أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۴۹۲۰۷
زمان انتشار: ۱۰:۱۸     ۰۳ آذر ۱۳۹۷
رئیس‌کل بانک مرکزی با تأکید بر ضرورت تشکیل بازار آنی ارز در کشور گفت: دلار‌های ۲۵۰ صادرکننده بزرگ برنگشت، در عین حال ۷ میلیارد دلار از ارز‌های صادراتی به داخل کشور بازنگشته که با اطلاعاتی که از صادرات دارم تا دو ماه دیگر مشکلات بازار حل خواهد شد.
به گزارش پایگاه 598، رئیس‌کل بانک مرکزی با تأکید بر ضرورت تشکیل بازار آنی ارز در کشور گفت: دلار‌های ۲۵۰ صادرکننده بزرگ برنگشت، در عین حال ۷ میلیارد دلار از ارز‌های صادراتی به داخل کشور بازنگشته که با اطلاعاتی که از صادرات دارم تا دو ماه دیگر مشکلات بازار حل خواهد شد.
 
به گزارش «جوان»، عبدالناصر همتی در دومین گفت‌وگوی تلویزیونی خود به تشریح برنامه‌های ارزی و اقدامات انجام‌شده در بانک مرکزی طی دو، سه ماه اخیر برای برقراری ثبات و آرامش در بازار پرداخت و اظهار داشت: ما نگران آن هستیم که اگر مردم به سمت بازار ارز بروند، به دارایی‌هایشان آسیب برسد.

من راجع به نرخ ارز صحبت نمی‌کنم و با اطلاعی که از صادرات و منابع ارزی دارم، می‌گویم که به سمت تعادل واقعی پیش خواهیم رفت و نگرانی ندارم. وی با تأکید بر اینکه اقتصاد در مسیر تعادل قرار گرفته است، افزود: دولت در تنظیم بازار ارز اقتدار دارد، ولی دشمن تمامی امکانات را بسیج کرده‌است که نظام جمهوری اسلامی ایران را دچار مشکل کند، بنابراین ما برنامه‌ریزی کردیم تا در طول دو ماه اخیر، نشان دهیم بر این مشکلات فائق خواهیم آمد. همتی اضافه کرد: اکنون خوشحالیم که بازار ارز تحت کنترل کامل است و بانک مرکزی مسیر خود را ادامه خواهد داد. ما هدفمند بازار را به سمت تعادل پیش خواهیم برد و در آینده مردم شاهد آن خواهند بود که برنامه‌های عملیاتی را پیش خواهیم برد.

حتماً باید بازار آنی ارز داشته باشیم
وی در خصوص برنامه جدید بانک مرکزی برای ایجاد بازار متشکل ارزی گفت: باید بازار ارز را بازار متشکلی کنیم؛ چراکه باید بازار را ساماندهی کرد، اکنون در بازار و اقتصاد، بازار آزاد تأثیرگذار است، هرچند با اختیاراتی که به صادرکنندگان داده‌ایم می‌توانند بخشی از ارز را از طریق سنا به صرافی‌ها عرضه کنند.

به گفته همتی، ما حتماً باید بازار متشکل ارزی یا شبیه بورس داشته باشیم تا معاملات آنی نه آتی را در آن ساماندهی کنیم، بانک مرکزی نیز در این بازار به عنوان بازیگردان اصلی خواهد بود. رئیس کل بانک مرکزی ادمه داد:کشف قیمت و ورودی و خروجی ارز همه در این بازار متشکل ارزی انجام خواهد شد، ضمن اینکه به مرور حواله نیز وارد این بازار می‌شود. اجازه دهید هر زمان که آماده شد جزئیات را اعلام می‌کنم، اما بازار نیما متحول خواهد شد، در میان مدت نیز باید بازار‌ها را به هم نزدیک کرده و نرخ‌ها را مدیریت کنیم.

صادرکننده‌ها عملکرد خوبی نداشتند
وی در ادامه درباره انتقاد صادرکنندگان به بخشنامه اخیر بانک مرکزی و در پاسخ به سؤال مجری برنامه که چرا آنقدر صادرکننده‌ها را اذیت می‌کند و آن‌ها از شما راضی نیستند، گفت: ما هم از صادرکننده‌ها راضی نیستیم. این گروه به وظیفه‌ای که داشتند، عمل نکرده و ارزی را که باید برمی گرداندند، نیاوردند.

همتی تأکید کرد: آمار مستند داریم، خیلی از صادرکننده‌ها ارز ۵- ۶ هزار تومانی گرفتند، ولی ارزشان را نیاوردند. این تعداد کلاً ۲۵۰ صادر‌کننده هستند که از اول سال تا کنون هنوز ارزشان را به چرخه اقتصاد برنگردانده‌اند.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد:‌صادرکنندگان کمتر از ۷ میلیارد دلار به ما عرضه کرده‌اند. البته صادرکنندگان نقش مهمی در اقتصاد کشور دارند، ما دست همه را به خاطر تلاشی که می‌کنند، می‌بوسیم، خیلی از آن‌ها تولیدکننده هستند و برخی دیگر نیز تجاری هستند که فقط کالا صادر می‌کنند، آن‌ها باید بدانند که ارز باید به کشور وارد شود. وی همچنین به مصوبه سران قوا اشاره کرد و افزود: با توجه به این اختیارات و با بخشنامه جدید تا پایان سال ۵ میلیارد یورو باید ارز وارد چرخه اقتصاد شود که در بازار آزاد نیز تأثیر مثبت خود را خواهد گذاشت. صادرکنندگان هم به ما کمک می‌کنند و همه باید در این جنگ ارزی با هم باشیم.

رئیس کل بانک مرکزی در تشریح بخشنامه اخیر این بانک برای بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور تأکید کرد: اعلام شد کسانی که زیر یک میلیون یورو صادرات دارند از ورود به نیما معاف هستند و از این طریق برای ۶ هزار نفر معافیت ایجاد شد که می‌توانند به سامانه سنا وارد شوند.

وی گفت: دولت برای کالا‌های اساسی ارز ۴۲۰۰ تومانی پرداخت می‌کند و برای واردات نیز ارز ۷۵۰۰ تومان اختصاص می‌یابد. صادرکنندگان از ابتدای سال هم که ارز به قیمت امروز نبود، ارز را به نیما نیاوردند.

صادرات ریالی یعنی خروج سرمایه
وی در پاسخ به سؤالی درباره صادرات ریالی به دو کشور عراق و افغانستان اظهار داشت: صادرات ریالی اساساً معنا و مفهومی ندارد. اگر ارز نمی‌گیرید، ریال از کجا می‌آید؟ ارز هرات، سلیمانیه و دبی از کجا می‌آید؟ در حقیقت این ریال است که تبدیل به ارز می‌شود.

رئیس کل بانک مرکزی توضیح داد که متأسفانه پوز‌های بانکی به شکل قاچاق به خارج از کشور برده می‌شود و با استفاده از VPN به شبکه بانکی ایران متصل می‌شود و ریال از داخل کشور برداشت می‌شود که به معنای خروج سرمایه از کشور است.

رئیس شورای پول و اعتبار تصریح کرد اگر ارز و کالا به داخل کشور از محل خروج ریال نیاید، در حقیقت خروج سرمایه از کشور رخ می‌دهد که ما اجازه این کار را نخواهیم داد.

برنامه جدید بانک مرکزی برای محدود‌سازی تراکنش‌ها
همتی در خصوص بخشنامه بانک مرکزی برای محدودسازی سقف تراکنش‌های دستگاه‌های کارتخوان تصریح کرد:‌در گذشته دستگاه‌های کارتخوان از سوی همکاران بانکی مورد غفلت واقع شده بود. شما می‌رفتید در خارج از کشور پوز را در یک صرافی خارجی در ترکیه یا کانادا، کارت می‌کشیدید و ۵۰ بار می‌کشیدید و محدودیت نداشتید. در حالی‌که در یک روز ۱۰ میلیارد تومان جابه‌جایی پول هم داشتیم، اما اکنون بالای ۵۰ میلیون تومان امکانپذیر نیست.

وی درباره محدودیت در تراکنش‌های بانکی نیز توضیح داد: در هیچ کجای دنیا امکان ندارد که ۵۰ میلیون تومان به یکبار امکان جابه‌جایی داشته باشد بدون آنکه مشخص باشد برای چه موضوعی هزینه شده‌است. در تمام دنیا برای خرید‌های بیش از ۵ هزار دلار باید محل مصرف و خرید مشخص باشد. رئیس شورای پول و اعتبار همچنین از طرحی خبر داد که براساس آن هر کد ملی تنها اجازه برداشت ۵۰ میلیون تومان از تمامی کارت‌های بانکی خود را داشته باشد.

ارزش پول ملی در یک ماه گذشته۲۰ درصد تقویت شد
وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره وضعیت تورم و نقدینگی در کشور گفت: در همان روزی که ترامپ اعلام کرد تحریم‌های جدیدی علیه کشورمان وضع کرده، ارزش پول ملی ما ۲۰ درصد تقویت شده‌بود. این نشانگر تدبیر بانک مرکزی و احتیاط آن در بازار است که بر اساس آنچه خود برنامه داریم، پیش رویم نه بر اساس آنچه دیگران می‌گویند.
 
منبع:جوان

اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها