کد خبر: ۴۹۱۲۹۷
زمان انتشار: ۱۱:۴۳     ۰۷ شهريور ۱۴۰۰
واکسن در هر صورت خطر مرگ ناشی از کرونا را کاهش می‌دهد

به گزارش پایگاه 598، به نقل از خراسان، بر اساس آمارهای رسمی کشور تا روز شنبه 9 مرداد ۱۴۰۰ در مجموع ۹میلیون و ۵۵۲ هزار و ۵۲۶ نفر دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند. با توجه به سرعت گرفتن روند واکسیناسیون در کشور سوالاتی در خصوص ابتلا به کرونا پس از دریافت دوز اول واکسن و تداخل‌های مربوط به آن پیش آمده‌ است. مسعود مردانی، فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی و عضو ستاد مبارزه با کرونا در گفت‌وگو با «روزنامه شهروند»به این سوالات پاسخ داده‌ است که در ادامه بخشی از آن را می‌خوانیم:

آیا پس از ابتلا نیازی به تکرار دوز اول واکسن تزریقی  است ؟
دکتر مسعود مردانی می‌گوید :«همه واکسن‌هایی که امروزه در جهان تولید شده‌اند، ایمنی مادام‌العمر ایجاد نمی‌کند و یافته‌ها حاکی از آن است که واکسن‌ها حداقل بین شش ماه تا یک‌سال ایمنی مطلوب می‌دهد و ابتلا به کرونا هم نمی‌تواند کارکرد واکسن را دچار اختلال کند. درصورتی‌که شخصی دوز اول واکسن را تزریق کرده باشد و در فاصله بین دوز اول و دوم واکسن به کرونا مبتلا شود نیازی به تکرار دوز اول واکسن نیست، چون واکسن بی‌اثر نمی‌شود. فقط ممکن است همزمان با ابتلا به کرونا، تولید پادتن در بدن تا حدی دچار اشکال شود که با تزریق دوز دوم واکسن این موضوع جبران خواهد شد.
   

فاصله زمانی دو نوبت تزریق واکسن در صورت ابتلا به کرونا بعد از دریافت نوبت اول چقدر باشد؟
 بنابراین کسانی که بعد از تزریق نوبت اول واکسن به کرونا مبتلا می‌شوند، موظف هستند که شش هفته بعد از ابتلا به کرونا، دوز دوم واکسن را بزنند.»
   

اگر بدن همزمان با ابتلا به ویروس کرونا واکسن دریافت کند،  چه می‌شود؟
فوق تخصص بیماری‌های عفونی در پاسخ به این سوال می‌گوید:« نه‌تنها کسانی که به کرونا مبتلا می‌شوند بلکه هر فردی که بیماری حاد تب‌دار داشته باشد و بیماری‌اش همزمان با نوبت تزریق واکسن می‌شود، به هیچ‌وجه نباید واکسن بزند.» وی ادامه می‌دهد: «اگر بیماری‌اش کرونا باشد شش هفته بعد از ابتلا می‌توان واکسن را دریافت کرد.همچنین اگر بیماری غیر از کرونا داشته باشد باید دو  هفته بعد از بهبود برای تزریق واکسن اقدام کند اما در صورتی‌که متوجه ابتلایش به کرونا نشده باشد و واکسن بزند فرایند تولید آنتی‌بادی و پادتن در بدن با تأخیر انجام خواهد شد و سیستم ایمنی بدن نه می‌تواند به خوبی علیه ویروس کرونا واکنش نشان دهد و نه علیه پادتنی که با واکسن وارد بدن شده ‌است.»

آیا واکسن از مرگ پیشگیری می‌کند یا  از ابتلا ؟
دکتر هوشنگ ساغری، متخصص بیماری های عفونی ضمن اشاره به این موضوع که«واکسن از بیمار شدن جلوگیری نمی‌کند بلکه از مرگ جلوگیری می‌کند» به خبرگزاری شفقنا می‌گوید: «دو تا سه هفته بعد از تزریق واکسن بدن شروع به ساختن آنتی بادی می‌کند و مصونیتی نسبی ایجاد می‌شود، تزریق دوز دوم هم  مصونیت فرد را محکم‌تر می‌کند. اگر کسی واکسن تزریق کرد و قبل از دو هفته به کرونا مبتلا شد یعنی واکسن هنوز اثر نکرده بوده و کرونا گرفته ولی بعد از این دو هفته اگر کرونا بگیرد بسیار خفیف خواهد بود.»

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها