يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۹۰۶۳۷
زمان انتشار: ۰۸:۵۲     ۲۳ مرداد ۱۴۰۰
مردانی با اشاره به اینکه حدود نیمی از مردم کشور تاکنون به کرونا مبتلا شده اند، گفت که این آمار دلیلی بر مبتلا نشدن به نوع دلتاکرونا نیست.

به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه 598، مسعود مردانی متخصص بیماری های عفونی در برنامه «تیتر امشب» اظهار کرد: وضعیت دلتا کرونا تنها مختص به ایران نیست، بلکه کشورهای انگلستان، هند، استرالیا و آمریکا هم با این سویه شایع درگیر هستند.

او افزود: به نظر می آید ویروس دلتا بیش از تصورات ما قابل سرایت بوده است، هفته پیش دبیر سازمان جهانی بهداشت در یکی از مصاحبه های خود اعلام کرد که این بیماری به اندازه ای منحصر به فرد بوده و مشخصات خاص خود را دارد که دچار پاندمی دلتا شده ایم.

مردانی تصریح کرد: ویروس دلتا کرونا تمام معیار‌های بین المللی را برهم زد، برای مثال برخی کشور‌ها تصور می‌کردند که با واکسیناسیون ۷۰ درصدی و ایمنی گله‌ای می‌توان بهبود یافت که در حال حاضر خلاف آن ثابت شده است.

متخصص بیماری‌های عفونی ادامه داد: کسانی که واکسن تزریق کرده اند در صورت ابتلا به دلتا کرونا، فرم خفیف آن را می‌گیرند معمولا در بیمارستان بستری نمی‌شوند یا حتی اگر هم در بیمارستان بستری شوند به صورت سبک بیماری در بدن آن‌ها نمایان خواهد شد و آن‌ها نیازی به ICU پیدا نمی‌کنند و حتی بر اثر ابتلا فوت نخواهد کرد که این موضوع یک مزیت مهم نسبت به افرادی است که واکسینه نشده اند.

مردانی گفت: طبق آمار بین ۴۰ تا ۵۰ درصد ایرانی‌ها از ابتدای شیوع کرونا تا کنون به بیماری مبتلا شده اند و حتی این افراد از کرونای دلتا در امان نبوده و مجدد به بیماری مبتلا خواهند شد.

این متخصص بیماری‌های عفونی بیان کرد: افرادی که قبلا به کرونا مبتلا شده باشند در صورت ابتلای مجدد به کرونا آن هم از نوع دلتا، با شدت خفیف ابتلا را تجربه می‌کنند و نسبت به سایر افرادی که کرونا نگرفته‌اند این موضوع به عنوان یک مزیت از نظر زنده ماندن برایشان تلقی خواهد شد.

دلتا کرونا در ۱۵ درصد موارد  به طبابت احتیاج دارد

او با توجه به اینکه افرادی که به کرونای دلتا مبتلا می‌شوند اظهار می‌کنند که دیگر زنده نخواهند بود،گفت که این امری نادرست است، زیرا کرونا دلتا مانند کرونای قبلی بوده و فرد بعد از ابتلا به این بیماری باید زیر نظر پزشک بوده و مراحل درمان را طی کند، زیرا این بیماری ۸۰ الی ۸۵ درصد سبک یا بی علامت است که بعضی از آن‌ها نیز نیازی به پزشک نداشته و فقط ۱۵ درصد به طبابت احتیاج دارند.

او ادامه داد: در حال حاضر در این شرایط هیچ کس، بیماری سرماخوردگی نداشته و تمامی آن‌ها کرونا خوانده خواهد شد، کسانی که با علائم گلو درد، آبریزش بینی عطسه سرفه به پزشک مراجعه می‌کند قطعاً به کرونا دلتا مبتلا شده اند و بسیاری از افرادی که این علائم مشابه سرماخوردگی را دارند نیازی به دادن تست PCR ندارند.

مردانی بیان کرد: بعضی از موارد بیماری کرونا دلتا تا هجدهمین روز PCR آنها مثبت بوده و تراوش ویروس در بدن آنها وجود دارد و دوره قرنطینه دو تا سه هفته برای بیماران کرونا دلتا است، همچنین اگر یکی از اعضای خانواده قبلاً به کرونا مبتلا و این بار نیز مبتلا شود تراوش ویروس از دستگاه تنفسی فوقانی به حداقل می‌رسد زیرا در ابتلا قبلی آنتی‌بادی بدنش محافظت نسبی علیه بیماری ایجاد کرده است.

او بیان کرد: خوشبختانه روند تجویز واکسن در کشور تصویب شده است. با توجه به آخرین آمار ۱۸ میلیون نفر واکسینه شده اند. افرادی که واکسینه شدند حتی اگر دوباره کرونا دلتا بگیرند به صورت خفیف خواهد بود.

گفت: تبی که بیش از سه روز ادامه پیدا کند و بالای ۳۸ درجه باشد کرونا دلتا بوده که یکی از علائم شناخته شده آن سرفه‌های خشک، تنگی نفس که مهم‌ترین نشانه بیماری بوده است؛ و ۸۵ درصد از بیماران نیازی به سی تی اسکن و دارو ندارند، اما باید حتما در قرطینه بمانند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها