يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۷۰۴۰۳
زمان انتشار: ۱۰:۴۵     ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
یادداشت/
سید محمود مرویان حسینی

از اواخر اسـفند ماه پس از آنکه بیماری خطرناک کرونا در کشور فراگیر شد و تکلیف شــرعی به همراه ابلاغیه قانونی ستاد ملی کرونا، درب‌های حرم مطهر رضوی را بست، میلیون‌ها جان مشتاق زیارت، چشم‌هایشان با دیدن درب‌های بســته حرم، اشــک‌آلود شــد و دل‌هایشـان غمبار؛ و توفیق زیارت حضوری از ارادتمندان ثامن الحجج (ع) سلب شد.

آستان قدس رضوی، شجاعانه و تکلیف‌مدارانه برای حفــظ جان زائران و مجــاوران، طعن بدخواهان و غوغاســالاری رسانه‌های قلم به مزد را به جان خرید. گرچه شبکه‌های صدا و ســیما و فضای مجازی پر شــد از حرم و گلدســته، ضریح و نام و یاد امام؛ اما بودن در مطاف فرشتگان الهی کجا و مشاهده از قاب تلویزیون کجا...

 در روزهای اخیر دو اظهار نظر از مسئولان دانشــگاه علوم پزشکی مشــهد در فضای رســانه‌ای مطــرح شــد. اولی، پیشــنهاد نوبت‌دهی هوشمند برای زیارت حرم مطهر رضوی را مطرح کرده و از ســتاد ملی کرونا خواسته که افراد، با ارسال کد ملی، بر اساس نوبت‌دهی، اجازه زیارت داشــته باشــند و تأکید کرده کــه این طــرح نیازمند توان اجرایی در آســتان قدس است!

 طرح دوم پیشنهاد برگزاری مراسم احیای شب قدر در  ۲۰  خیابان اطراف حرم مطهر را داده است!  گویــا پیشــنهاددهندگان کــه از مدیران دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند، مفهوم و حقیقــت زیارت آن هم بــرای میلیون‌ها جان تشنه و مشتاق دیدار امام‌شان را درک نکرده‌اند.

 این عزیزان اصلاً شــب قدر حرم و حریم رضــوی را با صدها هــزار زائرش دیده‌اند!؟ یا اینکه ساده‌انگارانه بدون تجربه و مشــاهده‌ای از واقعیت بیرونی، پیشنهاد نوبت‌دهــی به زائران از طریق اپلیکیشــن می‌دهند. آیا اینان نمی‌دانند همین که اعلام بازگشایی درب‌های حرم مطهر بشود، ده‌ها هزار نفر پشت درب‌های حرم تجمع خواهند کــرد و هزاران نفر برای دیدار امام‌شــان از شهرهای دیگر به مشهد هجوم می‌آورند و هیچ کنترلی امکان پذیر نخواهد بود.

 تنها عاملی که مدیران آستان قدس و زائران دلداده ایــن حریم کبریایــی را به تحمل دوری از مولایشان وا داشته، احساس وظیفه قانونی و فهم به تکلیف به زیارت از بعید به منظور حفظ جان انسان‌هاست.

 اگر مســئولان علوم پزشــکی مشهد، خود دچار تزلزل در رأی شده‌اند یا اینکه شرایط بهداشتی مشهد، سفید و مناسب تجمع‌های دینی با لحاظ پروتکل‌ها است، به صراحت اعلام کنند می‌توان به تدریج درب‌های حرم را باز کرد و با پیشــنهادهای غیر واقعی و ناپختــه، آدرس غلــط ندهند و اگــر واقعاً براساس کارشناسی‌های علمی، اعتقاد دارید که شرایط مشهد، برای بازگشایی دربهای حرم، ســفید نیست، شجاعانه بیان کنید و فرافکنی نکنید.

 مگر ازدحام در خیابان‌های اطراف بــا ازدحام در حرم تفاوتی دارد!؟ آیا ویــروس کرونا در صحن‌هــای حرم مطهر واکنش نشان می‌دهد، ولی در خیابان‌های اطراف واکنشــی نــدارد!؟ آیا مســئولیت برگزاری مراســم شــبهای قدر از شورای هماهنگــی تبلیغات اســلامی و ســازمان تبلیغات و هیئت‌های مذهبی، گرفته شده و به علوم پزشکی مشهد واگذار شده است؟...

 بیاییــم کارشناســانه و صادقانه اظهار نظر کنیم و در جایگاه خودمان به مردم خدمت کنیم که آقای این شبها، امیرمؤمنان (ع) فرمودند: رَحِمَ الله امرَءً عَرَفَ قَدرَهُ وَ لَم یَتَعَدَّ طَورَهُ؛ خداوند رحمت کند هرکس که قدر خویش را بداند و از حدّ خود نگذرد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها