أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۶۴۸۶۷
زمان انتشار: ۱۴:۲۹     ۳۰ آذر ۱۳۹۸
گروه جهادی که مسئول آن‌ها سید محمد ساجدی بود پنج مسجد در روستاهای شهرستان حمیدآباد تأسیس کرد، مرحوم ساجدی در همه زمینه‌ها فعال و مشکل‌گشای مردم بود، دیوارچینی و رنگ‌کاری و جوشکاری وهر فعالیتی که مسجد نیاز داشت انجام می‌داد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم،سید محمد ساجدی گرافیست انقلابی که رفع مشکلات محرومین جامعه مهم‌ترین دغدغه‌اش بود در مسیر بازگشت از مراسم اربعین دچار سانحه رانندگی شد و به همراه همسر و دو فرزندش به دیار باقی شتافت ولی پس از مرگش  آثار برکات این جوان جهادگر تداوم دارد.

به مناسبت بزرگداشت این هنرمند جهادی و انقلابی 5 دستگاه اتوبوس از مناطق محروم کشور عازم شهر مقدس قم شدند، 200 نفر از زنان و مردان محروم‌ترین روستاهای کشور که به برکت این سرباز جهادی ولایت برای نخستین بار توانستند حرم کریمه اهل‌بیت(ع) را زیارت کنند.

این افراد به نمایندگی از مردمان مناطق محروم استان‌های کرمان،سیستان و بلوچستان، بندرعباس هستند که گره زندگی آن‌ها به دست سید محبوب خدا بازشده و با این حضور در مراسم بزرگداشت ضمن قدرشناسی اثبات کردند کار خیر جاودان و ماندگار است حتی اگر فرسنگ‌ها کیلومتر دورتر از محل زندگی‌ات آن را انجام بدهی.

سید محمد مرد خدا، پرکار و باصفا بود

سید محمد مرد خدا بود و به گفته دوستانش بسیار پرکار، با اخلاص و باصفا بود، برای رضای الهی در بهترین دوران جوانی در روستاهای محروم کشور حضور پیدا می‌کرد، درصورتی‌که این هنرمند توانا و چیره‌دست می‌توانست همانند دیگر هنرمندان با خلق آثار هنری درآمد زیادی به دست بیاورد ولی مادیات درزندگیش هیچ جایگاهی نداشت و ازخودگذشته بود و فقط خدا را می‌دید.

این گرافیست انقلابی همواره حضور فعالی در اردوهای جهادی مناطق محروم داشت و مشتاقانه فعالیت‌های فنی و عمرانی برای محرومان انجام می‌داد و به معنای واقعی "هنرمند و جهادگر" بود که این موضوع را مقام معظم رهبری در قرآن کریم که به خانواده وی اهدا کردند تأکید کردند.

در همین زمینه با برخی از روستائیانی که از مناطق محرومی که سید محمد سالیان طلایی دوران جوانی خود را صرف خدمت‌رسانی به آن‌ها کرده بود به گفت‌وگو نشسته‌ایم:

گلزار صادقی از روستای حمیدآباد شهرستان دلگان استان سیستان و بلوچستان درباره سید محمد اظهار داشت: مرحوم ساجدی جزء گروه خیران و جهادگرانی بودند که مسجد حضرت ابوالفضل(ع) را تأسیس کردند که زمینه آشناییم با وی به‌وسیله ساخت مسجد آغاز شد.

مرحوم ساجدی مشکل گشای روستائیان بود

گروه جهادی که مسئول آن‌ها سید محمد بود پنج مسجد در روستاهای شهرستان حمیدآباد تأسیس کرد، مرحوم ساجدی در همه زمینه‌ها فعال و مشکل گشای بود، دیوارچینی و رنگ‌کاری و جوشکاری وهر فعالیتی که مسجد نیاز داشت انجام می‌داد.

صادقی که خاطرات زیادی از حضور محمد در روستای حمیدآباد دارد ادامه می‌دهد:مرحوم ساجدی انسان شاد و خندان و باروحیه‌ای بود و در برخورد با مردم بسیار متواضع بود و هرکسی ایشان را می‌دید انگار صدسال است وی را می‌شناسد.

وی افزود:درزمینهٔ آرماتوربندی با سید همکاری کردم، به من گفت که برای تأسیس مسجد نیازمند آرماتوربند هستم که گفتم من به شما کمک می‌کنم، کار علم کردن ستون‌ها و سقف مسجد را نیز با سید محمد انجام دادم.

فعالیت‌های فرهنگی مهم‌ترین دغدغه سید محمد بود

هنگامی‌که خبر فوت مرحوم ساجدی را شنیدم بسیار ناراحت شدم چون جزء اعضای خانواده خود محسوب می‌کردیم،سید محمد به روستایی‌ها کمک می‌کرد و درزمینهٔ فعالیت‌های کشاورزی همگام آن‌ها بود،جلسات قرآن و احکام و فعالیت‌های فرهنگی و ورزش و برای نوجوانان و جوانان برگزار می‌کرد وبرای بانوان کلاس قرآن تشکیل می‌داد و به فکر همه اهالی روستا بود.

گلزار صادقی با اشاره به حضور ساجدی در روستاهای سیستان و بلوچستان بیان کرد:سید محمد از سال 90 به روستاهای چاه خدابخش ،چهالوند، حمیدآباد، گزشاهان، چاه شورک و جلگه چاه هاشم همراه گروه‌های جهادی برای ساخت مسجد و مدرسه حضور پیدا می‌کرد.

مرتضی راهدار که  15 سال سن دارد و از شهرستان بشاگرد هرمزگان در این مراسم شرکت کرده ، درباره خصوصیات اخلاقی مرحوم ساجدی گفت: سید محمد انسان شریفی بود و روزی که ایشان را در روستای گرهون دیدم مشغول فعالیت بود و دست‌های خاکی داشت و به من سلام کرد درصورتی‌که مرا نمی‌شناخت،از من پرسید شغل پدرت چیست که گفتم بیکار است و ناراحت شد چون دغدغه اهالی روستا را داشت.

پس‌ازاینکه گروه‌های جهادی سقف مسجد روستا را ترمیم کردند  مرحوم ساجدی به من گفت خرمای محلی می‌خواهم، گفتم فصل خرما نیست ولی برای شما پیدا می‌کنم ،از منزل خرما آوردم تشکر کرد و در جواب گفتم در برابر کاری که برای مردم این روستا انجام می‌دهی هیچ‌چیز محسوب نمی‌شود.

مرتضی گفت: یکی از مهم‌ترین خصوصیات اخلاقی مرحوم ساجدی این بود برخورد بسیار خوبی با اهالی روستا داشت و مهربان و صمیمی بود و همه بچه‌ها با وی صمیمی بودند.

به نوجوانان روستا توجه می‌کرد و استعدادهای ورزشی آن‌ها را شناسایی می‌کرد، به مدت 2 سال با گروه جهادی محبین الائمه(ع) به روستای ما می‌آمد که ساخت مدرسه و مسجد و فعالیت‌های فرهنگی انجام می‌داد و به ترمیم حمام و دستشویی پرداخت.

این نوجوان روستایی به یاد روزی که خبر ارتحال سید محمد ساجدی را شنید می‌افتد و ادامه می‌دهد،روز چهارشنبه معلم به بچه‌ها خبر بدی داد و گفت که سید محمد فوت‌شده است که اهالی روستا بسیار ناراحت شدند چون مرحوم ساجدی را همانند عضوی از خانواده خود می‌دانستند.

عباس حیدری 19 سال از شهرستان بشاگرد استان هرمزگان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم قم،درباره مرحوم ساجدی بیان کرد:مرحوم ساجدی به مدت 7 سال به شهرستان بشاگرد می‌آمد که در این مدت به تأسیس حسینیه، مسجد، مدرسه و حمام برای اهالی روستا پرداخت.

وی با اشاره به خصوصیات اخلاقی مرحوم ساجدی افزود: سید محمد انسانی خاکی،خوش برخود، مهربان، متواضع و فروتن بود،برای نوجوانان و جوانان روستا کلاس‌های فرهنگی برگزار می‌کرد یک‌شب بارندگی بود و سید در حال ساخت حسینیه بود اما با توجه به‌شدت بارش باران تا اتمام مسجد دست از کار نکشید.

 ارتحال سید محمد محرومان جامعه را عزادار کرد

این نوجوان روستایی ادامه داد:تهیه اقلام مایحتاج و پوشاک و غذا و تهیه جهیزیه تازه‌عروس‌ها با کمک خیران ازجمله اقدامات سید محمد بود،نوجوانان و جوانان شهرستان بشاگرد علاقه زیادی به مرحوم ساجدی داشتند و پس از فوت وی شهرستان بشاگرد عزادار شد.

محبت به اهل‌بیت(ع) مهم‌ترین ویژگی مرحوم ساجدی بود

عباس حیدری محبت به اهل‌بیت(ع) را یکی از خصوصیات مهم مرحوم ساجدی برشمرد و بیان کرد:کلاس فوتبال برای جوانان روستا برگزار می‌کرد و ارتباط نزدیک با جوانان روستا داشت و تلاش می‌کرد مشکلات آن‌ها را برطرف کند و آن‌ها را با معصومین آشنا کند.

ناصر بامری 37 ساله از روستای زیارت جلگه استان سیستان و بلوچستان در مراسم بزرگداشت مرحوم ساجدی شرکت کرده که درباره آشنایی خود با سید محمد این‌گونه گفت:مرحوم ساجدی را از سال 90 می‌شناختم، دو مدرسه نیمه‌کاره در روستا وجود داشت که بیش از 10 سال رهاشده بود و توجهی به آن نمی‌شد  که این دو مدرسه را تعمیر اساسی کرد.

سید محمد حضور فعالی در روستای ما داشت و دیوار مدرسه را تعمیر کرد و جوشکاری و همه‌کاره‌ای آن‌ها را انجام داد، همه‌فن‌حریف بود و در همه زمینه‌ها فعال بود، نقاشی،گچ کاری،بنایی و جوشکاری بلد بود وهمه کاری انجام می‌داد و سلیقه بسیار خوبی داشت و جزئی‌ترین کارها را به نحو احسن انجام می‌داد.

 تواضع و فروتنی ازجمله ویژگی‌های بارز مرحوم ساجدی بود

بامری با اشاره به خصوصیات و ویژگی‌های اخلاقی مرحوم ساجدی گفت:سید محمد انسان بی ریا و متواضعی بود و همواره مشغول خدمت‌رسانی به اهالی روستا بود و تا آخر شب دست از کار نمی‌کشید.

سید محمد جوان انقلابی که آبادگر روستاها بود

وی با اشاره به همت و تلاش سید محمد درزمینهٔ تأسیس مسجد گفت:پیش از اینکه مسجد تأسیس شود هیچ‌چیزی نداشتیم و با ساخت مسجد روستا آباد شد، پس از احداث مسجد جاده روستا نیز احداث شد و با حضور سید و گروه‌های جهادی روستای ما آباد شد.

سید با دستان زخمی به مردم روستا خدمت می‌کرد

سید محمد مشغول کار بود که دستش زخمی شد، به وی گفتم باید به درمانگاه برویم ولی راضی نمی‌شد و با اصرار زیاد سید محمد را راهی درمانگاه کردیم، برق‌های درمانگاه خراب‌شده بود و با همان دست زخمی مشغول کار شد و فراموش کردیم برای چه به درمانگاه آمدیم، با دستان زخمی درمانگاه برق درمانگاه را تعمیر کرد و به روستا برگشتیم.

پیش از اینکه گروه‌های جهادی در روستا حضور پیدا کنند سید محمد به‌تنهایی به روستا می‌آمد و پس‌ازاینکه گروه جهادی از روستا می‌رفتند سید  بازهم باقی می‌ماند و دغدغه این داشت که به مردم روستا خدمت کند.

وی با اشاره به آثار و برکات حضور مرحوم ساجدی در مناطق محروم خاطرنشان کرد:همه روستا سید محمد را می‌شناختند یک روز با تدارکات برای گروه جهادی ناهار بردیم  سید محمد ناهار نمی‌خورد و تا شب‌کار می‌کرد چون دغدغه داشت که هرچه زودتر کار احداث مسجد به اتمام برسد.

گزارش و گفت‌وگو از سید احمد نجفی اردبیلی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها