يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۷۹۵۹۷
زمان انتشار: ۱۴:۱۱     ۳۰ مهر ۱۳۹۹
مرکز آمار از افزایش ۱۰۹ درصدی قیمت برنج خارجی طی یک سال اخیر خبر داد، اقدام دولت در حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات برنج، دلیل رشد ۲ برابری قیمت آن است.
به گزارش پایگاه 598، در حالی که در چند سال اخیر با افزایش قیمت برنج داخلی، اکثر اقشار متوسط و کم‌درآمد به اجبار به مصرف برنج خارجی روی آورده‌اند، افزایش شدید قیمت این نوع برنج هم، گریبان این اقشار را گرفته است.

بر اساس گزارش مرکز آمار، مردادماه سال گذشته قیمت هر کیلوگرم برنج خارجی به طور متوسط ۸۷۰۰ تومان بود اما در مردادماه امسال قیمت متوسط برنج خارجی به ۱۸۱۳۰ تومان افزایش یافته است.

برنج ایرانی هم در یک سال اخیر ۱۷ درصد گران شده و از هر کیلو ۲۳۱۰۰ تومان به ۲۷۰۰۰ تومان رسیده است. دو سال پیش یعنی مرداد ۹۷ قیمت هر کیلو برنج ایرانی درجه یک ۱۴۱۴۰ تومان و برنج خارجی ۸۰۰۰ تومان بود. با رشد چشمگیر قیمت برنج، به تدریج شاهد کاهش مصرف این ماده غذایی پرمصرف در میان اقشار کم‌درآمد جامعه خواهیم بود.

علت افزایش دو برابری قیمت برنج خارجی در یک سال اخیر، حذف تدریجی تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات آن است. دولت با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات برنج، ارز نیمایی به آن اختصاص داد که اکنون بالای ۲۰ هزار تومان است. این در حالی است که نمایندگان مجلس در حال کار بر روی طرحی هستند که طبق آن دولت موظف می‌شود در صورت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالاهای اساسی، مابه‌التفاوت ارز ۴۲۰۰ تومانی و ارز نیمایی را به طور یارانه نقدی یا کالایی به مردم بازپرداخت کند. به نظر می‌رسد ضروری است سریع‌تر طرح مجلس تبدیل به قانون شود پیش از آن که برنج هم از سفره عمده اقشار جامعه به تدریج حذف گردد.
 

 
بر اساس گزارش مرکز آمار، در بین مواد غذایی، بالاترین رشد قیمت به عدس مربوط است که در یک سال اخیر ۱۳۶درصد گران شده است. برنج خارجی با ۱۰۹ درصد، پرتقال با ۶۹درصد، خیار با ۶۷ درصد، لوبیاچیتی با ۶۶درصد، تخم‌مرغ با ۴۸ درصد، شکر با ۴۷درصد، سیب با ۴۴ درصد، موز با ۳۷ درصد و قند با ۳۷ درصد، دیگر مواد خوراکی هستند که رکورددار گرانی در یک سال اخیر بوده‌اند.
 
قیمت مواد غذایی (کیلوگرم/تومان)
ماده خوراکی قیمت در مرداد ۹۸ قیمت در مرداد ۹۹ درصد افزایش
عدس ۹۸۴۰ ۲۳۲۴۰ ۱۳۶
برنج خارجی درجه یک ۸۷۰۰ ۱۸۱۳۰ ۱۰۹
پرتقال ۱۱۸۲۰ ۱۹۹۶۰ ۶۹
خیار ۳۴۴۰ ۵۷۶۰ ۶۷
لوبیاچیتی ۱۶۵۷۰ ۲۷۵۵۰ ۶۶
تخم مرغ ۹۲۸۰ ۱۳۷۳۰ ۴۸
شکر ۶۱۵۰ ۹۰۷۰ ۴۷
سیب درختی زرد ۹۲۸۰ ۱۳۴۰۰ ۴۴
موز ۱۲۶۷۰ ۱۷۳۸۰ ۳۷
قند ۷۸۲۰ ۱۰۷۲۰ ۳۷
چای خارجی بسته ۵۰۰ گرمی ۵۰۰۷۰ ۶۶۳۸۰ ۳۳
ماست پاستوریزه ۷۲۶۰ ۹۵۲۰ ۳۱
شیرپاستوریزه (یک لیتر) ۵۵۲۰ ۷۲۲۰ ۳۱
پنیرایرانی پاستوریزه (۵۰۰ گرمی) ۱۰۳۲۰ ۱۳۴۱۰ ۳۰
مرغ ماشینی ۱۴۵۱۰ ۱۷۹۵۰ ۲۴
برنج ایرانی درجه یک ۲۳۱۲۰ ۲۷۰۵۰ ۱۷
روغن مایع  (۹۰۰ گرمی) ۸۳۵۰ ۹۳۱۰ ۱۱
پیاز ۳۰۷۰ ۳۳۵۰ ۹
گوجه فرنگی ۳۵۵۰ ۳۷۳۰ ۵
کره پاستوریزه (۱۰۰ گرمی) ۴۶۳۰ ۴۸۷۰ ۵
گوشت گوسفند ۹۹۹۸۰ ۱۰۳۳۷۰ ۳
گوشت گاو یا گوساله ۸۹۳۶۰ ۸۷۲۲۰ ۲-
رب گوجه فرنگی ۲۱۹۱۰ ۱۷۴۵۰ ۲۰-
سیب زمینی ۶۱۴۰ ۴۰۰۰ ۳۵-

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها