کد خبر: ۴۱۴۴۸
زمان انتشار: ۱۲:۲۳     ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
سهیل کریمی، مستندساز در نشست بررسی عملکرد رسانه‌ای ایران در قبال جنبش وال‌استریت با اشاره به عدم حمایت از مستندسازی بحران در کشور گفت: متاسفانه مسئولان نه تنها برای این گونه مستندها تره خرد نمی‌کنند بلکه مانع هم می‌شوند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی فارس روز گذشته در ساختمان جهاد دانشگاهی در نشستی عملکرد رسانه‌ای و تبلیغاتی جمهوری اسلامی ایران در قبال تحولات منطقه و جنبش وال‌استریت با پخش مستند «99 درصد» به کارگردانی «محسن یزدی» مدیرکل بین‌الملل خبرگزاری فارس برگزار شد.

در این نشست سهیل کریمی با اشاره به این مستند و هزینه سنگین آن، گفت: متاسفانه مسئولان نه تنها برای این گونه مستندها تره خرد نمی‌کنند بلکه مانع هم می‌شوند.

وی افزود:  آنها موافق رسانه‌ای شدن این اتفاقات نیستند و متاسفانه سیاستی نیز پشت سر مخالفت آنها نیست و تنها سلیقه‌ای و شخصی با مسئله برخورد می‌کنند.

کریمی با بیان اینکه یزدی ماشین خود را برای این مستند هزینه کرده است، تصریح کرد: حتی اگر آقای یزدی اجازه و ویزا داشت که به آمریکا بروند از او حمایت نمی‌شد.

وی افزود: برای دهباشی و طالب‌زاده در آمریکا مشکل متعددی ایجاد کردند؛ مثلا آقای طالب‌زاده در پی آن مستند «ساعت 25» و چند مستند دیگر برادرش را دستگیر کردند و پس از مدتی درگذشت و کسی صدایش درنیامد و یا آقای دهباشی 4 ماه در آنجا در بازداشت آمریکایی‌ها بود و کسی حمایتش نکرد.

این مستندساز کشورمان با بیان برخی مشکلاتش در ساخت مستند پاراچنار، گفت: من وقتی که داشتم می‌رفتم آنجا گفتم اگر کسی سر ما را برید بگویید پیگیری کنند که حداقل سر ما برگردد و آنها هم به ما گفتند اگر شما کشته شدید یک موی شما هم برنمی‌گردد و تمام.

وی با اشاره به حملات دو روز پیش وهابیون به شیعیان پاراچنار و اقدامش برای همراه کردن رسانه‌ها و صداوسیما گفت: کل پوشش صداوسیما در اینباره 10- 12 ثانیه در پرس‌تی‌وی بود و اینکه یک عده شیعه در حین سفر احمدی‌نژاد در پاراچنار به شهادت می‌رسند در رسانه ملی هیچ بازتابی نداشت.

کریمی در ادامه با اشاره به ماهیت جنبش تسخیر وال‌استریت گفت: جنبش وال‌استریت تعدادی آدم گرسنه نیستند بلکه آنها به حق و باطل آگاه هستند و نخبگانی از قشرهای مختلف جامعه در آن حضور دارند و اخیرا نیز در دفاع از ایران و مخالفت با جنگ علیه کشورمان تظاهرات کردند.

وی در این زمینه با انتقاد از پوشش خبری صداوسیما از این جنبش گفت: متاسفانه خبرنگاران صداوسیما اگر خطری برایش رخ دهد هیچ گزارشی نمی‌دهند.

کریمی افزود: در جریان آزادسازی جنوب لبنان خبرنگار سی‌ان‌ان و فاکس‌نیوز پا به پای حزب الله جلو می‌رفتند اما خبرنگار صداوسیما همان مسئله را در دمشق گزارش می‌کرد و همه این مشکلات به مدیریت‌ها و نوع خبرنگاران برمی‌گردد.

وی با اشاره به محدودیت‌ها برای حزب‌الهی‌ها در این عرصه تاکید کرد: اگر همین امروز اعلام شود که تجهیزات در اختیار قرار می‌دهند برای اعزام به بحرین و یمن و مناطق بحران‌خیز 200، 300 بسیجی آماده به یراق هستند و به صحنه می‌آیند.

این مستندساز با اشاره به مجروحیت حسین جعفریان در جریان مستندسازی در افغانستان و شیمیایی شدن رضا برجی در یکی از کارهایش، افزود: نه وزارت خارجه، نه شورای امنیت ملی و نه صداوسیما می‌خواهند کار رسانه‌ای خوب صورت بگیرد و سازمان‌ها نیز اگر یک صدایی بالاتر از صدای خود ببینند چوب لای چرخ می‌گذارند.

سهیل کریمی همچنین با اشاره به نقش NGOها در جنبش وال‌استریت، گفت: امروز متاسفانه NGOها در ایران همراه با نظام نیستند و در فتنه نیز با استفاده از امکانات وزارت کشور علیه نظام کار کردند و این در حالی است که می‌توان از این پتانسیل در راه اهداف انقلاب استفاده کرد.

 

* یزدی: مستند «99 درصد» بیانگر بخشی از قدرت نرم نظام جمهوری اسلامی است

بنابر این گزارش در این نشست محسن یزدی کارگردان مستند «99 درصد» با بیان اینکه این مستند نخستین و تنها مستند تولیدی ایران درباره جنبش تسخیر وال‌استریت است، گفت: تاکنون هیچ مستندی درباره وال‌استریت کار نشده است و باعث تاسف است که اتفاق مشابهی در اینباره نمی‌بینیم.

وی افزود: در بیداری اسلامی نیز کم‌کاری دیده می‌شود و این درحالی است که بیداری اسلامی و جنبش وال‌استریت مسئله‌ای است که مورد تایید نظام است و نشانگر قدرت نرم جمهوری اسلامی است اما متاسفانه یکسال پس از بیداری اسلامی فعالیت‌های صداوسیما در اینباره کم بوده است.

وی فیلم خود را بیانگر بخشی از قدرت نرم نظام جمهوری اسلامی دانست و گفت: در جنگ نرم ما مهاجم بوده و هستیم و آنها دفاع می‌کنند و اگر به فیلم توجه کنید یکی از اعتصاب‌کنندگان در پارک زاکوتی می‌گوید که جنبش تسخیر وال استریت در راه انقلاب مصر و تونس است و آن انقلاب‌ها نیز همگان می‌دانند که با توجه به رای مردم به اسلامگرایان تابعی از ایران و انقلاب اسلامی است.

یزدی با اشاره به جهادگران عرصه نرم و اینکه این افراد شخصا کار می‌کنند، تاکید کرد: متاسفانه وقتی این مسئله به جاهای رسمی می‌رود کار یا از بین می‌رود و یا آن طور که باید پیش نمی‌رود.

وی با اشاره به حوادث مختلف در جهان از جمله پاراچنار، از عدم همراهی رسانه‌ای با این عرصه انتقاد کرد و گفت: باید زبان رسانه و زبان دیپلماسی را از هم جدا کرد اما متاسفانه این سیستم‌ها جلوی کار را نمی‌گیرند.

یزدی افزود: باید امثال مستند پاراچنار در صداوسیما بسیار باشد اما اجازه داده نمی‌شود و جنگ نرم این است که سخنان مردم آمریکا در وال‌استریت دیده شود.

محسن یزدی در بخش دیگری از این نشست درباره ساخت این مستند گفت: با ارتباطاتی که در آمریکا داشتیم یک سناریو و سوال‌هایی را به یک فیلمبردار در آمریکا دادیم و علیرغم همه مشکلات، کار ساده و آسانی بود و فیلم «99 درصد» ساخته شد.

وی با بیان اینکه این مستند یک مجموعه چهار قسمتی است که قرار است از شبکه چهار سیما پخش شود، افزود: برخی تصاویر خریداری شده و آرشیوی است و بیشتر تصاویر و مصاحبه‌ها تولیدی است.

یزدی با اشاره به برخی مشکلات گمرکی در تحویل گرفتن این کار و تخریب بعضی از آثار، ادامه داد: انتهای فیلمبرداری بیش از دو ماه بیش بوده است و می‌توانست این فیلم زودتر تولید نهایی شود.

وی با اشاره به قسمت‌های متفاوت این مستند گفت: در قسمت دوم این مستند با کهنه سربازان آمریکایی در عراق و افغانستان مصاحبه شده است و در قسمت‌های دیگر نشان داده شده است که تنها چپ‌ها و ان‌جی‌اوها نبوده‌اند که در جنبش تسخیر وال استریت حاضر شده است.

یزدی همچنین در پاسخ به سوالی درباره کارهای آینده‌اش نیز گفت: سوژه درباره آمریکا بسیار است و ما کاری درباره بیداری اسلامی داریم و به دنبال کاردی درباره اعدام در آمریکا و درباره ویتنام هستیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها