يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۸۸۴۰۹
زمان انتشار: ۱۳:۰۴     ۰۷ تير ۱۴۰۰
گفت‌وگو؛
رئیس هیئت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان ماشین‌آلات کشاورزی گفت: برآورد ما این است که در ۴ الی ۵ سال اخیر، وزارت جهاد کشاورزی شدیداً در تعاملات اقتصادی بخش خصوصی دخالت کرده است و تعادل و توازن این بازار را چه به لحاظ اقتصادی و چه به لحاظ تولید به هم زده است.

به گزارش پایگاه 598، حمیدرضا نامی در گفت‌وگو با میزان، درباره وضعیت تولید و سهمیه‌بندی فروش تراکتور گفت: وضعیت تولید تراکتور در کشور طی یک سال و نیم اخیر رشد بسیار بالایی داشته و قریب به سه برابر سنوات قبل تولید شده است.

رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان ماشین‌آلات کشاورزی گفت: تولید تراکتور توسط شرکت تراکتورسازی تبریز صورت گرفته و به لحاظ تولید مشکل خاصی نیست. تحریم‌ها تأثیر خاصی بر تولید تراکتور نگذاشته است، زیرا بر اساس توان داخلی و خود اکتفایی این شرکت محصول تولید می‌کند و وابسته به خارج از کشور نیست.

وی افزود: آمار ۲۷ هزار عددی که در قبال تولید ۱۰ هزار تراکتور که توسط مدیرعامل شرکت مرکز مکانیزاسیون اعلام‌شده است قبلاً به‌صورت نرمال در سال تولید می‌کردند، رشد سه برابری را نشان می‌دهد.

نامی درباره عرضه تراکتور اظهار کرد: طی ۲ سال پیش اگر کشاورزی قصد خرید تراکتور داشت یا به‌صورت نقدی و مستقیم ثبت‌نام انجام می‌داد و پول به‌حساب تراکتورسازی واریز می‌کرد و تراکتورسازی او را در نوبت قرار می‌داد و بعد تراکتور را تحویل‌ می‌گرفت و اگر پول کافی نداشت فیش فاکتور دریافت می‌کرد و وام می‌گرفت که این وام به‌حساب تراکتورسازی واریز می‌شد و شرکت تراکتورسازی متقاضی را در نوبت قرار می‌داد و بعد تراکتور را به کشاورز تحویل می‌داند.

وی تأکید کرد: در کل سال حدود ۷ هزار الی ۸ هزار عدد تراکتور تولید می‌شد و ۷ الی ۸ هزار عدد نیز مصرف داشتیم و تعادل برقرار بود، ولی حدود یک سال و نیم مركز توسعه مكانیزاسیون كشاورزی اعلام کرد با توجه به اینکه احتمال افزایش قیمت تراکتور وجود دارد بنابراین این محصول را سهمیه‌بندی می‌کنیم.

رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان ماشین‌آلات کشاورزی گفت: درصورتی‌که سهمیه‌بندی برای کالایی در نظر گرفته می‌شود که میزان عرضه خیلی کمتر از تقاضا است. وقتی متوسط تقاضای سالیانه درگذشته از ۸ هزار دستگاه تراکتور تجاوز نکرده و اینکه کارخانه سه برابر میزان متوسط مصرف تولید نکرده است، ولی باید سهمیه‌بندی کنیم این اتفاق باعث ایجاد صف می‌شود.

نامی بیان کرد: سهمیه‌بندی ارزش رانتی و بازار سیاه پیدا می‌کند و امروزه اگر کشاورزی بخواهد تراکتور خریداری کند حتی اگر کشاورز پول خرید تراکتور را داشته باشد اجازه استفاده از آن پول را ندارد باید حتماً وام بانک کشاورزی را بگیرد و یا اینکه باید از سهمیه جهاد کشاورزی استفاده کند و هیچ روش دیگری برای خرید تراکتور وجود ندارد.

وی اظهار کرد: این انحصار در توزیع باعث می‌شود یک بازار ثانویه بسیار سیاه ایجاد شود که نرخ تراکتور در بازار آزاد و سیاه باقیمت کارخانه تراکتورسازی صد در صد اختلاف دارد.

رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان ماشین‌آلات کشاورزی گفت: تا دو سال پیش که کشاورزان آزاد به خرید  بودند هرکسی می‌خواست تراکتور خرید می‌کرد کشاورزی که واقعاً نیاز داشت تراکتور می‌خرید و اگر می‌خواست همان تراکتور را بفروشد در بازار بازیان‌ می‌فروخت، ولی هم‌اکنون این سهمیه‌بندی‌ها انحرافات بسیار زیاد ایجاد کرده و مشکل اصلی این است که سهمیه‌بندی به‌دست کشاورز نمی‌رسد به‌دست کشاورز نما می‌رسد.

نامی بیان کرد:  وقتی کشاورز با سهمیه تراکتور خریداری کند اگر بخواهد در بازار بفروشد صد در صد سود می‌کند درحالی‌که کشاورزان واقعی که احتیاج به تراکتور دارند این سهمیه به‌عنوان گلوگاه توزیع دولت ایجادشده و باعث می‌شود کسانی که نمی‌توانند از این سهمیه استفاده کنند تراکتور را به دو برابر قیمت در بازار آزاد خرید کنند.

وی گفت: شرح وظایف به لحاظ حدودوثغور اختیارات وزارت جهاد کشاورزی و مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی دخالت در توزیع و فروش ماشین‌های کشاورزی و فعالیت‌های مرتبط با این حوزه جزو اختیارات آنان نیست، وزارتخانه با این دست‌اندازی بازار سیاه را ایجاد کرده است.

نامی بابیان اینکه در کنار تراکتوری که کشاورز باید در نوبت بایستد تا تحویل بگیرد فروش اجباری یک سری کالا را در دستور کار قرار داده‌اند و می‌گویند حتماً باید به همراه تراکتور دستگاه دنباله بند برای خطی کار و ... خرید کنید.  درصورتی‌که خیلی از کشاورزان این دستگاه را از قبل داشته‌اند و این روش فروش در تطابق با ماده ۶۴ نظام صنفی تخلف است و در ماده ۱۵ قانون تعزیرات تمام کسانی که در پروسه فروش اجباری کالا دخیل بودند جریمه تعلق می‌گیرد.

رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان ماشین‌آلات کشاورزی گفت: با این فضایی که در کشور ایجادشده تمام تسهیلات بانک کشاورزی منحصر به محصولات شرکت تراکتورسازی و محصولات دو سه عدد شرکت نورچشمی شده است و اگر کسی بخواهد جنس دیگری بخرد باید آزاد خریداری کند.

وی بیان کرد: برآورد ما این است که در ۴ الی ۵ سال اخیر، وزارت جهاد کشاورزی شدیداً در تعاملات اقتصادی بخش خصوصی دخالت کرده است و تعادل و توازن این بازار را چه به لحاظ اقتصادی و چه به لحاظ تولید به هم زده است. در خصوص یک سری از دستگاه‌ها خلاء داریم، ولی در مقابل یک سری از دستگاه‌ها اشغال‌شده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها