أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۴۸۹۰۲۹
زمان انتشار: ۱۱:۴۴     ۲۰ تير ۱۴۰۰
ابراهیم رئیسی به طور رسمی از ۱۵ مرداد، دولت را از حسن روحانی رئیس جمهور فعلی ایران تحویل گرفته و کشور را به مدت ۴ سال اداره خواهد کرد.

به گزارش پایگاه 598، ایران در ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ هشتمین رئیس جمهور خود را با رای مردم شناخت. ابراهیم رئیسی به عنوان فرد منتخب توانست با شکست رقبای خود و کسب ۱۸ میلیون رای در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شود. وی قبلا سوابق اجرایی گوناگونی در سطح عالی نظام جمهوری اسلامی داشت که پست اخیر وی قبل از انتخاب شدن به عنوان رئیس جمهور منتخب، ریاست قوه قضاییه بود.

ابراهیم رئیسی به طور رسمی از ۱۵ مرداد دولت را از حسن روحانی رئیس جمهور فعلی ایران تحویل گرفته و کشور را به مدت ۴ سال اداره خواهد کرد، اما آن چیزی که وجود دارد این مورد است که در زمان تحویل گرفتن دولت توسط رئیس جمهور منتخب چه کار‌هایی باید انجام شود.

 

تنفیذ حکم رئیس جمهوری را چه کسی امضا می‌کند؟

پس از پایان انتخابات ریاست‌جمهوری و تأیید صحت آن به وسیله شورای نگهبان، فرد منتخب برای تصدی امور اجرایی کشور باید از دو مرحله دیگر نیز بگذرد. به این صورت که در مرحله نخست حکم ریاست جمهوری اش به امضای مقام معظم رهبری برسد و در مرحله دوم با رعایت شرایط مندرج در اصل ۱۲۱ قانون اساسی که کیفیت ادای سوگند توسط رئیس جمهور را بیان دارد، سوگندش در مجلس شورای اسلامی را به جای می‌آورد.

بنابراین، اینکه شخصی به عنوان رئیس‌جمهور انجام وظیفه کند، باید علاوه بر طی کردن مرحله اول ثبت‌نام و تأیید صلاحیت کاندیدا از سوی شورای نگهبان، مرحله دوم برگزاری انتخابات و به‌دست آوردن اکثریت آرا مردم و بعد هم تأیید صحت انتخابات از طرف شورای نگهبان، طبق قانون اساسی دو مرحله دیگر را هم طی کند. به این معنا که حکم ریاست جمهوری اش پس از انتخاب مردم توسط رهبر انقلاب امضا و به اصطلاح «تنفیذ» شود و در نهایت طی مراسمی در مجلس شورای اسلامی با عنوان «تحلیف» سوگند یاد کند.

میزبان مراسم تنفیذ، مقام معظم رهبری است. در تاریخ جز دو بار، مراسم تنفیذ در حسینیه امام خمینی (ره) انجام شده است. بار اول مراسم تنفیذ ریاست جمهوری ابوالحسن بنی صدر به دلیل بستری بودن امام خمینی در بیمارستان برگزار شد و بار دوم تنفیذ ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی به دلیل آماده نبودن حسینیه امام خمینی، در حسینیه جماران، محل برگزاری سخنرانی‌های امام خمینی برگزار شد.

طبق بند ۹ اصل ۱۱۰ قانون اساسی، امضای حکم ریاست جمهوری از جمله وظایف و اختیارات رهبر انقلاب است. آقای رئیسی پنجمین رئیس جمهور ایران در دوره رهبری مقام معظم رهبری است و حکم تنفیذ وی، نهمین حکمی است که رهبر انقلاب صادر می‌کند.

در همین راستا تنفیذ حکم ریاست جمهوری توسط رهبر انقلاب، باید قبل از مراسم تحلیف یا سوگند رئیس جمهور انجام شود. این مراسم به فاصله کوتاهی پیش از مراسم تحلیف برگزار می‌شود. در این مراسم رئیس جمهور پیشین و اعضای اصلی کابینه دولت فعلی، سران قوا و نهاد‌های لشگری و کشوری، مقام‌های سیاسی و مذهبی و همچنین جمعی از سفرای مقیم تهران حضور دارند.

مراسم پس از نواخته شدن سرود ملی با گزارش وزیر کشور از نحوه برگزاری انتخابات آغاز می‌شود، سپس رئیس دفتر رهبر انقلاب متن حکم ریاست جمهوری را قرائت می‌کند. به طور معمول رئیس جمهور پیشین حکم امضا شده توسط رهبر انقلاب را که به خط نستعلیق نوشته شده، به دست او می‌دهد و مقام معظم رهبری نیز حکم ریاست بالاترین مقام اجرایی کشور را به رئیس جمهور منتخب تحویل می‌دهد. در ادامه رئیس جمهور و پس از آن مقام معظم رهبری به عنوان آخرین بخش از مراسم تنفیذ سخنرانی می‌کنند.

 

۱۴ مرداد؛ میزبانی مجلس از رئیسی

دوره چهار ساله ریاست جمهوری ایران از تاریخ حکم تنفیذ آغاز می‌شود. برگزاری مراسم تنفیذ در بیت رهبری مقدمه تحلیف ریاست جمهوری در مجلس شورای اسلامی است که به طور معمول به فاصله کوتاهی (یک تا دو روز) از این مراسم انجام می‌شود.

طبق گفته سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی پس از برگزاری مراسم تنفیذ، مراسم تحلیف آقای رئیسی روز پنجشنبه ۱۴ مرداد در سالگرد صدور فرمان مشروطیت در محل مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد.

این مراسم به میزبانی مجلس در صحن علنی برگزار خواهد شد. رئیس مجلس اداره مراسم را بر عهده دارد. پس از پخش سرود ملی، رئیس قوه قضائیه همراه رئیس جمهور منتخب در جایگاه قرار می‌گیرند و رئیس جمهور سوگند ریاست جمهوری را به جا می‌آورد. پس از ادای سوگند، رئیس جمهور قسم نامه را امضا و فعالیت‌های دوره چهار ساله خود را آغاز می‌کند. رئیس مجلس و رئیس جمهور هر دو در این مراسم سخنرانی می‌کنند. همچنین در این مراسم مهمانان خارجی اعم از رئیس جمهور، نخست وزیر، وزیر امور خارجه، نماینده عالی رتبه و سفیر کشور‌های مختلف نیز حضور دارند.

رئیس دولت از این زمان تا دو هفته فرصت دارد که فهرست وزرای پیشنهادی خود را برای گرفتن رای اعتماد، به مجلس ارائه کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها