سامانه است. در نامه وزیر صنعت آمده که وزارت صنعت، معدن و تجارت یک سامانه جامع مجوزها (که این سامانه جامع مجوزها خودش زیرسامانه یک سامانه بزرگتری به نام سامانه تجارت است) راه‌اندازی شده که بر همین اساس فعالیت‌های پنجره واحد باید به این سامانه جامع مجوزها منتقل شود و گمرک فقط به صورت آنلاین جواب این سامانه را دریافت کند. درواقع وزارت صنعت می‌گوید طبق قانون متولی پنجره واحد می باشد و گمرک باید آن را واگذار نماید.
 
اهمیت این پنجره خیلی زیاد است چرا که در پنجره واحد تمام اطلاعات واردات و صادارت ثبت می شود. خصوصا این که چه کسی، چه چیزی را وارد می‌کند. چه جنسی وارد کشور شده و چه کسی وارد کننده آن بوده است.
 
با این حال تاکنون مسئولان گمرک واکنشی به نامه نعمت زاده که دو هفته قبل به وزیر اقتصاد ارسال شده است، نشان ندادند. 
 
البته دعوای بین وزارت صنعت، معدن تجارت و گمرک مسبوق به سابقه است و مسئولین گمرگ گفته بودند که مسئول پنجره واحد ما هستیم و در مقابل وزارت صنعت می‌گوید که طبق قانون ما هستیم.
 
قانون پنجره واحد دو سال پیش تصویب شد که از همان موقع این بحث مطرح شد و مسئولین وزارت صنایع مدعی بودند که گمرگ همکاری نمی‌کند. مسئولین گمرگ از جمله آقای کرباسیان رئیس کل گمرک نیز خود را مسئول پنجره واحد می دانستند. کرباسیان دو سال قبل گفته بود:پنجره واحد تجاری تعریف مشخصی در دنیا دارد و قرار نیست که ما متفاوت از تجربیات دنیا اقدام کنیم.
 
و همچنین در پاسخ به این سوال که چرا در جلسات وزارت صنعت معدن تجارت شرکت نمی‌کند، گفته بود: برای چه باید شرکت کنم؟ وقتی کار تمام شده است. مجلس براساس قانون، گمرگ را مسئول کرده است.
 
حرفی که نعمت زاده زیر بار آن نمی رود. ولی امروز وزیر اقتصاد با درخواست نعمت زاده مخالفت کرد و به این در خواست وی پاسخ منفی داد و با نامه ای به این قائله خاتمه داد.
 
طیب نیا در بخشی از نامه 5 صفحه‌ای به وزیر صنعت آورده است:
 
مطابق بند «ج» ماده 38 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب سال 94 که موخر به قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز است مسئول ایجاد پنجره واحد تجارت فرامرزی موضوع ماده 7 قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار مصوب سال 90، در امور گمرکی در امر تجارت خارجی گمرک جمهوری اسلامی است و دستگاه صادرکننده مجوز در امر صادرات، واردات و ترانزیت موظف هستند نسبت به صدور مجوزهای مربوطه به شکل الکترونیکی از طریق پنجره واحد تجارت فرامرزی مورد اشاره اقدام کنند.
 
اقدامات غیر قانونی و زیر بار قانون نرفتن نعمت زاده پیش از این نیز مسبوق به سابقه است. پیش از وزیر صنعت دولت روحانی بر سر جریمه سنگین یک شرکت کره‌ای لوازم خانگی که برای فرار از پرداخت تعرفه کالا، کالاها را خرد می‌کرد و از مرزها مختلف می‌آورد، گفته بود که این کار را با آنها هماهنگ کرده و این شرکت نباید جریمه شود.
 
نعمت‌زاده چندین مرتبه هم در ماجرای ارزی محصولات پتروشیمی هم نامه نگاری گسترده ای به رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور کرده بود که پتروشیمی باید از بورس کالا خارج شوند و اما مقابل نظر وی خیلی‌ها معتقد بودند که خروج این محصولات از بورس باعث رانت می‌شود چون پای امضاهای طلایی وسط می‌آید و بحث گرفتن سهمیه پیش می‌آید و در نهایت هم شورای رقابت آب پاکی را روی دست وزارت صنعت ریخت و گفت باید همه محصولات پتروشیمی از طریق بورس عرضه شود.
 
نامه نگاری اخیر نعمت زاده نیز در مسیر مبارزه با قاچاق کالا و ارز است و نعمت زاده خواهان لیدری این مبارزه است، در حالیکه وی سوابق بدی در ارائه رانت و حتی برخورد با قاچاق کالا دارد. وی در اوایل دولت یازدهم دو طرح جامع مبارزه با قاچاق کالا و ارز به نام شبنم و ایران کد را ملغی کرد تا مسیر برای قاچاقچیان هموارتر گردد.
 
در همان زمان مرکز پژوهش‌های مجلس چندین بار گزارشی در خصوص عواقب این کار و تجربه کشورهای دیگر در زمینه شبنم و ایران‌کد و کلا نظام کدینگ کالا که از زمان واردات تا مصرف کالا روندش را مشخص می‌کند منتشر کردند و نمایندگان مجلس هم از وزیر سوال کردن اما بالأخره این دو سامانه حذف شد. بعدها البته ستاد مبارزه با قاچاق کالا گفت که جایگزینی برای این دو تا طرح رونمایی می‌کند که عملا رونمایی نشد. ولی یکی از بهترین‌ طرح هایی که می‌تواند بخش عمده ای از فعالیت های سامانه کدینگ را هم پوشانی دهد، طرح پنجره واحد است که نعمت زاده علیه آن شمشیر کشیده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها