کد خبر: ۴۷۳۷۹۰
زمان انتشار: ۱۱:۳۶     ۳۰ تير ۱۳۹۹
بحران اقتصادی پنهان با شیوع کرونا؛
به نوشته پولیتیکو‏, آمار موجود نشان می‌دهد حداقل ۲۰ میلیون کارگر آمریکایی به علت پیامد‌های اقتصادی مخرب همه گیری کرونا با کاهش حقوق و دستمزد مواجه بوده اند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگذاری "598"؛  به نوشته پولیتیکو‏, آمار موجود نشان می‌دهد حداقل ۲۰ میلیون کارگر آمریکایی به علت پیامد‌های اقتصادی مخرب همه گیری کرونا با کاهش حقوق و دستمزد مواجه بوده اند.

کاهش حقوق 20 میلیون کارگر آمریکایی
پایگاه اینترنتی نشریه پولیتیکو در گزارشی تحت عنوان "بحران اقتصادی پنهان آمریکا: کاهش گسترده حقوق و دستمزد‌ها " نوشت:
میلیون‌ها آمریکایی که موفق شده بودند در بحبوحه همه گیری ویروس کرونا شغل خود را حفظ کنند، با افت شدید حقوق و دستمزدهایشان روبرو شده اند، زیرا کارفرمایان برای مقابله با آنچه پیش بینی می‌شد تعطیلی و قرنطینه کوتاه مدت به علت شیوع کووید-۱۹ باشد، مجبور شده اند دستمزد‌ها و ساعات کار را کاهش دهند.
اکنون با توجه به تداوم شیوع ویروس و تعمیق رکود اقتصادی، این کاهش دستمزد‌ها که قرار بود موقتی باشد، ممکن است به پدیده‌ای دائمی تبدیل شود یا حتی زمینه را برای اخراج گسترده‌تر کارکنان مهیا سازد. این اقدام می‌تواند آسیب بزرگی را به بازار کار و اقتصاد آمریکا وارد کند.
حداقل چهار میلیون کارگر آمریکایی از ماه فوریه با وجود ادامه کار در همان شغل قبلی، باکاهش دستمزد مواجه شدند. مجموع این تعداد با احتساب کسانی که مجبور به کاهش ساعات کار شده اند، به ۲۰ میلیون نفر می‌رسد و این نشان می‌دهد قرنطینه صرف نظر از اخراج‌ها تا چه اندازه بر اقتصاد اثرات مخرب داشته است.
کلودیا سام: مدیر بخش سیاست اقتصاد کلان در مرکز رشد عادلانه واشنگتن، در توئیتی در این باره نوشت: «ما با یک بحران درآمدی مواجه هستیم که حتی از بحران بیکاری نیز بزرگتر است. پیشتر با پدیده گسترده از دست رفتن فرصت‌های شغلی و کاهش ساعات کار و کار تمام وقت روبرو بودیم و حال کاهش دستمزد بخش بزرگی ازکارگران به این بحران اضافه شده است.»
جین کاتس از مقامات سابق وزارت کار نیز در این باره گفت: «سرعت احیای اقتصادی با نحوه رفتار مصرف کنندگان مطابقت دارد و اگر مردم پول کافی نداشته باشند، خرج نمی‌کنند. روند اوضاع به گونه‌ای است که کارکنان نیز احساس می‌کنند چاره‌ای جز پذیرش دریافت پول کمتر به ازای کار مشابه ندارند.»
آمریکایی‌ها بر این باورند اگر امروز بیکار شوند، احتمال پیدا کردن شغل جدید ظرف سه ماه برای آن‌ها کمتر از پنجاه درصد خواهد بود.
اقتصاددانان هشدار می‌دهند که هر چه تعطیلی‌ها ادامه یابد و اقتصاد متوقف شود، احتمال اینکه کاهش موقت دستمزد‌ها دائمی و یا اخراج‌ها بیشتر شود، بالاتر خواهد رفت. اگر شرکت‌ها برای بقا به حربه کاهش دستمزد‌ها متوسل شوند، گزینه بعدی اخراج خواهد بود.
کارشناسان می‌گویند بر خلاف معضل بیکاری و از دست رفتن شغل‌ها که به طور نامتناسب بر کارگران کم درآمد تأثیر گذاشته است، کاهش دستمزد‌ها بیشتر به کارمندان یقه سفید شاغل در صنایع ضربه می‌زند.  
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها