کد خبر: ۴۸۸۴۱۰
زمان انتشار: ۱۳:۰۵     ۰۷ تير ۱۴۰۰
گفت‌وگو؛
مدیر انتشارات روایت فتح گفت: اکنون قیمت کاغذ در بازار آزاد برای هربند ۶۰۰ هزار تومان است این قیمت قطعا بر قیمت تمام شده کتاب تاثیر می‌گذارد لذا حمایت از ناشران با ارائه کاغذ دولتی برای ادامه روند فعالیت‌های آنها بسیاری مهم و درعین حال ضروری است.

به گزارش پایگاه 598، مهدی محمدخانی در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان پیرامون عمده‌ترین معضل امروز ناشران گفت: عمده‌ترین معضل ناشران در کمبود کاغذ دولتی است این امر تمام ناشران را به نوعی درگیر خود کرده افزایش چالش‌های اقتصادی ناشی از بیماری کرونا نیز التهاب مالی صنعت نشر را دوچندان کرده است.

وی در همین راستا اظهار کرد: کتاب همواره به عنوان عنصر و زمینه ساز فرهنگ مورد توجه بوده است، زیرا افزایش اطلاعات افراد جامعه با کمک کتاب شکل گرفته و جامعه آگاه، پویا و توانمند نتیجه افزایش سرانه مطالعه برای جوامع محسوب می‌شود این جامعه به دلیل اطلاعات علمی بالا موفق عمل می‌کند و از بسیاری از آفت‌ها و گزندهای اجتماعی دور خواهد ماند در عین جامعه‌ای قانون مدار خواهد بود که به توسعه دست می‌یابد لذا توجه به کتاب و کتاب‌خوانی یکی از ضروریت‌ها جامعه محسوب می‌شود.

محمدخانی با اشاره به لزوم توجه مسئولان فرهنگی به رویکرد‌های مناسب اظهار کرد: بخش‌هایی که مسئولیت‌های فرهنگی دارند باید توجه داشته باشند که هرگونه تصمیم و یا هر تمهیدی با نگاه کارشناسانه امری مهم و ضروری است، در دو سال گذشته با اختصاص ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی به کاغذ اقداماتی انجام شده بود که با توقف این تسهیلات شرایط برای ناشران بسیار دشوار شد، اگرچه بار دیگر تصمیماتی برای ارائه تهسیلات به منظور خرید کاغذ در نظر گرفته شد، اما برنامه‌های زمانی کوتاه خود به نوسانات بازار کاغذ و سخت شدن فعالیت‌ها برای ناشران منجر می‌شود.

وی با اشاره‌ای به قیمت کاغذ ابراز کرد: اکنون قیمت کاغذ در بازار آزاد برای هربند ۶۰۰ هزار تومان است این قیمت قطعا بر قیمت تمام شده کتاب تاثیر می‌گذارد لذا حمایت از ناشران با ارائه کاغذ دولتی برای ادامه روند فعالیت‌های آنها بسیاری مهم و در عین حال ضروری است.

مدیر انتشارات روایت فتح به ارائه برخی تعرفه‌ها از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره و بیان کرد: اعمال تعرفه فرهنگی و تخفیف هزینه‌های آب، برق و گاز و ... نمی‌تواند راه گشای چالش پیش روی ناشران باشد، زیرا هزینه جاری برای یک ناشر کمر شکن نیست چنانچه قصد دارند به ناشران کمک  کنند تمهیداتی جهت کاهش هزینه‌ها چاپ درنظر گرفته شود آنگاه می‌توان گفت که تدابیر در نظر گرفته شده اثر گذار بوده و برای مدتی چالش‌های حوزه نشر را کاهش داده است.

محمد خانی نظارت بر فرآیند تولید کتاب را مهم، اما زمان بر دانست و تاکید کرد: یکی از موضوعاتی که نیازمند بررسی و رفع مانع در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است توجه به میزان بروکراسی در این مجموعه است اگر قوانین در نظر گرفته شده فلسفه‌ای ارزشمند در پس خود دارد، نباید روند سریع و درست تولید یک کتاب را تحت تاثیر قرار دهد، مجوز شابک برای کتاب‌ها نمونه‌ای از این فعالیت‌ها محسوب می‌شود من با اصل بررسی و نظارت بر محتوا و سایر امور مشکلی ندارم، اما این پروسه باید در زمانی کوتاه انجام شود با اینحال فضای مجازی مدتی است که به کمک و بهبود عملکرد و سرعت بخشیدن به روند اداری آمده، اما هنوز برای دریافت برخی مجوز‌ها زمان بسیاری از حوزه تولید گرفته می‌شود که مناسب نیست.

وی در همین راستا پیشنهاد کرد: در نظر گرفتن وام‌های بلند مدت برای ناشران با بهره‌ای کم می‌تواند روند فعالیت‌ها را بهبود ببخشد و فضا را برای خروج از رکود فراهم کند در عین حال تجربه‌هایی همانند نمایشگاه مجازی کتاب را داریم که با استقبال مردم نیز روبرو شد چنانچه چنین نمایشگاه‌هایی با تبلیغات فراوان شکل بگیرد فضای تاریک نشر به سوی روشنایی حرکت خواهد کرد.

محمد خانی یکی از رویکرد‌های بنیادین و اثر گذار بر چرخه صنعت نشر را ارز آوری این صنعت دانست و خاطرنشان کرد: باید به توان و پتانسیل‌های بین المللی توجه داشت، زیرا با ترجمه برخی از کتاب‌ها علاوه بر ارائه ادبیات کشور به دنیا و خصوصا کشور‌های همسایه می‌توان ارز آوری را در پی داشت.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها