کد خبر: ۴۴۰۳۰
زمان انتشار: ۱۹:۵۸     ۱۷ اسفند ۱۳۹۰
مدیر حوزه‌های علمیه خواهران استان اصفهان گفت: ثبت‌نام پذیرش متقاضیان حوزه علمیه خواهران در سال تحصیلی 91- 92 تا 28 اسفندماه سال جاری ادامه و این زمان اعلام شده قابل تمدید نیست.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، حجت‌الاسلام سید‌مهدی ابطحی ظهر امروز در نشست خبری خود در جمع خبرنگاران ضمن تشریح فعالیت‌های حوزه علمیه خواهران استان اصفهان به نحوه پذیرش و ثبت‌نام اشاره کرد و اظهار داشت: تحصیل در دین به آن اندازه اهمیت دارد که این امر به عنوان یک امر سفارش شده و واجب کفایی برای تمام مسلمان واجب شده است.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای صدر اسلام تا کنون همچنان این راه تحصیل دین ادامه داشته است، افزود: دروس حوزه‌های علمیه از زمان اوج و شکوفایی تحصیل علوم دینی در زمان امام صادق (ع) شکل گرفته و تا به امروز فراز و نشیب‌هایی را داشته است.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران استان اصفهان تصریح کرد: اهمیت آموزش دروس دینی تا بدان جا است که بسیاری از علمای بزرگ و نیز مراجع تقلید به نام پرورش یافته چنین حوزه‌هایی بوده‌اند.

وی با بیان اینکه این اشتیاق علم‌آموزی در بانوان نیز وجود داشت اما حوزه علمیه‌ای با عنوان حوزه علمیه خواهران وجود نداشت، ادامه داد: سال‌های سال بانوانی همچون بانو مجتهده امین و نیز سایر بانوان و شاگردان این مکتب در خارج از حوزه‌های علمیه به تحقیق علوم دینی پرداخته و به اسلام خدمت کردند.

ابطحی در ادامه به سر آغاز فعالیت‌های حوزه‌های علمیه خواهران در اوایل انقلاب اسلامی به فرمان امام خمینی (ره) اشاره کرد و گفت: در سال 75 رهبر معظم انقلاب، 40 دستور برای ایجاد حوزه‌های علمیه صادر کردند که وجود حوزه علمیه خواهران یکی از آنها است.

وی به گسترش حوزه‌های علمیه در سراسر کشور پرداخت و افزود: اکنون 350 حوزه علمیه در کشور وجود دارد که در تمام نقاط با اولویت مناطق شیعه و سنی نشینی هم‌چون سیستان بلوچستان، کردستان، سنندج و عسلویه تشکیل و خواهران مشغول به تحصیل هستند.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران استان اصفهان با بیان اینکه به طور میانگین 40 هزار طلبه خواهر داریم، ادامه داد: هدف از ایجاد حوزه علمیه خواهران تربیت مربی و تربیت مشاوران مذهبی و مبلغان کارآمد است.

وی با تاکید بر اینکه بیش از نیمی از جامعه را زنان تشکیل می‌دهند، بیان داشت: همان‌طور که برادران نیاز به مبلغ دارند خواهران نیز نیاز به مبلغ در مباحث دینی، احکام و مسائل اخلاقی و دینی خود دارند.

ابطحی هدف حوزه علمیه خواهران را آماده‌سازی استعدادهای برتر برای تحصیل در مقاطع تحصیلی بالاتر دانست و گفت: اکنون شاهد پیشرفت چشم‌گیری در تحصیل علوم دینی و حوزوی در بانوان هستیم و بسیاری از خواهران تا کنون در حد اجتهاد و به مقام اجتهاد رسیده‌اند.

*‌ اصفهان با 49 حوزه بانوان، بیشترین حوزه علمیه در کشور را داراست

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، استان اصفهان را دارای بیشترین حوزه علمیه با 49 حوزه در کشور دانست و بیان داشت: استان اصفهان در حالی دارای بیشترین حوزه علمیه است که استان تهران با جمعیت 14 میلیونی تنها 44 حوزه علمیه خواهران دارد و این امر نشان‌دهنده علاقه‌مندی مردم شهر اصفهان به علم پروری است.

 

*مهلت ثبت‌نام حوزه علمیه تا 28 اسفندماه و غیر قابل تمدید است

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران استان اصفهان در مورد نحوه پذیرش و ثبت‌نام حوزه علمیه خواهران اصفهان گفت: هرسال از 15 تا 28 اسفند ثبت‌نام تحصیلی خواهران برای حوزه‌های علمیه انجام می‌شود.

وی مقطع تحصیلی حوزه علمیه خواهران اصفهان را در مقاطع مختلف و در سطح دو و مدرک آن را همانند مدرک کارشناسی دانشگاه دانست و افزود: سطح سه معادل کارشناسی ارشد در دانشگاه سراسری است.

ابطحی با بیان اینکه سطح دو شامل دروس عمومی است، ادامه داد: سطح سه به صورت تخصصی و در رشته‌های تفسیر علوم قرآنی، فقه و اصول، کلام، تاریخ و اخلاق تدریس می‌شود.

وی اضافه کرد: افراد داوطلب و علاقه‌مند به ثبت‌نام به مدارس علمیه به مدارس علمیه خواهران استان اصفهان برای دریافت دفترچه راهنمای پذیرش و کارت ویژه ثبت‌نام اینترنتی به نشانی اینترنتی www.whc.ir/paziresh مراجعه کنند.

 

*‌ شهر اصفهان دارای 11 حوزه علمیه خواهران است

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران استان اصفهان با بیان اینکه در شهر اصفهان 11 حوزه علمیه و مابقی در شهرستان‌ها واقع شده است، ادامه داد: در هر شهرستان اصفهان یک حوزه و در شهر نجف‌آباد و خمینی‌شهر بر حسب تقاضا پنج حوزه خواهران وجود دارد.

وی گفت: خواهران می‌توانند در مدت باقی مانده از ثبت‌نام با ارائه مدارک تحصیلی ثبت‌نام بدون هیچ‌گونه هزینه‌ای از طریق سایت اینترنتی برای سال تحصیلی 91- 92 انجام دهند.

ابطحی، کلاس‌های درسی حوزه‌های علمیه خواهران را به صورت حضوری، نیمه حضوری، تمام وقت و پاره وقت برشمرد و افزود: افراد داوطلب بر اساس فرم پذیرش می‌توانند انتخاب واحد درسی را انجام دهند.

وی همچنین به نحوه پذیرش بازپذیری اشاره کرد و گفت: افرادی که در گذشته در دوره‌های رسمی و یا غیررسمی دروس علمی و دینی را در این راستا تحصیل کرده باشد با شرکت در آزمون و ارائه مستندات درسی می‌تواند در این حوزه ادامه تحصیل دهند.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران استان اصفهان در مورد شرایط پذیرش در سطح دو عمومی و کارشناسی گفت: افرادی که دارای دیپلم و یا اشتغال به تحصیل در دوره راهنمایی با معدل حداقل 12 و با حداکثر سن 30 سال هستند می‌توانند، شرکت کنند.

وی ادامه داد: در سنوات بالاتر تحصیلی بر حسب مدارک تحصیلی و بر حسب سن و برای پاره وقت مدرک دیپلم به بالا و بدون شرط سنی است.

ابطحی تاکید کرد: در دوره کارشناسی ارشد امکان دوره حضوری و نیمه‌حضوری وجود و برای حافظان قرآن و نهج‌البلاغه امتحان ورودی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه امتحان ورودی حوزه علمیه 16 اردیبهشت ماه سال 91 برگزار می‌شود، تصریح کرد: پس از طی مراحل آزمون ورودی و قبولی مصاحبه حضوری انجام و متقاضیان مشغول به تحصیل می‌شوند.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران استان اصفهان در مورد تعداد واحد درسی حوزه‌های علمیه آن را 190 واحد درسی و طی پنج سال و در 10 ترم تحصیلی دانست و گفت: در پایان تحصیل، سه واحد را به عنوان پایان نامه تحصیلی ارائه می‌دهند.

وی با بیان اینکه مدرک تحصیلی حوزه علمیه مدرک رسمی همانند دانشگاهی است، ادامه داد: فارغ‌التحصیلان می‌توانند با این مدرک معتبر استخدام و نیز مشغول تدریس شوند.

 

*‌ 6هزار طلبه خواهر در حوزه‌های علمیه اصفهان مشغول به تحصیل هستند

ابطحی همچنین به وجود 6هزار طلبه خواهر در استان اصفهان اشاره کرد و گفت: نزدیک به یک‌هزار استاد اعم از خواهران و نیز برادران مشغول تدریس در حوزه‌های علمیه خواهران هستند.

وی تعداد فارغ‌التحصیلان حوزه علمیه اصفهان را از ابتدای فعالیت تاکنون را یک‌هزار نفر برشمرد و افزود: بسیاری از آنها در دانشگاه‌ها، مدارس آموزش و پرورش و نیز مشاور حقوقی در دادگستری، سازمان تبلیغات اسلامی، ستاد امر به معروف و نهی از منکر و نیز کلاس‌های مذهبی و قرآنی و مبلغ به آموزش احکام، تفسیر، عقاید مشغول هستند.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران استان اصفهان عدم فضای آموزشی را از جمله مشکلات حوزه علمیه دانست و افزود: 12 حوزه علمیه در سطح استان در حال ساخت است و 12 حوزه دیگر نیز در دستور کار احداث قرار گرفته است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۲
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۲۰ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۱
۰
۱
خوب است
پاسخ
darya
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۳۹ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۲
۰
۱
ey baba ino begid ke key natije haie inke to hoze pazirofte shodim ya na ro elam mikonid.khaste shodam inqadr omadam sar zadam va nabod
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها