أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: فَـرَضَ اللّه‏ُ ... الصِّیـامَ اِبْتِلاءً لاِِخْلاصِ الْخَلْقِ؛ ... خداوند روزه را واجب کرد تا اخلاص خلق را بیازماید

      
کد خبر: ۴۸۱۲۶۵
زمان انتشار: ۱۱:۱۳     ۱۰ آذر ۱۳۹۹
شکست‌های تکراری در مدیریت رسانه؛
پس از گذشت بیش از ۶۰ ساعت از وقوع این حادثه تروریستی، هنوز هیچ یک از نهادهای اطلاعاتی و امنیتی، نحوه انجام این حادثه تروریستی را شرح نداده اند و تنها برخی خبرگزاری ها و فعالان رسانه‌ای جزئیاتی را منتشر کرده‌اند که عملا هر کدام روایتی متفاوت با دیگری می‌باشد!
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، خبر ترور محسن فخری‌زاده، دانشمند حوزه هسته‌ای و دفاعی در منطقه آبسرد دماوند توسط عناصر تروریستی شوک بزرگی را به کشور وارد کرد. طی روزهای گذشته مسائل مختلف و متعددی در خصوص عوامل، نحوه انتقام‌گیری و مقصران این حادثه دردناک مطرح شده است، اما نحوه انجام این حادثه تروریستی همچنان با یک علامت سوال بزرگ مواجه است!


پس از گذشت بیش از ۶۰ ساعت از وقوع این حادثه تروریستی، هنوز هیچ یک از نهادهای اطلاعاتی و امنیتی، نحوه انجام این حادثه تروریستی را شرح نداده اند و تنها برخی خبرگزاری ها و فعالان رسانه‌ای جزئیاتی را منتشر کرده‌اند که عملا هر کدام روایتی متفاوت با دیگری می‌باشد!

ابتدا خبرنگار صداوسیما در گزارشی از آبسرد دماوند عنوان می‌کند که در محل حادثه، ابتدا یک دستگاه نیسان منفجر شده و سپس ۵-۶ نفر که سوار بر یک دستگاه خودروی شاسی بلند بوده‌اند اقدام به تیراندازی به سمت ماشین شهید فخری‌زاده می‌کنند.

همچنین خبرنگار صداوسیما به نقل از منابع غیررسمی خبر دستگیری یکی از تروریست‌ها را اعلام می‌کند.

دقایقی بعد نیز گفت‌وگوی خبرنگار صداوسیما با یک شاهد عینی منتشر می‌شود که فرد مصاحبه شونده از تیراندازی ۵-۶ نفر به سمت خودروی شهید فخری‌زاده سخن می‌گوید.

حادثه ترور شهید فخری ‌زاده از زبان یک شاهد عینی - فیدیا

فریدون عباسی، نماینده مجلس شورای اسلامی به نقل از محافظان شهید فخری زاده جزییات حادثه را به صورت دیگری عنوان می‌کند.

به گفته این نماینده مجلس، تروریست‌ها ابتدا به سمت خودروی شهید فخری‌زاده تیراندازی می‌کنند تا با توقف خودرو در کنار نیسان و انفجار آن، او را به شهادت برسانند که البته خودرو پیش از نیسان متوقف شده و بر اثر اصابت گلوله، این دانشمند کشورمان به شهادت می‌رسد.

فرد دیگری که روایت تازه‌ای از حادثه تروریستی عصر جمعه ارائه می‌کند، جواد موگویی، مستندساز و فعال رسانه‌ای است.

موگویی در صفحه اینستاگرام خود از تیراندازی همزمان ۱۲ نفر به همراه یک مسلسل اتوماتیک به سمت خودروی شهید فخری زاده سخن می‌گوید و این حادثه تروریستی را حاصل همکاری یک تیم ۶۲ نفره(۵۰ نفر پشتیبان و ۱۲ نفر تیم عملیاتی) می‌داند.


او مدعی است که شهید فخری‌زاده ابتدا به درمانگاه آبسرد منتقل می‌شود اما برق این منطقه از نیم ساعت قبل قطع بوده است و در نتیجه شهید را با هلیکوپتر به بیمارستان بقیه‌الله منتقل می‌کنند.

به گفته موگویی، قطعی برق باعث شده تا دوربین‌ها نتوانند تصویری از حادثه را ضبط کنند و هیچ یک از تروریست‌ها دستگیر و کشته نشده‌اند!

با این وجود، ابهامات و اشکالاتی در روایت موگویی به چشم می‌خورد از جمله نحوه اصابت تیر به شهید فخری‌زاده با وجود ماشین ضدگلوله، قطع برق درمانگاه -در حالی که بسیاری از مکان‌های درمانی به برق اضطراری مجهز هستند- و همچنین نحوه فرود هلیکوپتر؛ اما حداقل در بیان تعداد تروریست‌ها فاصله فاحشی با روایت‌های قبلی مشاهده می‌شود.

در حالی که جای خالی روایات رسمی کاملا به چشم می‌خورد، آخرین روایت از این حادثه تروریستی را خبرگزاری فارس بیان می‌کند که در سایه تعجب همگان، تفاوت‌های فاحش بسیاری با گفته‌های پیشین دارد!

به گفته خبرگزاری فارس، پس از اصابت چند گلوله به خودروی شهید فخری زاده، وی به تصور اینکه صدا ناشی از برخورد با مانع خارجی یا اشکال در موتور خودرو بوده از ماشین پیاده می‌شود و مورد هدف یک دستگاه تیربار اتوماتیک قرارداده شده در نیسان، واقع می‌شود.

به گفته فارس، در این عملیات که حدود ۳ دقیقه طول کشیده است، هیچ عامل انسانی در محل ترور حضور نداشته و تیراندازی‌ها تنها توسط سلاح خودکار انجام شده و حتی صاحب نیسان هم یک ماه پیش از کشور خارج شده است!


همانطور ک مشاهده می‌شود، در سایه سکوت عجیب نهادهای اطلاعاتی و امنیتی، روایات ضدونقیض فراوانی از مهم‌ترین حادثه تروریستی چندسال اخیر ایران مطرح می‌شود که این موضوع می‌تواند آفت‌های فراوانی را در پی داشته باشد.

رسانه‌های بیگانه از ابتدای وقوع این حادثه سعی داشتند تا ضعف دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی را به افکار عمومی القا کنند و این روایات ضدونقیض از حادثه تروریستی روز جمعه، دقیقا بازی در زمین همبن رسانه ها بوده و می‌تواند به دستاویزی برای معاندان مبنی بر ضعف و عدم تسلط نهاد‌های اطلاعاتی و امنیتی تلقی شود.

از طرفی این اطلاعات متناقض، باعث سردرگمی مردم شده که به دنبال آن آسیب‌های روانی فراوانی را به افکار عمومی وارد خواهد کرد.

متاسفانه دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی از همان ابتدای وقوع حادثه نتوانسته‌اند فضای رسانه‌ای کشور را مدیریت کنند و به جای ابهام‌زدایی، با سکوت نابجا فضا را برای ارائه اخبار ضدونقیض و نادرست آماده کرده‌اند.

 این در حالی است که طبیعتا در چنین حوادثی پیش از آنکه رسانه‌ها و اشخاص به دلایل مختلف، حدسیات خود را به عنوان روایت اصلی ماجرا به مردم القا و ارائه کنند، بایستی نهادهای مربوطه با مدیریت فضای رسانه‌ای، اطلاعات صحیح و واقعی را منتشر کنند تا ازین طریق اعتماد افکار عمومی به دستگاه‌های مربوطه جلب شده و آرامش روانی در جامعه حکمفرما شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها