امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۴۸۸۴۲۳
زمان انتشار: ۱۴:۲۶     ۰۷ تير ۱۴۰۰
سازمان زندان‌ها در راستای اجرای سند تحول قضائی و در جهت حمایت از خانواده‌های زندانیان، برای ۸۰ درصد از آن‌ها اشتغال‌زایی می‌کند.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از تسنیم،  در سند تحول قوه قضائیه، رسیدگی به امور خانواده زندانیان به عنوان یک اولویت مورد توجه قرار گرفته است و این مهم موجب شده سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور، یکی از مأموریت‌های محوری خود را به مسئله رسیدگی به امور خانواده زندانیان اختصاص دهد و در این مسیر برنامه و امکاناتی را تدارک دیده است.

حجت‌الاسلام رئیسی، رئیس قوه قضاییه در خصوص کاهش فشار بر روی زندانیان گفت: زندانی فقط باید در زندان محکومیت خود را تحمل کند نه اینکه خدای نکرده به خاطر مناسب نبودن بعضی امکانات تنبیه مضاعف متحمل شود. وی همچنین بر کمک به خانواده‌های زندانیان تاکید کرد و اظهار داشت: تحت هیچ شرایطی نباید خانواده‌های زندانیانی که به لحاظ مالی در گرفتاری هستند را فراموش کرد و به هر بهانه‌ای باید به آنها کمک کرد.

70 هزار خانواده زندانی نیازمند حمایت‌ وجود دارد

در حال حاضر بر اساس آمار رسمی 70 هزار نفراز خانوادهای زندانیان نیازمند کمک‌های حمایتی و بسته‌های معیشتی هستند. تا قبل از اجرایی شدن سند تحول قضایی فقط حدود 30 هزار خانواده مددجوی نیازمند در سامانه‌های اطلاعاتی گزارش شده‌ بود، بنابراین بخش زیادی از جمعیت خانواده‌های زندانیان از سر بی‌اطلاعی و عدم وجود آمار برای انجمن‌ها، شامل حمایت نمی‌شدند و حالا پس از اجرایی شدن سند تحول، با گردآوری جامعه آماری دقیق، حمایت‌ها گستره بیشتری را شامل شده است.

خدمات قوه قضائیه برای خانواده زندانیان بر اساس سند تحول

برای مثال یکی از اقداماتی که مبتنی بر سند تحول قضایی اجرایی شده است، «سامانه حمایت» نام دارد. سامانه مذکور موجب رفع برخی مشکلات و چالش‌های پیش رو در مسیر خدمت‌رسانی به خانواده نیازمند زندانیان واقع شده است. فلسفه راه‌اندازی این سامانه، شناسایی خانواده زندانی و ثبت‌نام آنان است که تاکنون 25 هزار خانواده زندانی نیازمند، شناسایی و مشخصات آن‌ها ثبت شده است.

این سامانه مزیت‌های مختلفی دارد، یکی از این مزیت‌ها دسترسی آسان است. در این ‌مورد به منظور اعلام نیاز خانواده‌های نیازمند برای استفاده از خدمات حمایتی، فقط کافی است خانواده‌ها با مراجعه به نشانی samanehemayat.com نسبت به تکمیل فرم اقدام کنند.

از مزیت دیگر سامانه حمایت می‌توان به عدالت توزیعی اشاره کرد. در شرایط فعلی، همه بسته‌های حمایتی به طور عمومی و سراسری با رعایت عدالت بین نیازمندان توزیع می‌شود.سامانه حمایت همچنین اطلاعات به روز خانواده‌ها را در اختیار متولیان قرار می‌دهد. از آنجا که این سامانه به صورت آنلاین اقدام به فراخوان و ثبت‌نام می‌کند، همواره اطلاعات متقاضیان در اختیار متولیان خواهد بود.

سرعت در ارائه خدمت مزیت دیگر سامانه حمایت است. از آنجا که سامانه حمایت اطلاعات کامل و جامعی از خانواده‌ها در اختیار دارد، برای پاسخگویی به درخواست خانواده‌ها به صورت هوشمند اقدام می‌کند. همچنین امکان استخراج گروه‌های خاص و نیازمند حمایت‌های خاص وجود دارد و از این طریق حمایت‌ها به صورت هدفمند هدایت شده و در اختیار خانواده‌های زندانیان قرار می‌گیرد.

تلاش برای افزایش اشتغال‌زایی خانواده مددجویان در سال 1400

در حال حاضر اشتغال‌زایی برای خانواده‌های زندانیان براساس سند تحول قضائی در حال اجرا است . این اقدام از آنجایی حائز اهمیت است که آثار منفی از دست دادن سرپرست یا یکی از اعضای خانواده زندانیان جبران می‌شود.

جبار باقریمدیرعامل انجمن حمایت زندانیان مرکزدرباره اشتغال‌زایی خانواده مددجویان در سال جاری، گفت: از آن جایی که برخی از خانواده مددجویان راغب به این موضوع هستند که به جای حمایت مالی، ایجاد شغل داشته باشند، در سال جاری مطابق دستورالعمل سازمان زندان‌ها برای ایجاد اشتغال 80 درصدی، قرار است هر ماه برای 20 خانواده  امکان اشتغال فراهم شود.

لزوم استمرار حمایت از خانواده‌های زندانیان براساس سند تحول

ایجاد سامانه حمایت، اشتغال‌زایی و فعال کردن انجمن‌های مردمی برای خدمت‌ رسانی به خانواده‌های زندانیان، بخشی از اقدامات قوه قضائیه در جهت حمایت از خانواده زندانیان و اجرای سند تحول قضایی بوده است که این اقدامات منجر به کاهش معضلات ناشی از زندانی شدن مجرمان شده است و ادامه آن‌ می‌تواند منجر به اجرای بیشتر عدالت و پیشگیری از وقوع جرم شود.

در این شرایط تداوم اجرای سند تحول قضائی در حوزه حمایت از خانواده‌های زندانیان از آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی زیادی مثل از هم گسیختگی خانواده و محرومیت خانواده زندانی جلوگیری می‌کند و موجب می‌شود تا خانواده‌ها علاوه بر تحمل دوری عضوی از خانواده خود، دچار گرفتاری‌های دیگری نشوند. بنابراین ضروری است تا اجرای سند تحول قضائی حتی پس از تغییر رئیس قوه قضائیه مورد توجه مسئولان ارشد دستگاه قضا قرار بگیرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها