يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۵۸۸۸۹
زمان انتشار: ۰۹:۱۹     ۲۴ تير ۱۳۹۸
یک روز قبل از شروع روند دستگیری هزاران مهاجر فاقد مدارک قانونی در امریکا، شهر‌های مختلف این کشور صحنه تظاهرات اعتراضی به سیاست‌های مهاجرتی دونالد ترامپ بود.
به گزارش پایگاه 598، خیابان‌های شهر‌های مختلف امریکا شنبه شب شاهد تظاهرات ده‌ها هزار نفری در اعتراض به نحوه برخورد دولت ترامپ با پناهجویان و مهاجران بود. این تظاهرات در چندین شهر از جمله دنور، لس‌آنجلس، میامی، شیکاگو و نیویورک برگزار شد. در تظاهرات ۲ هزار نفری شهر دنور که حدود ۵۰هزار مهاجر در آن ساکن هستند، «پتی لمپ‌من» سازمان‌دهنده تظاهرات اعلام کرد اعتراضات تا زمانی که تمام کمپ‌ها بسته شوند و همه کودکان آزاد شوند ادامه خواهد داشت. معترضان به طرح‌های مهاجرتی دولت امریکا همچنین با تجمع مقابل ساختمان «سازمان مهاجرت و گمرک» امریکا در «دنور» پرچم امریکا را پایین کشیدند و خواستار بسته شدن بازداشتگاه‌ها در مرز امریکا - مکزیک و اجازه ورود به مهاجرانی شدند که در این مراکز نگهداری می‌شوند. برخی معترضان نیز با برداشتن موانع نزدیک این ساختمان و عبور از آنها، پرچم مکزیک را با پرچم امریکا جایگزین کردند. در این حادثه یک پرچم نقاشی شده که روی آن شعار علیه برنامه مهاجرتی نوشته شده بود نیز به اهتزاز درآمد. شهروندان امریکایی در شهر‌های مختلف ایالت کالیفرنیا نیز دست به تظاهرات زدند و شعار دادند: «جای کودکان در سلول نیست.» معترضان، اردوگاه‌های مهاجران را «اردوگاه‌های اجباری» توصیف کردند. همزمان با تظاهرات در شهر‌های امریکا عده‌ای هم مقابل سفارت امریکا در مکزیکو تجمع کردند و دست به اعتراض زدند.

اعتراضات روز شنبه یک روز قبل از شروع روند برنامه مهاجرتی دولت امریکا انجام شد که بر اساس آن حکم فراخوان مهاجران غیرقانونی در سراسر امریکا صادر می‌شود و دستگیری هزاران مهاجر و پناهجو در دستور کار قرار می‌گیرد. بر اساس آمارها، ۱۱ میلیون مهاجر غیرقانونی در امریکا زندگی می‌کنند و بسیاری از آن‌ها طبق رأی دادگاه باید کشور را ترک می‌کردند، اما از این اقدام اجتناب کرده‌اند. پیش‌بینی شده که حداقل ۲ هزار خانواده مهاجرین دستگیر شود. ۱۰ شهری که گمان می‌رود شاهد این بازداشت‌ها باشند شامل آتلانتا، بالتیمور، شیکاگو، دنور، هیوستون، لوس‌آنجلس، میامی، نیویورک، سان‌فرانسیسکو و نیواورلئان هستند. همزمان «نیویورکر» روز یک شنبه از قول مقام‌های وزارت امنیت داخلی امریکا نوشت که دولت این کشور هفته آینده از توافقنامه‌ای موسوم به «توافقنامه کشور امن ثالث» رونمایی می‌کند که بر اساس آن پناهندگان به امریکا، به گواتمالا فرستاده می‌شوند. بر اساس قوانین امریکا و همچنین بر اساس قوانین بین‌المللی انسان‌دوستانه، کشور‌هایی که با پناهجویان روبه‌رو می‌شوند، باید دست‌کم دلایل و توجیهات افراد برای درخواست پناهندگی را بشنوند، اما بر اساس توافقنامه جدید، پناهجویان اساساً امکان حضور در دادگاه و ارائه درخواست را نخواهند داشت و آن‌ها بعد از بازداشت مستقیماً به گواتمالا فرستاده می‌شوند. یک فرد مطلع درباره این توافق، به نیویورکر گفته است: «داریم درباره چیزی بسیار بزرگ‌تر از آنچه که عبارت «کشور امن ثالث» نشان می‌دهد، صحبت می‌کنیم. داریم درباره یک توافقنامه انتقال صحبت می‌کنیم که بر اساس آن، ایالات متحده می‌تواند نه فقط پناهجویان اهل امریکای مرکزی، بلکه هر پناهجویی را به گواتمالا بفرستد.»

منبع: روزنامه جوان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها