يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۹۴۰۹۹
زمان انتشار: ۰۹:۴۱     ۲۲ مهر ۱۴۰۰
پنجمین انتخابات پارلمان عراق پس از سقوط صدام در عراق برگزار شد و با اعلام نتایج اولیه آرا اعتراضات به این نتایج نیز شروع شد.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از فارس، دوشنبه ۱۹ مهرماه کمیساریای عالی مستقل انتخابات نتایج اولیه پنجمین انتخابات عراق پس از سقوط صدام را اعلام کرد. طبق این اعلام جریان صدر به رهبری «مقتدی الصدر» با ۷۳ کرسی پیشتاز شد و پس از صدر ائتلاف تقدم به ریاست «محمد الحلبوسی» با ۴۱ کرسی، ائتلاف دوله القانون به ریاست «نوری المالکی» با ۳۷ کرسی و حزب دموکرات کردستان عراق به ریاست «مسعود بارزانی» با ۳۲ کرسی به ترتیب در رده‌های بعدی قرار گرفتند.

همچنین طبق اعلام اولیه افراد مستقل ۲۰ کرسی از آن خود کردند و پس از آن، حزب اتحادیه میهنی کردستان به ریاست بافل طالبانی به ۱۷ کرسی، ائتلاف عزم به ریاست «خمیس الخنجر» به ۱۵ کرسی، ائتلاف الفتح به ریاست «هادی العامری» به ۱۴ کرسی، حرکه امتداد به ریاست «علاء الرکابی» برخاسته از تظاهرات‌های اکتبر سال گذشته، با ۹ کرسی، حرکه الجیل الجدید به ریاست «شاسوار عبدالواحد» با ۹ کرسی،  جریان حکمت ملی به ریاست «عمار الحکیم» با ۲ کرسی و ائتلاف النصر با ۲ کرسی به ترتیب در رده‌های بعد قرار گرفتند. 

اعتراضات به نتایج انتخابات شروع شد

یکی از فهرست‌هایی که نسبت به دور قبل انتخابات به شدت با کاهش رای مواجه شده بود ائتلاف فتح بود. ائتلافی که هادی العامری از فرماندهان پیشین حشدالشعبی ریاست آن را به عهده داشت. ائتلاف فتح در انتخابات سال ۲۰۱۸ با کسب 47 کرسی یکی از جریان‌های مدعی انتخابات بود. با اعلام نتایج اولیه انتخابات که این فهرست تنها ۱۴ کرسی کسب کرده بود هادی العامری اعلام کرد: «به هر قیمتی که شده، ما این نتایج ساختگی را نمی‌پذیریم و از آرای نامزدهای خود و رأی‌دهندگانمان با تمام قدرت دفاع خواهیم کرد».

چارچوب هماهنگ‌کننده احزاب شیعی شامل ائتلاف «الفتح»، «دوله القانون»، «عصائب اهل الحق» به اضافه «کتائب حزب‌الله»‌ و دیگر جریان‌های شیعی طی بیانیه‌ای اعلام کردند: "ما اعتراض خود را به نتایج و عدم قبول آن را اعلام می‌کنیم و برای جلوگیری از دستکاری در آرای رأی‌دهندگان اقدامات لازم را اتخاذ خواهیم کرد".

دیروز در رد نتیجه انتخابات، در شهرستان «خالص» از توابع استان دیالی (شرق عراق) تظاهرات برپا شد و تظاهرات‌کنندگان معترض به نتیجه انتخابات جاده مواصلاتی کرکوک به بغداد را نیز بستند.

 

اعتراض تعدادی از طرفداران نامزدهای بازمانده از راهیابی به پارلمان در مسیر کرکوک-بغداد

 

حزب اسلامی عراق از احزاب ریشه‌دار سنی عراق نیز اعلام کرد: "کاملا نتایج اعلام شده را رد می‌کنیم و تأکید داریم که [این نتایج] جعلی و از پیش تعیین شده است".

غیاث سورچی عضو حزب اتحاد میهنی کردستان مدعی شد که انتخابات در اربیل دستکاری شده و با فریب و نیرنگ همراه بوده است و این حزب، این نتایج را قبول ندارد.

ائتلاف الوطنیه هم به رهبری ایاد علاوی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد:" ما مخالفت کامل خود با این نتایج مشکوک را اعلام می کنیم".

سخنگوی کمیساریای انتخابات عراق: دستگاه‌های رای‌گیری به تخلف حساس هستند

جمانة الغلای سخنگوی کمسیاریای عالی انتخابات عراق روز دوشنبه در پاسخ به اعتراضات گفت: دستگاه‌های مربوط به رای‌گیری سیستم‌های پیشرفته‌ای هستند و نسبت به هرگونه تخلف احتمالی حساسیت بالایی دارند. همچنین بیش از ۳۰۰۰ صندوق رأی به زودی از مراکز رأی‌گیری در همه استان‌ها به دفتر کمیساریای عالی انتخابات ارسال خواهد شد و آرا در برابر همه نمایندگان گروههای سیاسی و با حضور ناظران بین‌المللی شمرده خواهد شد.

این مقام عراقی همچنین گفت که تاکنون ۶۰ هزار رأی شمرده نشده و به زودی نتایج این تعداد آراء نیز اعلام خواهد شد.

تغییر در نتیجه انتخابات عراق در پی شمارش دستی آرا

امروز اعلام شد پس از شمارش دستی آرا در پنج استان تغییراتی در نتایج انتخابات حاصل شد:

تعداد کرسی‌هایی که جریان صدر به دست آورد از ۷۳ کرسی به ۷۰ کرسی کاهش یافت.
تعداد کرسی ائتلاف دولة القانون به رهبری نوری المالکی از ۳۴ کرسی به ۴۰ کرسی افزایش یافت.
تعداد کرسی ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری از ۱۴ کرسی به ۲۰ کرسی افزایش یافت.
تعداد کرسی ائتلاف امتداد از ۹ کرسی به ۱۲ کرسی رسید.
تعداد کرسی تحالف قوی الدولة از ۴ کرسی به ۳ کرسی کاهش یافت.

برگ برنده در دست ائتلاف‌های حداکثری

فردی که می‌خواهد نخست وزیر عراق شود دست کم به ۱۶۵ رای نمایندگان پارلمان عراق نیاز دارد. با آرای به دست آمده آنچه مشخص است شکل گیری ائتلاف‌های مختلف برای ایجاد دو سوم رای برای تعیین نخست وزیر است.

سعدالله زارعی در یادداشتی نوشت: "انتخاب ریاست‌جمهوری که اولین انتخاب پارلمان خواهد بود، به بیش از دو سوم آراء نمایندگان یعنی ۲۲۰ کرسی نیاز دارد. گفته می‌شود مقتدا صدر در اولین لحظاتی که اول بودن گروه او در انتخابات محرز بوده، با‌ هادی العامری رئیس ‌ائتلاف «الفتح و البناء»، تماس گرفته و یادآوری کرده است که برای انتخاب نخست‌وزیر حاضر است با فتح ائتلاف کند."

نجاح محمد علی کارشناس سیاسی عراقی طی مصاحبه‌ای گفت: استراتژی انگلیس حمایت از جریان صدر به شرط روی کار آمدن کاظمی است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها