کد خبر: ۴۹۱۵۰۱
زمان انتشار: ۱۱:۳۹     ۱۱ شهريور ۱۴۰۰
دولت مردمی؛
متأسفانه ارسال تاج گل و پیام تبریک در آغاز به‌کار مدیران، شرکت‌ها و نمایشگاه‌های مختلف، نوعی رسم نانوشته در کشور محسوب می‌شود، اما در دوره کنونی با توجه به شرایط اقتصادی کشور، ممانعت وزرای دولت از این اقدام، بازتاب رهیافت دولت مردمی برای پرهیز از هزینه‌های غیرمعمول کشورداری است.
 
به گزارش پایگاه 598 به نقل از میزان، ظهر روز چهارشنبه دهم شهریور، «جواد اوجی» وزیر نفت با ابلاغ دستوری اعلام کرد: همه شرکت‌های اصلی، فرعی و واحد‌های تابع صنعت نفت از ارسال پیام تبریک، تاج گل و درج آگهی تبریک پرهیز کنند.

در متن نامه وی تاکید شده بود «با سلام - ضمن تشکر و قدردانی از ابراز محبت کلیه عزیزان و بزرگواران در ارسال پیام تبریک به مناسبت انتصاب اینجانب، موجب امتنان است با توجه به همه‌گیری بیماری کرونا و به‌منظور جلوگیری از هزینه‌های غیرضرور، از ارسال پیام تبریک، تاج گل، درج آگهی تبریک و نیز موارد مشابه اکیداً اجتناب شود.».

اما وزیر نفت اولین وزیر دولت مردمی نبود که طی نامه‌ای به تشکیلات و معاونت‌های تابعه وزارت متبوع خود، ارسال پیام تبریک و تاج گل را منع کرد؛ این موج از روز پنجشنبه (۴ شهریور) از سوی «سید احسان خاندوزی» وزیر اقتصاد و دارایی کلید خورده بود.

«خاندوزی» در نامه به تمام معاونت‌ها، واحد‌های وابسته و تابعه، بانک ها، بیمه‌ها و شرکت‌های دولتی ابلاغ کرد: «به منظور صرفه جویی در هزینه‌ها و کاهش مکاتبات غیر ضرور درون و برون وزارتخانه‌ای در چارچوب تقویت و توجه به اصول انضباط مالی تاکید می‌شود مدیران و همکاران بخش‌های دولتی و غیردولتی مطلقا از ارسال هرگونه پیام تبریک، تاج گل و سایر اقدامات مشابه از جمله درج آگهی تبریک به هر شکل در رسانه‌ها و غیر آن اجتناب کنند، شایسته است این رویه در سایر موارد مشابه از جمله مناسبت‌های ملی و مذهبی نیز رعایت شود.».

«رستم قاسمی» وزیر راه و شهرسازی نیز دیگر وزیری بود که در روز پنجم شهریور دستور داد برای جلوگیری از اتلاف هزینه‌ها و لزوم توجه به اهداف و برنامه‌های این وزارتخانه به جای صرف وقت به دریافت و پاسخ دهی به پیام‌ها، از دریافت هرگونه تبریک خودداری شود و افراد از اعلام تبریک به هر شکل پرهیز کنند.

وی ادامه داد: این روال در همه سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه این وزارتخانه نیز در زمان‌های آتی نیز مد نظر قرار بگیرد. وزیر راه و شهرسازی از همه عزیزانی که از سال‌های گذشته به ایشان همواره لطف داشته‌اند و در این مقطع نیز یاری گر وی بودند بسیار سپاسگزاری کرد.

پس از او و در همین روز بود که «علی‌اکبر محرابیان»، وزیر نیرو ضمن تبریک هفته دولت و روز کارمند به سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه وزارت نیرو دستور داد: به منظور جلوگیری از هزینه‌های غیر ضروری از ارسال پیام تبریک، نصب بنر، تاج گل و برگزاری مراسم و تشریفات اجتناب کنند.

وزیر بعدی که به این روند مثبت پیوست، «سید جواد ساداتی نزاد» وزیر جهاد کشاورزی بود که در همین روز در پیامی خطاب به تمامی مدیران واحد‌های ستادی و استانی، سازمان‌ها، شرکت‌ها مؤسسات تابعه و وابسته این وزارت در سراسر کشور و همچنین تشکل‌ها، اتحادیه‌ها، شرکت‌های تعاونی، اصناف و فعالان بخش خصوصی حوزه کشاورزی تاکید کرد: به منظور صرفه جویی در هزینه‌ها، کاهش مکاتبات غیر ضرور و رعایت انضباط مالی مطلقاً از ارسال هرگونه تاج گل، پیام تبریک و… از جمله انتشار آگهی در رسانه‌های برخط (خبرگزاری‌ها، سایت‌ها و…)، رسانه‌های مکتوب (روزنامه‌ها، مجلات و…) و انتشار پیام تبریک در شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنند.

اما در روز ششم شهریور نیز پیامی از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت منتشر شد که نشان از پیوستن بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به این موج فراگیر داشت.

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که مدیران، معاونان و همکاران از ارسال پیام تبریک، تاج گل و موارد مشابه به وزیر بهداشت پرهیز کنند.

در این ابلاغیه تاکید شده بود؛ حسب دستور و تاکید مقام عالی وزارت با عنایت به همه گیری کرونا و به منظور پرهیز از هرگونه اسراف شایسته است از ارسال پیام تبریک، تاج گل و موارد مشابه پرهیز شود. بدینوسیله از ابراز لطف همه عزیزان کمال امتنان و سپاس بعمل می‌آید.

تاکنون وزرای اقتصاد، راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی، نیرو، بهداشت درمان و آموزش پزشکی و نفت ارسال پیام تبریک و تاج گل بابت آغاز بکار خود در وزارت‌خانه‌های متبوع‌شان را ممنوع کرده‌اند. البته تنها ۱۰ روز از آغار بکار دولت مردمی می‌گذرد و باید دید، دیگر کدام یک از وزرای دولت سیزدهم به این رویه مثبت می‌پیوندند.

متأسفانه ارسال تاج گل و پیام تبریک در آغاز به‌کار مدیران، شرکت‌ها و نمایشگاه‌های مختلف، نوعی رسم نانوشته در کشور محسوب می‌شود، اما در دوره کنونی با توجه به شرایط اقتصادی کشور، ممانعت وزرای دولت از این اقدام، بازتاب رهیافت دولت مردمی برای پرهیز از هزینه‌های غیرمعمول کشورداری است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها