أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۹۳۳۴۱
زمان انتشار: ۱۱:۵۵     ۱۰ مهر ۱۴۰۰
متخصص آسم، آلرژی و بیماری‌های نقص ایمنی:
متخصص آسم و آلرژی و بیماری‌های نقص ایمنی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC)، واکسن کووید ۱۹ و آنفلوآنزا را می‌توان به‌صورت هم‌زمان دریافت کرد زیرا هر دو واکسن فاقد ویروس زنده هستند.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از ایسنا، دکتر افشین شیرکانی اظهار کرد: طبق دستورالعمل‌های بهداشتی تمامی افراد بالاتر از ۶ ماه می‌توانند سالانه واکسن آنفلوآنزا را دریافت کنند.

وی با اشاره به اینکه با توجه به رویکرد مختلف کشورها در استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی شیوع دقیق آنفلوآنزا در پاییز و زمستان پیش رو قابل پیش‌بینی نیست تصریح کرد: واکسن آنفلوآنزای موجود در ایران از نوع سه و چهار ظرفیتی بوده که هر دو فقط دارای بخش کوچکی از پروتئین این ویروس هستند.

متخصص آسم و آلرژی و بیماری‌های نقص ایمنی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بیان کرد: واکسن‌های کووید موجود در دنیا همگی لدون ویروس زنده کووید بوده بنابراین تزریق هم‌زمان این دو واکسن منعی ندارد، چون هر کدام با مکانیسم‌های ایمونولوژیک مخصوص به خود سبب تولید آنتی‌بادی در بدن شده و بر اثر هم تاثیر نمی‌گذارند.

شیرکانی گفت: تنها مشکل این است که اگر هر دو واکسن همزمان تزریق شود فرد ممکن است عوارض جانبی بیشتری را تجربه کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی، وی یادآور شد: شایع‌ترین عوارض جانبی واکسن آنفلوآنزا و کووید شامل درد یا قرمزی در محل تزریق، سردرد، تب، حالت تهوع، دردهای عضلانی و خستگی است، اما بیشتر عوارض جانبی هر دو واکسن خفیف بوده و طی یک یا دو روز با مصرف استامینوفن از بین می‌روند.

متخصص آسم و آلرژی و بیماری‌های نقص ایمنی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تاکید کرد: مصرف هم‌زمان دو واکسن یک روش رایج بوده که سالهاست در کشورهای مختلف طبق یک برنامه منظم واکسیناسیون کشوری هم‌اکنون نیز در حال انجام است.

اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها