کد خبر: ۴۸۸۶۵۲
زمان انتشار: ۱۴:۲۲     ۱۳ تير ۱۴۰۰
مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق ضمن هشدار نسبت به وضعیت تأسف بار کاهش زاد و ولد در سال های اخیر، اقتصاد و کرونا را دوعامل کاهش دهنده شیب افزایش جمعیت در دوران اخیر دانست و گفت: دوران کنونی نقطه طلایی جبران بحران جمعیت است.

به گزارش پایگاه 598، حجت الاسلام محمد قطبی در پنجمین جلسه سه جانبه منتورینگ مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق که ویژه تیم ایده «ایران جوان» (مستقر در این مرکز) برگزار شد، ابراز داشت: این جلسات سه جانبه، جلسات دوستانه ای است که در جریان روند تیم ایده ها قرار بگیریم و اگر کار با مشکلی مواجه است و نیازمند پیگیری های خاصی می باشد، به توافق برسیم.

وی گفت: مدل کردن کسب و کار پایه و زیر بناست و حتی شرکت هایی که هم اکنون آمادگی دریافت اعتبار نامه را دارند و می تواند شرکت خلاق شوند، از نگاه مرکز، یکی از مهم ترین مستندات پیوسته آن فرم، مدل کسب و کارشان است و منطقاً در دنیا معروف است.

وی ادامه داد: تمام مراکزی که به صورت جدی در حوزه کسب و کار فعالیت می کنند، حرف مشترکی دارند که کسب و کاری که مدل منطق داشته باشد، نه تنها زمین گیر نخواهد شد، بلکه به راحتی می تواند توسعه پیدا کند.

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق با اشاره به شکست کسب و کارهای بدون مدل منطقی افزود: کسب و کاری که مدل منطقی نداشته باشد، ولو این که شیب خیلی خوب درآمدی هم داشته باشد و شتاب اولیه هم بگیرد، احتمال شکست خوردنش بالاست و این یک منطق دائمی است.

وی مدل را لازمه موفقیت کسب و کارها دانست و تصریح کرد: تمام کسب و کارهایی که به موفقیتی دست یافته اند، مدل دارند؛ اگر تیم ایده ای حتی سه چهار ماه متمرکز شود و ایده خود را به صورت منطقی به مدل تبدیل کند، ضرر نخواهد کرد و این مدل، نقشه راه و زیربنای کار تیم است که باید از آن مطلع باشد.

قطبی بر تکمیل شبکه مشاورین مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق اشاره کرد و اظهار داشت: این مرکز در حال تکمیل شبکه مشاورین خود است و ما مشاورین را بر اساس بخش ها(ارزش پیشنهادی، مشتریان، جریان درآمد، منابع و فعالیت ها) پیشنهاد دادیم و برای هر بخشی که نیازمند مشاوره تخصصی بود، منتور تیم ایده می تواند پیشنهاد دهد که با مشاور تخصصی مشورت کنید و نتیجه در جلسه بعدی بررسی شود و همچنین منتور می تواند هماهنگ کرده و مشاور به جلسه ای دعوت شود؛ اما مدل دوم مناسب تر است چرا که حضور منتور کمک می کند که ابعاد بهتر پیش رود.

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق افزود: پس از این که منتور بوم کسب و کار تهیه شده را تأیید کرد، کارگروه تکمیلی را با حضور سه منتور و سه مشاور تخصصی و اعضا و منتور تیم برگزار می کنیم و مواردی که در این کارگاه مطرح خواهد شد، در بوم اضافه و یا کسر می شود.

وی یادآور شد: این تیم آماده ثبت شدن به عنوان شرکت خلاق است چرا که مقدمات اولیه را داراست و می بایست نکات حقوقی را حل و فصل کرده و فرم شرکت خلاق را هم تکمیل کند.

وی با اشاره به اهمیت موضوع جمعیت ادامه داد: بر خلاف اعتیاد، سرقت، خشونت و طلاق که همه مردم متوجه چالش آن هستند، مشکل اصلی در حوزه جمعیت این است که اهمیت موضوع و چالشی بودن این مسأله را افراد درک نمی کنند.

* ورود به درّه جمعیت با استمرار وضعیت فعلی زاد و ولد در کشور

قطبی ابراز داشت: اگر مدل فعلی زاد و ولد موجود پیش برود، کشورمان تا ده پانزده سال آینده وارد دره جمعیت خواهیم شد و دره جمعیت بدترین شکل شکست جمعیت است و نرخ ۲.۱ نرخ جانشینی می شود؛ یعنی اگر هر خانواده ای دو فرزند داشته باشند و از هر ۱۰ خانواده ای یک خانواده سه فرزند داشته باشد، نرخ جانشینی می شود و با این روش جمعیت کشور تقریبا پایدار و ثابت می ماند.

وی افزود: این در حالی است که نرخ زاد و ولد در کشورمان ۱.۴ است و این مقدار شیب رو به پایینی است و اگر نرخ جانشینی این عدد به یک کاهش یابد(یعنی هر خانواده به یک فرزند اکتفا کند)، کمتر از ۱۵ سال آینده به وارد دره جمعیت خواهیم شد.

وی، دوران کنونی را نقطه طلایی جبران بحران جمعیت دانست و گفت: نقطه طلایی این مسأله، دوران کنونی است و ۱۵ سال وقت داریم که از این مقدار، ۱۰ سال نیاز به کارهای شناختی و انگیزشی دارد که ۵ سال باقی مانده می تواند این مسأله را جبران کند.

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق تصریح کرد: سه چهار سال پیش رهبر معظم انقلاب دوباره به این عرصه ورود کردند و با جمله ای که ایشان فرمودند و برای ما خیلی سنگین بود و برای این کار استغفار می کنیم، کشور در این عرصه تکانه ای داشت اما دو عامل «اقتصاد» و «کرونا» دوباره این شیب را کند کرد.

* مقایسه زاد و ولد در ایام کرونا و کاهش اسف بار موالید

وی بر کاهش زاد و ولد در دو سال اخیر اشاره کرد و افزود: آبان ماه ۱۳۹۹ نسبت به آبان ماه ۱۳۹۸، ۶۰ درصد زاد و ولد کاهش یافته است و این بزرگترین ضربه بر پیکره جمعیت شد که اصلاً باورکردنی نبود و باید جبران شود که اگر به نقطه سال قبل برسیم، زیر ۲.۱ است و ۲.۱ نرخ جانشینی می باشد؛ این در صورتی بوده که نرخ مطلوب در کشورهای توسعه یافته، سه است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها