أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۸۸۸۷۱
زمان انتشار: ۱۲:۰۴     ۱۷ تير ۱۴۰۰
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: شیوع کرونا بیش از 9 هزار میلیارد تومان به حوزه فرهنگ و هنر کشور خسارت زده است.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از فارس، سیدعباس صالحی پیش از ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران در سمنان اظهار کرد: حوزه فرهنگ و هنر از حوزه‌هایی بوده است که نه‌تنها در ایران بلکه در جهان به علت شیوع کرونا متحمل آسیب‌های سنگین شد.

وی با اشاره به خصلت تجمعی و گروهی حوزه فرهنگ و هنر گفت: دیگر حوزه‌ها نظیر گردشگری نیز همچون فرهنگ و هنر به دلیل برخورداری از چنین خصلتی دچار آسیب‌های فراوان ناشی از شیوع کرونا شدند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بر اساس برآوردهایی که انجام داده‌ایم، حدود ۹ هزار میلیارد تومان خسارت به فضای فرهنگ و هنر کشور از زمان شیوع کرونا وارد شده است.

صالحی با بیان اینکه حجم خسارت‌ها قابل توجه است و قابل اغماض نیست، گفت: مشکلاتی در تأمین خسارت‌های ناشی از کرونا به دلیل شرایط خاص کشور وجود دارد؛ اما تلاش‌هایی در این زمینه در مدت ۱۶ ماه گذشته صورت گرفته که از جمله آنها ارائه تسهیلات معیشتی به هنرمندان بود که البته مقدار تسهیلات به نسبت حجم خسارت‌ها محدود بوده است.

وی بیان کرد: از جمله اقدامات انجام‌شده در راستای حمایت از هنرمندان آسیب‌دیده از کرونا پرداخت بیمه هنرمندان بوده است که بخشی را دولت و بخشی را وزارتخانه پرداخت کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: ۲۴۰ میلیارد تومان تسهیلات معیشتی در مدت ۱۶ ماه گذشته، از زمان شیوع کرونا به هنرمندان داده است که به برخی سه میلیون تومان و به برخی دیگر از هنرمندان نظیر پیشکسوتان تسهیلات ۱۰ میلیون تومانی پرداخت شد.

صالحی عنوان کرد: بانک‌ها نیز تسهیلاتی را به هنرمندان ثبت‌نام‌شده در سامانه کارا در مرحله نخست اعطا کرده‌اند که بیش از ۷۰۰ میلیون تومان بوده و مرحله دوم ثبت‌نام‌ها نیز آغاز شده است که پرداخت‌ها انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه در سامانه تحفه هم رقمی در نظر گرفته شده که تسهیلات حداقل‌تری نسبت به سامانه کارا برای آن تعریف شده است، ادامه داد: علاوه بر اینها در فضای معاونت‌ها و سازمان‌های وزارت ارشاد نیز کمک‌هایی به هنرمندان انجام شده و مجموعه اینها کمک‌های حداقلی بوده است که با تمام توان انجام شد تا بتوانیم مقدورات موجود را انجام دهیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد ارائه تسهیلات به هنرمندان عضو صندوق اعتباری هنر نیز گفت: در این صندوق ۸۰ هزار نفر عضو هستند که به ۶۰ هزار نفر از این تعداد تسهیلات اعطا شده است.

صالحی در مورد واکسیناسیون خبرنگاران نیز عنوان کرد: سند ملی واکسیناسیون و فرآیند تزریق واکسن بر اساس اولویت‌های تعریف شده در حال انجام است که بر اساس این سند ابتدا کادر درمان، سپس بیماران پرخطر و سالمندان قرار داشتند و گروه‌های پرخطر به اعتبار ارتباطاتی که با فضای اجتماعی دارند و جسمشان پرخطر نیست؛ بلکه شغلشان پرخطر است که در این بخش گروه‌هایی قرار داشتند که خبرنگاران نیز در این گروه قرار گرفته‌اند و به مرور واکسیناسیون به این گروه‌ها هم می‌رسد و ثبت‌نام در این زمینه در حال انجام است.

وی به موضوع معرفی شهرهای خلاق اشاره و عنوان کرد: در رقابت معرفی شهر خلاق ۲۶۰ شهر شرکت کردند که پس از داوری‌ها در هر گروه شهرهایی انتخاب شدند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: شهرهایی که در هر یک از عنوان‌های فرهنگی و هنری معرفی می‌شوند، با عنوان شبکه شهر قرار می‌گیرند که حداقل باید در این شبکه پنج شهر قرار داشته باشد.

صالحی ادامه داد: امسال برخی شهرها به عنوان شهر خلاق معرفی شده‌اند؛ اما چون به پنج شهر نرسیده‌اند، هنوز به شبکه‌بندی نرسیده‌اند؛ پس از شبکه‌بندی خوشه‌ها شکل می‌گیرند تا بتوانند هر یک به لحاظ زیرساختی به یکدیگر کمک‌هایی را انجام دهند.

وی انتخاب شهرها به عنوان شهر خلاق را هم فرصتی برای فرهنگ و هم فرصتی برای اقتصاد کشور عنوان کرد و گفت: باید تلاش کنند تا از این نشان و نام استفاده حداکثری را ببرند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها