يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۷۰۸۴۳
زمان انتشار: ۱۴:۳۷     ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
رئیس انجمن جمعیت شناسی ایران افزایش سن ازدواج را مهمترین عامل کاهش جمعیت کشور دانست.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از ایسنا: رئیس انجمن جمعیت شناسی ایران افزایش سن ازدواج را مهمترین عامل کاهش جمعیت کشور دانست.

محمد­ جلال عباسی­‌ شوازی جمعیت را از موضوعات و مسائل استراتژیک کشور دانست و گفت: همه مسئولان و کارشناسان باید یکی از دغدغه‌های خود را رصد تحولات جمعیتی و برنامه‌ریزی برای اجرای سیاست‌های درست در این حوزه قرار دهند تا بتوانیم یک جمعیت مستمر و پایدار و با رشد قابل توجه داشته باشیم.

وی که در یک برنامه رادیویی صحبت می‌کرد، در ادامه به سیاست‌های جمعیتی در دهه‌های گذشته اشاره کرد و توضیح داد: در گذشته، رشد جمعیت کشور بالا بود و جامعه به این نتیجه رسید که نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای خود باشد و به همین جهت رشد جمعیت را کاهش دادند.

این استاد جمعیت شناسی دانشگاه تهران در عین حال به تحولات کشور در دو دهه گذشته اشاره و اظهار کرد: افزایش سطح سواد، بهبود وضعیت بهداشتی و شرایط اجتماعی باعث شده است، بقاء کودکان افزایش یابد و افراد به این نتیجه رسیدند نیازی نیست هفت فرزند به دنیا بیاورند تا به عنوان مثال حداقل سه فرزند زنده بماند و در واقع به این دلیل، تمایل فرزند آوری کاهش پیدا کرده است.

عباسی شوازی همچنین به تغییر شرایط جامعه اشاره کرد و افزود: دختران قبلا عموما در خانه می‌ماندند، اما امروز تحصیل کرده هستند و بیشتر وقت‌شان را به تحصیل می‌پردازند و تمایل به ازدواج کاهش پیدا کرده و بیشتر علاقه به کارهای بیرون از منزل دارند.

رئیس انجمن جمعیت شناسی با بیان اینکه مجموعه تحولات جمعیتی و اجتماعی باعث شده است، تقاضا برای فرزندآوری کاهش پیدا کند، عنوان کرد: البته خانواده‌ها علاقه مند هستند بین دو تا سه فرزند به دنیا بیاورند اما موانعی در این زمینه وجود دارد. امروز باید به دنبال این باشیم که چگونه به خانواده‌ها کمک کنیم تا تعداد فرزندان بیشتری به دنیا بیاورند.

وی در خاتمه اظهار کرد: در آسیای جنوب شرقی و جنوب اروپا مانند ایتالیا که تا حدودی خانواده محور هستنند، افزایش سن ازدواج سبب شده، میزان باروری کاهش پیدا کند و در واقع یکی از عوامل اصلی در کاهش باروری در ایران، افزایش سن ازدواج است.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها