کد خبر: ۴۱۹۹۳
زمان انتشار: ۱۲:۳۵     ۰۲ اسفند ۱۳۹۰
پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)،' حسین فهیمی' افزود: پس از اطلاعیه سازمان بورس مبنی بر غیرقانونی بودن فعالیت در بازار فاكس، چند شكایت به معاونت حقوقی این سازمان ارسال شد.

وی اظهار داشت: فاركس، بازاری است كه فعالیت آن نه تنها بر مبنای ارز نیست بلكه یكسری از ابزارهای ساخته شده از سوی فعالان آن به نام 'كارگزار' در این بازار معامله و ادعا می شد مابه التفاوت نرخ ارز، طلا و سهام بورس های خارجی به سرمایه گذاران به عنوان سود و زیان ارائه می شود.

وی ادامه داد: تعدادی از شكایت ها در مراحل مختلف به سازش انجامید،اما حدود 20 شكایت نیز در قالب یك پرونده به مراجع قضایی ارائه شده تا این شكایت ها از طریق مراجع قانونی رسیدگی شود.

فهیمی خاطرنشان كرد: بازاری تحت عنوان فاركس سال گذشته در كشور فراگیر شد كه این امر سرمایه های برخی از مردم را در معرض خطر قرار داده بود.

نایب رییس هیات مدیره سازمان در خصوص ادعای مبادلات ارزی این بازار اظهار داشت: این فعالیت آن طور كه گفته می شود، فعالیت در ارز نبود به این دلیل كه آنچه كه مبادلات ارزی خوانده می شود، فعالیتی است كه در شبكه بانكی كشور و صرافی ها صورت می گیرد، اما در فاركس از معاملات ارز فقط یك اسم وجود دارد و مابقی نرم افزارها و ابزارهای تعریف شده، كارگزاران هستند كه نتیجه معاملات در این ابزارها، تحمیل زیان های جبران ناپذیر به سرمایه گذاران است.

معاون حقوقی سازمان بورس به تمهیدات اتخاذ شده برای جلوگیری از فعالیت فاركس در كشور اشاره كرد و گفت: این بازار سال گذشته مورد اقبال برخی افراد قرار گرفت ، اما جلوگیری از فعالیت این بازارها كه تهدیدی برای سرمایه گذاران محسوب می شد، در دستور كار نهادهای ذیربط قرار گرفت.

وی ادامه داد: در ابتدای سال 90، اعلام عمومی از سوی سازمان بورس مبنی بر اینكه این فعالیت ها هم با مبانی قانونی و هم با مبانی شرعی دین اسلام مغایرت دارد، صورت گرفت تا سرمایه گذاران فریب تبلیغات دروغین این بازار را نخورند.

فهیمی كارگزاران فعال فاركس در ایران را بالغ بر 200 شركت عنوان كرد و گفت: یكی از شگفتی ها این بود كه در بازار رسمی بورس كشور در حدود 100 كارگزار مشغول به فعالیت هستند اما این بازار نوپا در حدود 200 شركت كارگزاری فعال بودند كه آن ها خود را كارگزار فعال معرفی می كردند.

معاون حقوقی سازمان بورس در مورد شكایت افراد زیان دیده در این بازار ،تصریح كرد: علاوه بر ارسال شكایات كتبی و یا الكترونیكی به سایت رسمی سازمان بورس، سایت ویژه ای به منظور دریافت شكایت مربوط به فعالیت های فاركس از سوی سازمان بورس طراحی شده است.

عضو هیأت مدیره سازمان بورس با اشاره به آمادگی این سازمان برای دریافت شكایات سرمایه گذاران گفت : آنان می توانند به بخش رسیدگی به شكایات پایگاه اینترنتی سازمان بورس به نشانی www.seo.ir مراجعه و شكایات خود را درباره فاركس مطرح كنند.

فهیمی درباره بازارهای جایگزین فاركس در كشور، اظهار داشت: درحال حاضر ابزارهای مالی متنوع با ریسك های مختلف در بازار سرمایه راه اندازی شده اند كه سرمایه گذاران می توانند وارد این بازار تحت نظارت شوند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
اقتصاددان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۵۸ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۰
۰
۰
خاک بر سر مسئولان بی سوادی کنند که حتی قادر به ارائه تعریفی صحیح از فارکس نیستند ... و هر فعالیت اقتصادی در عرصه جهانی رو مغایر با شرع و قانون ایران می دونن.
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها