يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۸۱۲۳۴
زمان انتشار: ۱۱:۱۹     ۰۹ آذر ۱۳۹۹
رییس کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس؛
به باور محسن زنگنه، مشکلاتی که امروز در خصوص گرانی مرغ، گرانی روغن و افزایش قیمت سایر اقلام اساسی مشاهده می شود برآمده از سیاست غلط توزیع دلار۴۲۰۰تومانی است . بنابراین از منظر این نماینده چنانچه دولت، زمینه حذف ارز ترجیحی را فراهم نکند، بعید است بودجه ۱۴۰۰ در مجلس تصویب شود.
به گزارش پایگاه 598، نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس با اشاره به سرانجام احکام اصلاحی بودجه در مجلس گفت: با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از مشکلات اقتصادی کشور ناشی از محتوای بودجه است و از آنجا که اصلاح کلی بودجه یک فرایند زمان بر و طولانی است، مجلس طرحی را در 12 بند برای امسال تدارک دید که بیشتر ناظر به اصلاحات نهادی بودجه در بخش هایی چون شفافیت و عدالت است. تا به امروز 4بند این احکام 12گانه در صحن علنی ، تصویب شده است. باقی این اصلاحات که 8بند است، روز یکشنبه هفته جاری از سوی نمایندگان تصویب و بلافاصله برای تایید نهایی راهی شورای نگهبان می‌شود.

زنگنه در ادامه افزود: رویکرد مجلس در این احکام 12گانه دنبال می کند، مرتبط با ضرورت های پس از ارائه لایحه است نه اصلاحات بنیادین دیگر. یعنی مجلس به مقوله مصارف و منابع بودجه ورودی نکرده است، چرا که فرصتی برای بررسی های محتوایی این موارد وجود ندارد. بودجه 1400 کل کشور در سازمان برنامه و بودجه و دولت نهایی شده و به زودی راهی مجلس می شود. لذا تلاش شده تا در بودجه1400،  راهکارهایی برای افزایش شفافیت، رصد دقیق ، جلوگیری از انحراف و تحقق عدالت در بودجه، مورد توجه قرار بگیرد. بعد از تصویب شورای نگهبان، این احکام توسط دولت در دستور کار اجرا قرار خواهد گرفت.

او همچنین گفت: هرکدام از این 12بند، بخشی از نارسایی های بودجه را پوشش می‌دهد. مثلا 2بند ویژه که از مهمترین بخش های این احکام است به بحث پرداخت های بودجه می پردازد. بر اساس اصلاحات مقدماتی، همه پرداخت ها منوط به شناسه پرداخت و کد رهگیری شده است، ضمن اینکه دولت موظف شده که پرداخت های بودجه را به جای واسطه ها به ذینفع نهایی انجام دهد . تبعات عینی این 2بند در بودجه1400، آن است که  دیگر شاهد خلق نقدینگی توسط دستگاه ها به دلیل انباشت بودجه و انحراف بودجه از اهداف کلی خود نخواهیم بود. ضمن اینکه، بسیاری از لابی های مخرب و امضاهای طلایی نیز بعد از اصلاحات حذف خواهد شد.

اصلاح نظامات یارانه ای در بودجه 1400

رییس کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس گفت: بند دیگری از احکام اصلاحی بودجه در حوزه پرداخت های حمایتی و نظامات یارانه ای است. بر اساس احکام اصلاحی بودجه، دولت مکالف شده تا مجموعه پرداخت های حمایتی خود را در سامانه ای ثبت و ساماندهی کند. در حال حاضر دستگاه های حمایتی مختلف، بودجه های فراوانی را در قالب یارانه پرداخت می کنند، اما عدالتی در این خصوص وجود ندارد. به نحوی که در حال حاضر 7میلیون نفر از اقشار محروم شناسایی شده اند که علی رغم فقر مطلق یارانه ای دریافت نمی‌کنند.

 او افزود: بند دیگری در حوزه شفاف سازی روابط مالی شرکت ملی نفت و استفاده کنندگان از خوراک ها است. مانند پتروشیمی ها، پالایشگاه ها، سازمان ها و دستگاه های زیر مجموعه دولت که از این خوراک استفاده می کنند. در واقع ضرورت پیشگیری از تخلفات اقتصادی گسترده ای که متاسفانه طی سالهای گذشته بارها تکرار شده اند در این احکام لحاظ شده است. بخشی از پرونده های فسادی که این روزها مفتوح است به دلیل مناسبات ارتباطی اشتباهی است که بین شرکت ملی نفت و گیرندگان خوراک پتروشیمی ها و...ایجاد شده است.
 
زنگنه در ادامه خاطرنشان کرد: در حوزه نظامات مالیاتی نیز، معافیت های مالیاتی مورد توجه قرار گرفته و مجلس، دولت را موظف کرده که معافیت های مالیاتی غیر ضروری را حذف و فهرست معافیت های مالیاتی را با پیوست بودجه به مجلس ارائه کند. ضمن اینکه دولت در تقسیم بودجه بین استان ها ملزم شده که عدالت را بر اساس سطح محرومیت و بر اساس معکوس درآمد سرانه هر منطقه تخصیص دهد. در مجموع، شفافیت و امکان رصد و تحقق عدالت در بودجه ریزی مهمترین ویژگی های بودجه1400 است.

مسیر همه مشکلات به دلار4200تومانی ختم می شود
نماینده مردم تربت حیدریه اظهارداشت: تقریبا مجموعه نمایندگان با ارز 4200 تومانی مخالف هستند. معتقدم مشکلاتی که این روزها در خصوص گرانی مرغ، روغن و سایر اقلام اساسی مشاهده می شود برآمده از سیاست غلط توزیع ارز ترجیحی است.

سیاست هایی که به جز رانت چند ده میلیارد دلاری برای سوداگران، کمکی به معیشت مردم نکرده است. بر این اساس به دولت توصیه کردیم، جلسه ای را در خصوص تعیین تکلیف ماده یک، یعنی شفاف سازی منابع، قبل از ارائه بودجه ترتیب دهد تا برخی از نارسایی های ارزی در بودجه اصلاح شود. معتقدم چنانچه این اصلاحات ضروری در خصوص بودجه صورت نگیرد، بودجه 1400 با مشکل تصویب در مجلس مواجه خواهد شد.

این نماینده معتقد است، تصمیم گیری در خصوص موضوع نرخ بهره، توسط شورای عالی پول و اعتبار صورت می گیرد، اما به جهت اینکه بانکها سهم بالای 85درصدی در تامین منابع کشور دارند و سپرده های عمومی کشور راهی بانک ها می شود، بنابراین نرخ بهره یک رابطه بسیار کلیدی در اقتصاد دارد. یعنی بالا یا پایین رفتن نرخ بهره، بازارهای کشور را دچار تکانه های متفاوتی می‌کند.

رییس کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس در پایان گفت: متاسفانه، مجلس در شورای عالی پول و اعتبار، اثرگذاری خاصی ندارد. به جز موضوع بودجه، نظارت مجلس بر عملکرد اقتصادی دولت، نظارت پسینی است. اما مجلس نسبت به موضوع نرخ بهره حساس است، همین اواخر که بازار سرمایه و سایر بازارهای کشور به دلیل نرخ بهره دچار تلاطمات منفی شدند از طریق احضار وزیر اقتصاد و جلسه با رییس کل بانک مرکزی تلاش شد تا مکانیسم تعیین نرخ بهره با اصلاحاتی همراه شود. معتقدم باید به فکر سازو کار باشیم که نظارت های پسینی مجلس حداقل در برخی حوزه ها از جمله تعیین نرخ بهره به نظارت پیشینی بدل شود تا بتوان در برخی حوزه ها قبل از بروز فجایع اقتصادی از وقوع آن جلوگیری کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها