أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۸۸۷۳۷
زمان انتشار: ۰۹:۳۴     ۱۵ تير ۱۴۰۰
بی‌برقی نه تنها مشترکان مازندرانی را کلافه کرده بلکه چرخ‌دنده‌های تولید را از حرکت انداخته و دستان صنعت به تمنای باران به آسمان بلند شده است، این در حالی که مسئولان همچنان خاموش هستند.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از مهر، گرمای تابستان همزمان با اوج‌گیری کرونا از یکسو و قطع مکرر و بی برنامه برق و کمبود آب همه و همه دست به دست هم تا تولید و صنعت در مازندران روزهای ناخوشی را سپری کند.

این وضعیت در حالی است که رکورد پیشینه دما در روزهای اخیر در مناطق مختلف مازندران شکسته شد و دمای هوا در امیرآباد بهشهر ۲.۲ درجه نسبت به تیرماه ۹۷ افزایش یافت و به ۳۸ درجه رسید و در پیشینه دما در کیاسر، آلاشت و سیاه بیشه مازندران نیز به ترتیب به ۳۸، ۳۶ و ۳۶ درجه رسیده که نسبت به دوره آماری تیرماه سال ۹۷ رشد داشته است.

خاموشی‌های بی‌برنامه و مکرر چندنوبته طی شبانه روز بخش تولید و صنعت را در روزهای اخیر زمین‌گیر کرده است و دستان این بخش به نشانه تسلیم و یا تمنای باران برای خنک شدن هوا و بهبود شرایط به هوا بلند شده است.

مشترکان مازندرانی قطع بی برنامه برق را در شبانه روز سبب آسیب زدن به تجهیزات برقی عنوان و خواستار تدبیر و مدیریت متولیان امر در این حوزه شدند.

قطع برق از برنامه خارج شد

صادقی یک شهروند ساروی که در منطقه دخانیات ساری ساکن است، در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: روزی سه نوبت بیش از دو ساعت برق قطع می‌شود و قطع مکرر و بی برنامه سبب بروز خسارت به لوازم خانگی مردم شده است.

برق رفت و چرخ تولید ایستاد؛ خاموشی مسئولان آتش به جان می زند

وی ادامه داد: اوج‌گیری گرما و کرونا و قطع برق چند نوبت در شبانه روز شرایط را برای کهنسالان و خردسالان سخت و طاقت‌فرسا کرده است.

صنعت و تولید از بخش‌هایی است که بیشترین ضربه را از قطع بی رویه برق در مازندران دیده است و به اعتقاد فعالان اقتصادی، این بخش عملاً زمین‌گیر شده است.

سید مجتبی رضوی رئیس خانه صمت مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه قطع مکرر برق تولید را بیچاره کرده است، گفت: طبق قانون کسب و کار و ماده ۲۵ آئین نامه، باید غرامت نیز به بخش تولید و صنعت بابت خسارت وارده ناشی از قطع انرژی پرداخت شود.

وی با اظهار اینکه ضرر و زیان وارده به بخش تولید عدم نفع، آسیب زدن به دستگاه‌ها و بیکار کردن کارگران می‌شود، درباره رایزنی‌های صورت گرفته برای اعمال خاموشی با برنامه در حوزه تولید و صنعت گفت: از نظر تکنیکال خاموشی با برنامه امکان پذیر نیست و هرچند متولیان امر ادعا می‌کنند می‌توانند به صورت منظم خاموشی را مدیریت کنند اما در عمل چنین توانایی ندارند.

رضوی یادآور شد: وقتی در زمستان سال قبل با قطعی برق مواجه شدیم، مسئولان امر کمبود انرژی برق را دلیل آن اعلام کرد و بخش صنعت برای اینکه شرکت توزیع بتواند انرژی را عادلانه توزیع کند، در کنار آن قرار گرفت و همکاری کرده است.

رئیس خانه صمت مازندران یادآور شد: به عنوان نمونه از شهرک‌ها و صنایع مختلف در استان خواستیم تا با مدیریت مصرف برق، شیفت‌های کاری را تغییر و یا تعدیل کنند و یا از ژنراتورها برای تأمین انرژی استفاده شود.

وی ادامه داد: در فصل تابستان مسئله پیک انرژی مطرح است و میزان مصرف برق در تابستان و در ساعت‌های خاصی افزایش بی سابقه‌ای خواهد یافت و وقتی پیک مصرف بالا می‌رود، دیسپاچینگ به صورت خودکار، برق را قطع می‌کند و این مسائل ناشی از شلختگی و بی برنامگی سنواتی است.

رضوی با اظهار اینکه سال‌ها در صنعت برق سرمایه گذاری جدیدی انجام نشد، مستهلک بودن شبکه‌ها، فرسودگی و هدررفت برق و الگوی نامناسب مصرف سبب رشد مصرف انرژی شده است.

وی بیت کویین را عامل افزایش مصرف برق ذکر کرد و درباره تبعات قطع برق بر حوزه صنعت گفت: وقتی صنعت روزی هشت ساعت برق نداشته باشد، عایدی نیز نخواهد داشت و در کنار آن سبب وارد شدن ضرر مستقیم به کارخانه، خرابی دستگاه‌ها و بیکاری کارگران می‌شود.

رئیس خانه صمت مازندران یادآور شد: قطع برق سبب می‌شود تا تولید با هزینه‌های سربار سازگاری نداشته باشد و این مسئله کارخانه را فلج می‌کند.

مسئولان برق مازندران، دلیل قطع‌های مکرر برق در روزهای اخیر به ویژه دوشنبه را ثبت رکورد مصرف برق ۶۶ هزار مگاواتی در کشور عنوان کرده است، سید کاظم حسینی سرپرست شرکت توزیع برق مازندران با اشاره به خاموشی‌های خارج از برنامه برق، شکسته شدن رکورد مصرف برق در کشور را علت اصلی طولانی بودن مدت خاموشی‌ها ذکر کرد.

خاموشی هزار مگاواتی برق در مازندران

وی با اظهار اینکه در مازندران هزار مگاوات خاموشی اعمال شده است، افزود: این در حالی است که برق مراکز حساس و درمانی قطع نشده است.

برق رفت و چرخ تولید ایستاد؛ خاموشی مسئولان آتش به جان می زند

قطع مکرر برق سبب گلایه بخش‌های مختلف از جمله نمایندگان مجلس شد و رئیس مجمع نمایندگان مازندران با اشاره به ضعف زیرساخت‌ها اظهار داشت: عدم افزایش شبکه تولید و عدم اصلاح نظام تعرفه از جمله مسائل و دغدغه‌ها است.

بی تفاوتی و خاموشی مسئولان آزاردهنده است

غلامرضا شریعتی در گفتگو با خبرنگار مهر بر لزوم مدیریت و رعایت الگوی مصرف برق تاکید کرد و گفت: اگرچه مردم باید در میزان مصرف الگوها را رعایت کنند اما مدیران و دستگاه‌های مختلف نیز باید تدابیر لازم درباره رشد میزان مصرف و تأمین زیرساخت داشته باشند.

وی افزود: این بی تدبیری‌ها و انباشته شدن بی تفاوتی‌ها، روح و روان مردم را خسته کرده است و شاهد بروز مشکلات مردم در اقصی نقاط استان هستیم و صدای مدیران خاموش است.

شریعتی یادآور شد: دردآورتر از همه مشکلات، بی تفاوتی و سکوت مدیران اجرایی است که در پی خوشامد مدیران بالادستی هیچ صدایی ندارند.

قطع مکرر و بی برنامه برق، رنج مضاعف و ظلم رفته بر استان و همچنین ضعف در زیرساخت‌ها را بیش از پیش نمایان می‌سازد و سهم این استان از انرژی‌های نو و پاک در حد صفر است و به رغم مصوبه تأمین ۲۵ درصد انرژی ادارات از طریق انرژی نو و پاک، هنوز ادارات استان به چنین طرحی تن نداده‌اند و مقاومت می‌کنند.

در چنین وضعیتی که برق چند نوبت قطع می‌شود و آب نیز با تنش روبرو است، مازندرانی‌ها از آسمان تمنای باران دارند تا با بارش نزولات آسمانی، التیامی بر دردها و رنج‌های استان باشد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها