يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۹۰۵۹۶
زمان انتشار: ۱۱:۱۵     ۲۱ مرداد ۱۴۰۰
حسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل و معاون پیشین وزارت امور خارجه گزینه پیشنهادی سیدابراهیم رئیسی برای تصدی دستگاه دیپلماسی دولت سیزدهم است.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از فارس، «حسین امیرعبداللهیان» دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل و معاون پیشین وزارت امور خارجه گزینه پیشنهادی آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور برای تصدی دستگاه دیپلماسی دولت سیزدهم است.

 

حسین امیرعبداللهیان متولد ۱۳۴۳ در شهر دامغان، دارای مدرک کارشناسی روابط دیپلماتیک از دانشکده وزارت امور خارجه در سال ۱۳۷۰، کارشناسی ارشد روابط بین‌الملل در سال ۱۳۷۵ و دکترای روابط بین‌الملل از دانشگاه تهران و مسلط به زبان‌های عربی و انگلیسی است.

مشاور وزیر خارجه در سال ۱۳۹۵، معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه (۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵)، مدیرکل خلیج فارس و خاورمیانه وزارت امور خارجه (۱۳۸۹)، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بحرین (۱۳۸۶ تا ۱۳۸۹)، رئیس ستاد ویژه عراق در وزارت امور خارجه (۱۳۸۵ تا ۱۳۸۶)، معاون مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه (۱۳۸۵)، معاون دستیار ویژه وزیر خارجه در امور عراق ( ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۵)، معاون اداره اول سیاسی خلیج فارس وزارت امور خارجه (۱۳۸۰)، کارشناس و معاون سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد (۱۳۷۶ تا ۱۳۸۰) و کارشناس سیاسی اداره اول خلیج فارس وزارت امور خارجه (۱۳۷۱) از جمله سوابق کاری این دیپلمات ارشد است.

 

 

کتاب‌‌های «استراتژی دوگانه آمریکا»، «دموکراسی متعارض ایالات متحده آمریکا در عراق»، درج مقالات علمی در مجله «سیاست خارجی» چاپ وزارت امور خارجه، درج مقالات علمی و تحقیقی در مجله «علمی» دانشگاه تهران از جمله مواردی است که امیرعبداللهیان به رشته تحریر درآورده است. وی همچنین در دانشکده وزارت امور خارجه تدریس و با دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران ، علامه و دفاع ملی نیز همکاری دارد.

 

 

سید ابراهیم رئیسی ۳۱ خرداد ماه در نشستی خبری درباره سیاست خارجی دولتش گفت: دنیا باید بداند که سیاست خارجی دولت ما از برجام شروع نمی‌شود، به برجام هم محدود نخواهد شد. با همه دنیا و همه کشورهای دنیا به عنوان یک اصل، تعاملی گسترده و متوازن را در سیاست خارجی دنبال خواهیم کرد، ان‌شاءالله و در مذاکرات، هر مذاکره‌ای که منافع ملی در آن تضمین شود، این مذاکره حتما مورد حمایت خواهد بود.

وی گفت که مسائل منطقه‌ای یا مسائل موشکی قابل مذاکره نیست.

رئیس جمهور منتخب درباره رابطه با چین هم گفت روابط خوبی با کشور چین داریم و ظرفیت‌های بسیاری بین دو کشور وجود دارد و حتماً در جهت احیای این ظرفیت‌ها تلاش خواهیم کرد. روابط خوب با چین را دنبال می‌کنیم و اجرایی کردن طرح جامع (برنامه جامع همکاری ایران و چین) حتماً در دستورکار خواهد بود.

 

 

اولویت ایران ارتباط با همسایگان خواهد بود و نسبت به کشور عربستان هم درباره بازگشایی سفارتخانه‌ها بین دو کشور هیچ مانعی از طرف جمهوری اسلامی نیست و روابط و گفت‌وگو با عربستان و همه کشورهای منطقه برای جمهوری اسلامی مواجه با هیچ مانعی نیست، از دیگر مواردی بود که رئیس جمهور منتخب در آن نشست بر آن تأکید کرد. (اینجا بخوانید)

امیرعبداللهیان همچنین پس از انتخاب آیت‌الله رئیسی در گفت‌وگویی با شبکه سی.ان.ان در اول تیر ماه درباره مواضع خارجی رئیس دولت سیزدهم گفته بود: «من تصور می‌کنم سیاست خارجی دولت آقای رئیسی، فعال و پویا هست؛ یک سیاست خارجی که متوازن و با نگاه به همه کشورهای جهان است، با گفتمانی منطقی و قوی. گفتمانی که بتواند حقوق ملت ایران را در همه زمینه‌ها به خوبی تامین کند».

 

 

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه روابط ایران و آمریکا در زمان ریاست‌ جمهوری دکتر رئیسی به چه شکلی تغییر می‌کند، گفت: «من فکر می‌کنم این آمریکاست که همیشه فرصت‌ها را از دست داده است. این رفتار آمریکاست که می‌تواند تعیین کند رابطه‌اش با ایران چگونه تنظیم شود».

دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در پاسخ به این سؤال که آیا احساس متفاوتی نسبت به دولت بایدن در مقایسه با دولت ترامپ در ایران وجود دارد؟ توضیح داد: «من فکر می‌کنم اگر بایدن به‌دنبال بازگشت به برجام است، نباید حرف‌های جدیدی مطرح کند درخصوص منطقه، موشکی و دخالت در امور ایران».

امیرعبداللهیان همچنین تاکید کرد که آمریکا باید به‌جای مطرح‌کردن موضوعات جدید برای گنجاندن در توافق هسته‌ای، باید روی بازگشت به برجام و انجام تعهداتش تمرکز کند.

وی در پاسخ به اینکه آیا باور دارد که توافق هسته‌ای ایران را می‌توان به مسیر اصلی بازگرداند، اظهار داشت: «من فکر می‌کنم هر زمانی مذاکرات وین به نقطه‌ای برسد که منافع ملت ما تأمین بشود، می‌تواند وارد مرحله اجرا شود».

حسین امیرعبداللهیان همچنین ۲۲ تیر ماه ۱۴۰۰ در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: «با مروری بر سوابق، عملکرد و مواضع رئیس جمهور منتخب، در نگاه دکتر رئیسی، سیاست خارجی متوازن، روابط فعال و پویا با شرق و غرب عالم و نگاه ویژه به همه همسایگان و آسیا اولویت سیاست خارجی است.»

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها