يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۷۱۵۹۲
زمان انتشار: ۱۳:۴۹     ۱۸ خرداد ۱۳۹۹
جزئیات دادگاه علنی اکبر طبری معاون اجرایی سابق حوزه ریاست قوه قضاییه؛
جایگاه طبری و ماهیت اتهامات وارد شده به وی به گونه ای است که گزاف نیست اگر این دادگاه را یکی از مهمترین دادگاه های فساد در تاریخ جمهوری اسلامی بنامیم و در عین حال رسیدگی عادلانه به آن را نیز در زمره اقدامات شجاعانه دستگاه قضایی در دوره جدید بدانیم.
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، در این جلسه، نماینده دادستان با حضور در جایگاه به قرائت کیفرخواست علیه متهمان پرداخت.
قهرمانی در تشریح کیفرخواست گفت: افرادی که امروز به عنوان متهم در دادگاه حاضر شدند متاسفانه اقدامات مجرمانه‌ای اعم از اعمال نفوذ و ارتشاء در حد وسیع مرتکب شده‌اند.

وی با اشاره به تاکیدات رهبر انقلاب به منظور مبارزه با فساد در درون دستگاه قضایی، افزود: مقام معظم رهبری تاکید داشتند مبارزه با فساد در درون قوه قضائیه اولویت است، زیرا یک عنصر ناباب در دستگاه می‌تواند زحمات قضات شریف و پاک دست و کارکنان زحمتکش این دستگاه را مخدوش کند.

تبدیل دفتر طبری به کانونی جهت مراجعه برخی از متهمان برای حل پرونده خود
نماینده دادستان تصریح کرد: در پرونده حاضر متهم ردیف اول فردی که به محاکمه کشیده شده شخصی است که در طول حدود ۲۰ سال حضور در قوه قضائیه علی‌رغم این که رابطه استخدامی نداشته و مامور به خدمت بوده، اقدامات مجرمانه وسیعی را رقم زده است.
قهرمانی افزود: اکبر طبری با انبوهی از اتهامات، راه اجرای عدالت را در مورد برخی از متهمان دانه درشت اقتصادی سد کرده و با تشکیل گروه مجرمانه در معاونت اجرایی سابق حوزه ریاست قوه قضائیه موجب شد تا دفتر وی به‌عنوان کانونی جهت مراجعه برخی از متهمان برای حل پرونده خود تبدیل شود.


اعمال نفوذ در پرونده‌های بستگان، رجال سیاسی و متهمان کلان اقتصادی
نماینده دادستان ادامه داد: آنچه در رفتار‌های مجرمانه اکبر طبری حائز اهمیت بوده، تبانی با صاحبان پول و ثروت است که با اعمال نفوذ در مراجع قضایی و دستگاه‌های اجرایی حداکثر سوءاستفاده مالی و اداری را به دست آورده است. دایره اعمال نفوذ طبری در پرونده‌های بستگان، رجال سیاسی و متهمان کلان اقتصادی قابل توجه است.
قهرمانی خاطرنشان کرد: یکی از متهمان کلان اقتصادی که پرونده او با اعمال نفوذ بسته شد، «مصطفی نیاز آذری» است که به‌طور غیرقانونی از کشور متواری شد. او از عناصر اصلی ارتشاء در شبکه اکبر طبری است که با تشکیل ۱۰ شرکت صوری در داخل و خارج از کشور با نفوذ در بستر قضایی و بانکی کشور و با فاکتورسازی و ثبت سفارش‌های صوری اقدام به خروج ارز از کشور نموده و به اموال نامشروع زیادی نیز دست پیدا کرده است.
وی اظهار داشت: در تاریخ ۲۷ دی سال ۹۰، مصطفی نیاز آذری به اتهام اخلال در نظام اقتصادی کشور بازداشت شد؛ اما علی‌رغم اقاریر صریح متهم با دخالت و اعمال نفوذ اکبر طبری حکم برائت وی در برخی از عناوین اتهامی صادر و در برخی عناوین اتهامی دیگر نیز مسکوت ماند. همچنین بسیاری از مسئولان بانکی که در این پرونده و اقدامات مجرمانه نقش داشتند با اعمال نفوذ طبری تبرئه شدند و در حال حاضر، این پرونده در دست رسیدگی قرار دارد.

اهدای ویلای42 میلیاردی به طبری در قبال تبرئه یک متهم اقتصادی
نماینده دادستان افزود: فرار مصطفی نیاز آذری در قبال رشوه‌ای است که اکبر طبری از او گرفته است که قریب به ۱۵ هزار متر زمین و سه طبقه ویلای لوکس به ارزش ۴۲۰ میلیارد ریال در بابلسر است. هزینه ساخت ویلا به مبلغ سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان توسط نیاز آذری پرداخت شده است.
قهرمانی خاطر نشان کرد: اهدای ویلایی با این ارزش در قبال کارسازی پرونده وی بوده و سعی کرده اسناد نقل و انتقال آن نیز با پوشش‌هایی انجام گیرد که هیچ اسمی از مصطفی نیاز آذری و اکبر طبری وجود نداشته باشد. بلکه با واسطه «بهرام حیدری‌فر» به همسر اکبر طبری منتقل شد که این اقدام با تبانی یکی از سردفتران تهران و با وکالت‌نامه جعلی صورت گرفت، به‌طوری که اکبر طبری به جای همسر خود اثر انگشت زد. این ویلا با نظر اکبر طبری و صرف هزینه‌ها از سوی مصطفی نیاز آذری ساخته می‌شود. طبری به منظور این که در مراجعات خود به ویلای مذکور از سوی سرایدار شناسایی نشود، خود را حسین معرفی می‌نموده است.
وی ادامه داد: از دیگر مفسدان اقتصادی که از کشور گریخته، «حسن نجفی» است که در مورد ساخت‌وساز‌های غیرمجاز در اطراف لواسانات و همچنین با همراهی برخی از مدیران توانسته است زمین‌های ارزشمندی را وارد حوزه شهری کند که در نتیجه الحاق آن ساختمان‌ها و ویلا‌های چشم‌نواز با پول‌های نامشروع احداث می‌شود.
نماینده دادستان گفت: از دیگر مفسدان اقتصادی «رسول دانیال‌زاده» است که حمایت بی‌دریغ اکبر طبری از وی منتهی به صدور قرار منع تعقیب در برخی از پرونده‌های وی شده است. سه واحد لوکس مسکونی در ساختمان «روما» و سه واحد در ساختمان «فلورا» دریافتی اکبر طبری از رسول دانیال زاده بوده است.

تشریح اتهامات اکبر طبری و سایر متهمان
قهرمانی در ادامه با تشریح اسامی و عناوین اتهامی متهمان در کیفرخواست گفت: متهم ردیف اول اکبر طبری، معاونت وقت اجرایی حوزه ریاست قوه قضائیه متهم است به مشارکت در تشکیل شبکه چند نفری در ارتشا، با وصف سردستگی، اخذ رشوه از حسن نجفی به مبلغ بیش از ۸۰ میلیارد ریال وجه نقد، اخذ زمین به مساحت ۳۰۰ متر مربع در خیابان کریم خان، اخذ زمینی مشجر به مساحت هزار و ۶۵۷ متر مربع واقع در قریه نجار کلای لواسان، اخذ آپارتمان اداری به مساحت ۱۰۸ متر مربع در مجتمع «سانا»، تسهیل وجه نقد به مبلغ ۱۰۰ هزار یورو، پولشویی از طریق تبدیل وجه نقد به سهام شرکت سیمان به مبلغ ۴۲ میلیارد ریال، دریافت رشوه از رسول دانیال زاده به مبلغ ۱۸۳ میلیارد و ۲۳۳ میلیون و ۳۰۰ هزار ریال، دریافت رشوه از مصطفی نیاز آذری به میزان پنج قطعه زمین و یک ویلا در بابلسر، معاوضه سه دستگاه آپارتمان مسکونی متعلق به رسول دانیال‌زاده که هر سه واقع در کامرانیه شمالی در ساختمان روما است.
وی تصریح کرد: دریافت رشوه از «جلیل سبحانی» بابت هزینه نصب کمد در واحدی در مجتمع سانا به مبلغ ۱۵۰ میلیون ریال، پولشویی از طریق انتقال دو واحد آپارتمان در روما به «فرهاد مشایخ»، پولشویی از طریق انتقال ویلای مصطفی نیاز آذری به خانم «حکیمه شیرمحمدی»، جعل و استفاده از اسناد مجعول در پرونده مصطفی نیاز آذری، اعمال نفوذ با سوء استفاده از مستخدمین دولتی در پرونده رسول دانیال زاده، اعمال نفوذ با سوء‌استفاده از روابط خصوصی از مستخدمین دولتی در پرونده «داوودی سرخوش شهری» و سایرین، اعمال نفوذ در پرونده موضوع اتهامی «وریا مولانایی»، تاثیر دادن نفوذ در اقدامات اداری در پرونده «علی دیواندری»، گرفتن وعده و تعهد در پرونده «سید هادی رضوی» و خرید زمین از «حمید محمدی» از دیگر اتهامات وی است.


نماینده دادستان عناوین اتهامی سایر متهمان را به شرح زیر اعلام کرد:
2-«حسن نجفی» که با دستگیری متهم اصلی پرونده به خارج از کشور متواری شد، متهم است به مشارکت در تشکیل شبکه چند نفری در امر ارتشاء، پرداخت رشوه به اکبر طبری و پرداخت رشوه به «غلامرضا منصوری» قاضی وقت اجرایی لواسان به مبلغ ۵۰۰ هزار یورو.
3- «فرهاد مشایخ» متهم است به مشارکت در تشکیل شبکه چند نفری ارتشاء، تحصیل مال به مبلغ بیش از ۸۰ میلیارد وجه نقد، یک قطعه زمین واقع در نجار کلای لواسان و همچنین زمینی در کریم خان و تبدیل ۴۲ میلیارد ریال به سهام شرکت سیمان، پولشویی در دو واحد در ساختمان روما، فراهم نمودن موجبات ارتشاء میان اکبر طبری و رسول دانیال زاده، پولشویی و فراهم نمودن موجبات تحقق ارتشاء میان غلامرضا منصوری و حسن نجفی و پولشویی در خصوص دو واحد آپارتمان در روما.
4- «رسول دانیال‌زاده» آزاد با قرار وثیقه متهم است به مشارکت در تشکیل شبکه در امر ارتشاء، پرداخت رشوه به اکبر طبری از طریق واگذاری چند پلاک ثبتی به وی، پرداخت ۳۰ میلیارد رشوه به «حمید علیزاده» بازپرس وقت شعبه ۱۵ کارکنان دولت و پرداخت رشوه به اکبر طبری به میزان ۱۸۳ میلیارد و ۲۳۳ میلیون و ۳۰۰ هزار ریال.
5- «مصطفی نیاز آذری» که پس از دستگیری اکبر طبری از کشور خارج شد متهم است به مشارکت در تشکیل شبکه در امر ارتشاء و پرداخت رشوه به اکبر طبری به میزان پنج قطعه زمین در بابلسر.
6- «جلیل سبحانی» آزاد با قرار وثیقه متهم است به معاونت در فراهم نمودن موجبات رشوه میان اکبر طبری و رسول دانیال زاده و پرداخت رشوه به اکبر طبری و همچنین مشارکت در تشکیل شبکه چند نفری شبکه ارتشاء با وصف سردستگی اکبر طبری که در دادسرا مفتوح است.
7- «محمد انوشه» متواری و ساکن آلمان، متهم است به فراهم نمودن موجبات تحقق بزه ارتشاء از طریق مرتبط نمودن جلیل سبحانی و اکبر طبری، تحصیل مال از طریق نامشروع و مشارکت در تشکیل شبکه چند نفری در امر ارتشاء.
8- «علیرضا صادقی»، آزاد با قرار وثیقه متهم است به فراهم نمودن موجبات ارتشاء میان رسول دانیال‌زاده و اکبر طبری و پولشویی از طریق انتقال آپارتمان.
9- «غلامرضا منصوری» که از کشور متواری شده، متهم است به دریافت رشوه بالغ بر ۵۰۰ هزار یورو.
10- «حمیدرضا قربانی» متهم است به تاثیر دادن نفوذ اکبر طبری در تصمیمات قضایی شعبه ۱۵ کارکنان دولت درخصوص رسول دانیال‌زاده و سایرین و همچنین تاثیر دادن نفوذ اکبر طبری در جریان رسیدگی به پرونده اتهامی داود سرخوشی و سایرین و دریافت رشوه به میزان ۳۰ میلیارد ریال.
11- «بیژن قاسم‌زاده» آزاد با قرار وثیقه متهم است به تاثیر نفوذ اشخاص دولتی در پرونده وریا مولانایی و تاثیر دادن نفوذ در پرونده حسین حاجی‌زاده و نادر شریف‌زاده به مبلغ ۲۸ میلیارد ریال.
12- «امیرعباس مصدق خاقان» متولد ۶۳، آزاد با قرار وثیقه شغل کارشناس رسمی دادگستری. متهم است به معاونت در تسهیل وقوع جرم با مباشرت طبری و جعل در سند رسمی موضوع اظهار عقیده برخلاف واقع در نظریه کارشناسی به درخواست آقای طبری و ارائه آن به شعبه دوم دادگاه حقوقی.
13- «مهدی زاهدیان»، شغل وکیل دادگستری و آزاد با قرار وثیقه متهم است به فراهم نمودن موجبات جرم ارتشاء از طریق مذاکره و وجه بین دانیال زاده و مرتضی علیزاده به مبلغ ۳۰ میلیارد ریال، تحصیل مال از طریق نامشروع به مبلغ ۷۰ میلیارد ریال از طریق دانیال‌زاده و فراهم نمودن موجبات تحقق ارتشاء به مبلغ ۲۸ میلیارد ریال همچنین تحصیل مال از طریق نامشروع به مبلغ ۲ میلیارد ریال.
14- «فرهاد پورعمل» متهم است به معاونت در جرم خرید زمین متعلق به حمید محمدی توسط آقای طبری از طریق تسهیل وقوع جرم با مباشرت طبری.
15- «علی دیواندری» متهم است به اعمال نفوذ با سوء استفاده از روابط خصوصی.
 16- «جواد ترکمان» کارمند وقت معاونت اجرایی قوه قضائیه، متهم است به معاونت در بزه، گرفتن وعده و تعهد با ادعای داشتن نفوذ و ارتباط با ماموران دولتی.
17- «علی صادقی» آزاد با قرار وثیقه، متهم است به معاونت در بزه گرفتن وعده و تعهد یا اذعان داشتن نفوذ در ارتباط با برخی ماموران دولتی با وصف مباشرت آقای طبری.
18- « علی تن پوشان» متولد سال ۶۱، متهم است به فراهم نمودن موجبات ارتشا بین آقای طبری و سبحانی.
19- «بهرام حیدری فرد» شغل وکیل دادگستری، متهم است به فراهم نمودن موجبات تحقق ارتشا بین آقای طبری و نیازآذری.
20- «محمد هنرور» به پنج فقره جعل اسناد رسمی از طریق ثبت سند به نام همسر اکبر طبری بدون حضور وی در دفترخانه و اخذ اثر انگشت آقای طبری به جای نامبرده متهم است.
21- «حسین حاج‌رضا» ، به مشارکت در پرداخت رشوه به قاسم‌زاده به مبلغ ۲۸ میلیارد ریال متهم است.
22- «نادر شریف نجار» که با دستگیری متهم اصلی از کشور متواری شده به مشارکت در پرداخت رشوه به آقای بیژن قاسم‌زاده به مبلغ ۲۸ میلیارد ریال متهم است.

واریز مبالغ قابل توجهی به حساب طبری در ارتباط با اراضی کلاک
نماینده دادستان گفت: حسب گزارش سازمان اطلاعات، مبالغ قابل توجهی از حساب مشایخ به حساب طبری واریز شده است که واریز کننده اصلی آن، حسن نجفی و این واریزی‌ها در ارتباط با اراضی کلاک بوده است. مشایخ درباره وجوه و مبالغ پرداخت شده به طبری می‌گوید ۵۰۰ هزار یورو که پنج بسته ۱۰۰ هزار یورویی در سال ۹۵ بود را در ماشین به آقای طبری می‌دادم که این پنج بسته در طول پنج ماه پرداخت شده است.
وی با اشاره به روابط اکبر طبری و فرهاد مشایخ گفت: مشایخ مبالغی همچون ۸۴ میلیارد ریال، ۱۰۰ هزار یورو و یک دستگاه خودرو به طبری پرداخت کرده است. مشایخ درباره پرداخت مبلغ ۱۰۰ هزار یورو اظهار کرده که من به همراه نجفی در سال ۸۶ این مبلغ را به طبری دادیم. همچنین در گزارش اطلاعات سپاه نیز آمده: منصوری با وساطت متهم طبری اقداماتی را به نفع نجفی انجام داده است. در این رابطه قباد افشار به عنوان مطلع در جلسه بازپرسی اظهار داشته نجفی و شرکا اقدام به ساخت و ساز در حاشیه سد لتیان نمودند که خلاف قانون بوده است و تخلف مربوطه به مراجع ذی صلاح اعلام شد و نهایتاً در سال ۹۲ حکم به توقف عملیات صادر گردید، اما نجفی با پشت گرمی کار خود را ادامه داد.

پیگیری پرونده‌های مربوط به دانیال‌زاده توسط طبری
قهرمانی با اشاره به ارتباط طبری با دانیال‌زاده بیان کرد: طبری ارتباط بسیار نزدیکی با رسول دانیال‌زاده داشته و در این رابطه دو واحد آپارتمان در برج دوما به مساحت ۳۸۰ و ۳۸۸ متر به فرهاد مشایخ منتقل شده و یک واحد دیگر نیز به همسر متهم طبری منتقل گردیده است. طبری در مورخ ۲ اردیبهشت ۹۱ سه واحد آپارتمان در برج دوما از دانیال‌زاده اخذ کرده و مشایخ در این خصوص گفته که دو واحد از این آپارتمان‌ها در ظاهر به نام من است؛ اما در اصل متعلق به طبری است. همچنین یک دستگاه آپارتمان در خیابان پاسداران واقع در مجتمع فلورا توسط دانیال‌زاده به طبری واگذار شده است و یکی دیگر از اموالی که طبری از نجفی گرفته، واقع در بلوار کریم خان است.
وی ادامه داد: حسب اظهارات دانیال‌زاده، طبری ۳ واحد آپارتمان در برج دوما اخذ نموده و دانیال‌زاده مدعی شده که یک ملک در خیابان کریم خان به ارزش ۱۴ میلیارد تومان را در ازای آن‌ها دریافت کرده است و با عنایت به محتوای پرونده صدور حکم مجازات متهمان مورد تقاضا است.

هنوز بخش‌هایی از پرونده طبری مانده که تمام نشده است
به گفته نماینده دادستان، پرونده سید هادی رضوی یکی از پرونده‌هایی که اکبر طبری به همراه عوامل خود پیگیر آن بوده است.
قهرمانی افزود: در این پرونده ۶۱ نفر بازداشت شدند که بعضی از آنها با قرار وثیقه آزاد هستند. ابعاد پرونده بسیار پیچیده بود و ما از روز اول نمی‌دانستیم قرار است چه اتفاقی بیفتد و بیشتر توجه‌مان بر دانیال‌زاده بود که هر چه جلوتر می‌رفتیم به ابعاد بیشتر، دسترسی پیدا می‌کردیم؛ در این میان برخی از متهمان از جمله نیاز آذری متواری شدند.
وی ادامه داد: مشکلی که وجود داشت آن بود که ما باید پرونده‌های دیگری هم مطالعه می‌کردیم که البته بازپرس تلاش زیادی کرد لذا برای حصول اطمینان ۲۵۰ پرونده کلاسه مطالعه شد. همچنین ٣٠ شکایت در این پرونده وجود دارد. در دل پرونده طبری به برخی از متهمان رسیدیم.
نماینده دادستان گفت: هنوز بخش‌هایی از پرونده طبری مانده که تمام نشده است و امید است به زودی آنها هم به قرار نهایی منجر شود.
با پایان سخنان نماینده دادستان، قاضی بابایی ختم جلسه را اعلام کرد.

 علی دیواندری به زندان معرفی شد
علی دیواندری و دیگر محکومین پرونده اخلال در نظام اقتصادی کشور به زندان معرفی شدند.
 به گزارش میزان، در اجرای حکم صادره از سوی شعبه اول دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران در نظام اقتصادی، محکوم علیهم علی دیوان‌دری فرزند علی، بهروز مختاری فرزند غلامعلی، مهدی فلاحتیان فرزند اصغر، حسین ابوالحسنی فرزند علی‌اکبر، اسماعیل احدی فرزند صفی‌اله به زندان معرفی شدند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها