أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۸۸۶۷۶
زمان انتشار: ۱۰:۰۱     ۱۴ تير ۱۴۰۰
نقد اظهارات روحانی در روزهای پایانی دولتش؛
انتظارات از دولت بیشتر از این‌ها بود که در روزهای پایانی عمر خود تازه به یاد ضرورت در دسترس قرارگرفتن کالاهای اساسی بیفتد.

دولتِ وقت اضافه/ دولتی که یا صبح جمعه خبردار می‌شود یا روزهای پایانی ریاست هشت‌سالهبه گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، در برهه‌ای از تاریخ به سر می‌بریم که خیال می‌کنیم سخت‌ترین آن‌هاست و تنها ما هستیم که با مشکلات موجود و در این شرایط سر‌به‌سر یکدیگر می‌گذاریم و هیچ نتیجه‌ چشمگیری حاصل نمی‌شود. اما به صراحت می‌توان گفت که این روزها تکرار شدند و شاید اگر به خود نیاییم باز هم تکرار شوند.دولت دوازدهم در مواجهه با مشکلات مختلف اقتصادی ازجمله کاهش ارزش پول ملی، افزایش نرخ دلار، تورم، رکود   و … بهانه‌های متعددی را آورد ازجمله تحریم، آمریکا و کرونا.

بحث از تهیه اقلام و کالاهای اساسی است. اقلامی که قلب مردم هنگام تهیه آن فشرده و قد و قدرت کوچک شده جیب‌هایشان به قیمت آن‌ها نمی‌رسد. مدت مدیدی است که هرروز شاهد افزایش قیمت کالاهای ابتدایی زندگی هستیم و گله و شکایات مردم از اقشار مختلف از سختی معیشت و گرانی‌ها نه‌تنها راه به جایی نبرده است بلکه دولتمردان در واکنش گفته‌اند اگر ما نبودیم ایران را قحطی می‌گرفت. 

قصد ما تاخت‌وتاز به دولتی نیست که ذره‌ای انتقاد یا گلایه‌ها را نمی‌شنود. نمی‌خواهیم در این گزارش مانند برخی تندروی کرده و تنها با تخریب، شرایط را بازگو کنیم. اما نوشتن در مورد تأمین و تهیه و چگونگی توزیع کالاهای اساسی و سیاست‌هایی که دولت پیش گرفته است مضحک و یک مسئله پیش‌پاافتاده است. مسئله‌ای که اگر مدیریت صحیح بدون اماواگر شامل حالش شود رفع خواهد شد. 

متأسفانه در سال‌های گذشته روند تهیه و توزیع اقلام اساسی، شبهات و انتقادات بسیار به همراه داشته و شرایط طوری شده که مردم برای تهیه مرغ یا روغن باید با کارت ملی در صف می‌ایستادند و آن محصول را چندین برابر قیمت می‌خریدند. این مسئله‌ای است که همه ما را ناراحت کرده و سؤال‌های زیادی را در ذهنمان ایجاد کرده است! حال که بیش از یک‌سال از گرانی‌های مداوم می‌گذرد و از پیک‌‌های مختلف کرونا به واسطه سهل‌انگاری دولت عبور کرده‌ایم و ناخواسته پا به پیک وحشتناک پنجم می‌گذاریم، رئیس‌جمهور اعلام کرده است که «کالاهای ضروری باید با سرعت در دسترس مصرف‌کنندگان و مردم قرار گیرد» نفس این صحبت در ابتدا مورد تحسین است اما انتظارات از دولت تدبیر و امید بیشتر از این‌ها بود که در روزهای پایانی عمر خود تازه به یاد ضرورت در دسترس قرارگرفتن کالاهای اساسی بیفتد. 


 روحانی: کالاهای ضروری باید با سرعت در دسترس مردم قرار گیرد 
روز گذشته دویست و سی و هشتمین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت  به ریاست رئیس‌جمهور برگزار شد و در ابتدای این جلسه گزارشی از وضعیت تأمین و تسریع در ترخیص کالاهای اساسی از گمرکات کشور ارائه و پس از بررسی در این خصوص تصمیمات لازم اتخاذ شد. 

براساس تصمیمات اتخاذشده مقرر گردید با توجه به اقدامات فوری منطبق بر قوانین و مقررات کشور طبق مصوبه پیشین ستاد هماهنگی اقتصادی دولت،کمیته‌ای با مسئولیت وزارت صنعت، معدن و تجارت و متشکل از وزارتخانه‌های اقتصاد و دارایی و جهاد کشاورزی و بانک مرکزی با قید فوریت و رعایت قوانین و مقررات مرتبط نسبت به تأمین، خرید و تسریع در ترخیص کالاهای اساسی اقدام کنند. حسن روحانی، رئیس‌جمهور با تأکید بر ضرورت ادامه اقدامات مؤثر و فوری در تأمین کالاهای اساسی گفت: دولت در دوران اوج جنگ اقتصادی با تلاش و پیگیری‌های مؤثر اجازه نداده است تحریم‌های ظالمانه مانع از تأمین کالاهای اساسی شود و به همین جهت، علی‌رغم همه محدودیت‌های ارزی، کالاهای اساسی و ضروری، تولید و به میزان کافی تأمین و وارد شده است. 

رئیس‌جمهور گفت: دستگاه‌های مرتبط، با جدیت و سرعت برای برطرف کردن مشکلات تأمین و ترخیص کالاهای اساسی تصمیمات و اقدامات مؤثری انجام و نباید اجازه دهند موضوعات فرعی موجب کندی و ناهماهنگی میان دستگاه‌ها شود، بنابراین باید کالاهای ضروری با سرعت در دسترس مصرف‌کنندگان و مردم قرار گیرد. 


دولتی که یا صبح جمعه خبردار می‌شود یا روزهای پایانی ریاست هشت‌ساله 
همان‌طور که بالاتر اشاره شد هدف ما اشاره به‌روزها و ماه‌ها و تمام سال‌هایی است که مردم سرگردان مغازه‌ها و فروشگاه‌ها شدند تا بتوانند کالاهای موردنیازشان را کمی ارزان‌تر بخرند اما روزبه‌روز با گرانی مواجه شدند‌. هدف ما اشاره به شوآف دولت در وقت اضافه و از دست دادن تمام فرصت‌هایی است که می‌شد از شبانه‌روز آن برای رفع مشکلات ریزودرشت وزارتخانه‌ها، نهادها و اصناف صرف کرد. اما امان از دولتی که یا صبح جمعه خبردار می‌شود یا صبح شنبه یا روزهای پایانی  هشت سال ریاستش.

* رسالت - حانیه مسجودی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها