کد خبر: ۴۴۰۷۶۶
زمان انتشار: ۱۱:۴۳     ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
رئیس سازمان دامپزشکی:
رئیس سازمان دامپزشکی کشور با تاکید بر اینکه باید تهدید بیوتروریسم دامی را جدی بگیریم گفت: آمریکا دارای ذخایر استراتژیک 6 ویروس و میکروب است که می تواند با سوء استفاده از آنها علیه کشورهای دیگر جنگ میکروبی راه بیندازد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از ایران اکونومیست، علیرضا رفیعی پور روز شنبه در حاشیه مراسم بزرگداشت روز جهانی دامپزشکی که در سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی برگزار شد در جمع خبرنگاران افزود: بیوتروریسم موضوع جدیدی نیست اما به دلیل اشتراک با انسان و خطر برای جوامع انسانی باید مورد توجه و تاکید قرار گیرد تا قبل از بروز بتوانیم اقدامات لازم را انجام بدهیم.

وی اظهار داشت: این ویروس ها شامل بیماری های سیاه زخم، مشمشه و تب برفکی در حوزه دامی می شوند.
 
** ایران توانمندی و دانش تولید واکسن دام و طیور را دارد
رفیعی پورتصریح کرد: ایران به دلیل داشتن محققان و متخصصان مجرب، امکانات و تجهیزات، توانایی رصد، شناسایی، تشخیص، تولید واکسن و درمان بیماری های دام، طیور و آزیان را در بخش های دولتی و خصوصی دارد.

وی با بیان اینکه تولید واکسن در حوزه دامی خط مقدم حفظ سرمایه، دام و محصولاتش است، افزود: پیشگیری از بروز بیماریه های مشترک انسان و دام و حفظ بهداشت عمومی جامعه مبتنی بر ایمن سازی دام در مزرعه است که به این منظور شرکت های واکسن ساز قوی در بخش دولتی و خصوصی داریم و طی سالهای اخیر ارتقای خوبی داشته اند.
 
وی با اشاره به اینکه 95 درصد واکسن‌های دامی تولید داخلی است، اضافه کرد: تنها پنج درصد بقیه در زمان اضطرار و فراگیری بیماری ها به کشور وارد می شود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: در حوزه واکسن طیور دچار نقصان هستیم زیرا 65 درصد این واکسن ها در داخل کشور و بقیه یعنی حدود 35 درصد از محل واردات تامین می شود، این درحالیست که دانش بومی ساخت واکسن طیور در کشور وجود دارد و تولید واکسن های جدید یک تا دو سال طول می کشد.

وی با بیان این که سالانه 2.5 میلیارد دُز نیاز واکسن دام و طیور کشور است، اظهارداشت: اکنون 4 شرکت دانش بنیان در زمینه تولید واکسن در کشور مشغول فعالیت هستند.

این مقام مسئول به امضای تفاهم نامه ای با معاونت علمی ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: کمبود واکسن در حوزه طیور نیز با امضای این تفاهم نامه در یک مدت زمان مشخص به تولید 100 درصد خواهد رسید.
 
** برای کنترل بیماری آنفلوانزای مرغی، مرغداری های غیرمجاز در سال 97 تعیین تکلیف می شوند
رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: با توجه به گرم شدن هوا کنترل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در شرایط مناسبی قرار دارد به طوری که در هفته های اخیر روند شیوع بیماری در واحدهای مرغ صنعتی 22 استان کشور کنترل و متوقف شده و به استان های دیگر تسریع نیافته است.

وی با بیان این که تلاش ما در سال 96 این بود که با فراگیری (اپیدمی) بیماری مواجه نشویم، اظهارداشت: این بیماری به شکل موردی تنها در کانون های بومی و روستایی دیده می شود که طی روزهای اخیر نیز گزارشی مبنی بر این وجود چنین کانون هایی نیز نداشته ایم.

رفیعی پور از تعیین تکلیف مرغداری های غیرمجاز در سال 97 خبر داد و افزود: امسال برنامه کنترل ترددها و حمل و نقل، همکاری بین محیط زیست و دامپزشکی در شناسایی تالاب ها، رصد روزانه شعاع کانونی حیات وحش ویروس به سمت روستاها در دستور کار است.
 
** اعتبارات بخش سلامت هنوز برای دامپزشکی محقق نشده است
رئیس سازمان دامپزشکی کشور درباره تخصیص نیافتن اعتبارات بخش نظام جامع سلامت به حوزه دامپزشکی گفت: به دلیل مسئولیت سنگینی که سازمان دامپزشکی در حوزه سلامت بر عهده دارد، اگر اعتبارات ما چندین برابر هم شود، پاسخگوی نیاز هدف ما نیست.

وی کاهش اعتبارات سازمان دامپزشکی در سال 97 را رد کرد و افزود: با وجود کاهش 35 درصدی اعتبارات تملک دولت این سازمان کاهش اعبتاری نداشته است که این امر برای این سازمان یک موفقیت محسوب می شود، به طوری که در تامین واکسن با رشد 35 درصدی مواجه شدیم.

وی بر این باور است که اگر سازمان دامپزشکی در خط مقدم کاهش هزینه های سلامت گام برمی دارد به طور قطع در حوزه سلامت نیز باید به این سازمان در بخش اعتبارات کمک کند که تاکنون این مهم رخ نداده است و باید محقق شود.

به گزارش ایرنا و بر اساس تصمیم سازمان جهانی بهداشت دام و جامعه جهانی دامپزشکی 28 آوریل به عنوان روز جهانی دامپزشکی نام گذاری شده است و شعار امسال این روز «نقش دامپزشکی در توسعه پایدار برای بهبود معیشت، سلامت و امنیت مواد غذایی» است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها